Jaha, då är man uttagen i konflikt från och med idag tills dess Kommunal får igenom ett nytt avtal. Vilket jag tycker är väldigt orättsvisst! Visst är medlemmarna i Kommunal värda mer i lön, men varför ska just jag få betala för att dem ska få igenom det?
Varför inte just du & är du ensam om att dra lasset & har du övervägt att jobba utan att vara fackligt ansluten? ;)
Frågan är varför jag, som är elektriker och är med i SEF, bli uttagen bara för att Kommunal är ute och strejkar och få en ersättning/dag som knappt räcker till en Cola och en korv på den lokala korvmacken . ;)
Frågan är varför jag, som är elektriker och är med i SEF, bli uttagen bara för att Kommunal är ute och strejkar och få en ersättning/dag som knappt räcker till en Cola och en korv på den lokala korvmacken . ;)
För att facket styrs av sossefolk som gillar om solidaritet i alla dess former. Köper du inte detta så får du väl antingen gå ur facket eller övertala dem att sluta strejka...
Fan vad skönt att man är med i ett fack som inte strejkhetsar! :birp
Funderade på en sak häromdan: om man nu jobbar på ett ställe som blir satt i blockad - vem pröjsar ens lön då? :l
Så här går det till. Din arbetsplats är satt i blockad av SEF. Ingen som jobbar under ett EIO-företag eller SEFs avtalsområde får jobba där. Men du får gå och fråga din arbetsgivare om han har jobb på en arbetsplats som inte är satt i blockad, om han inte har det går du till SEF och säger det. Om du är med SEF får du lön därifrån.
Jag är inte emot idén med facket. För man måste vara många för att klara sig. det jag är emot är att jag och upp till 5 000 andra är uttagna i strejk bara för att kommunal är det och kommer så att förbli tills kommunal för ett avtal. Så vi är i första hand inte ute och strejkar för att få bättre villkor för oss själva.
fast som jag förstår det så strejkar ni ju i egensak med, inte för sympati med kommunal enbart...
Det där är inte samma konflikt.
Den jag är uttagen i är i första hand en sympatistrejk med kommunal och i andra hand en strejk för pressade byggtider. Den strejken jag är uttagen slutar och kommunal för ett avtal. Den är alltså helt oberonde av vas SEF och EIO kommer fram till.
Visst är det lätt att säga att sympatistrejk är något fint när man slipper vara med och betala.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2