webForumDet fria alternativet

Tandläkaren...

Småprat

27 svar · 602 visningar · startad av cyprys · sida 2 av 2

Frågan, av cyprys

Usch! Skall till tandläkaren nu 10.30 :( Vill inte vill inte vill inte... Någon som har några tråkiga/roliga/sorgliga minnan från denne plats?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

zipp3r skrev:

vaddå betalar inte staten till alla minderåriga?

Jag känner att jag med två tandläkarföräldrar :e (och tandställning :p ) ska lägga mig i den här tråden..... ;)

Jag sitter som sagt och trycker på en tandställning just nu (du kan få den när jag är klar) den ska flytta fram min underkäke litegrann då mitt överbett var lite för stort....när du ska till tandläkaren nästa gång, prata med honom/henne hur du ska gå tillväga, antagligen kommer de att ta några tandavtryck och skicka dem til korpen. Där kommer det göras en bedömning och du kommer få komma dit och de kommer glutta på dina tänder och göra ytterligare en bedömning huruvida det är värt det.

Så gick ivf min till....

BTW jag är 17 fyller 18 i sommar....

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Jo, men inom en viss marginal. Det måste anses behövas göras något innan de tar en åtgärd, kan jag tänka mig. Vi skall vara glada över att ha fri tandvård till tonåren här i Sverige, för det finns inte på så många andra ställen. USA t.ex.

Vi skall vara glada att alla vi i landet har en enorm säkerhet i i förhållande till länder som USA. Det är här frågan om hur mycket skatten vi betalar är värd, är den som i Sverige värd allas fysiska säkerhet eller som i USA där de betalar mindre skatt, men skulle det hända något och man är mindre rik är man i en dödsfälla. Det handlar inte bara om tänderna, det är endast en pytteliten del i det hela, det handlar även om exempelvis försäkringar vad allt i din kropp...

Vi är lyckligt lottade att inte behöva betala flera miljoner för att kunna opereras, eller vara tillräckligt rika för att läkarna ska ge en sann bild om hur frisk respektive sjuk man är... :x Om du inte förstår vad jag menar, gå och se en film som "John Q" vilket ger en liten inblick hur det skulle kunna se ut...

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

hänvisar glatt till min tidigare inlaga i detta ämne.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det handlar inte bara om tänderna, det är endast en pytteliten del i det hela, det handlar även om exempelvis försäkringar vad allt i din kropp...

Jo, tack jag är ganska väl medveten om detta.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

hehe, ville bara tillägga det till de som inte visste ;) :)

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

colione, det blir imorrn det :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Det roligaste jag har haft hos tandläkare var när jag skulle dra ut en tand (av två)...
Var lite orolig innan, hade ju aldrig dragit en tand innan.
Hon var jätte snäll, hon gick igenom alla moment, blev ännu mer spak när hon tog fram "skruvmejseln" som används för att "bryta" loss tanden...

Hur som helst så upptäckte jag snabbt att bedövningen tog där den skulle, och hon satte igång.
Hon sa att det kommer max att ta en 15 min sisådär för båda tänderna som skulle ut...

Jo tjena, det tog ca 45 - 60 min för en tand.
Efter första kvarten skrattade hon och sa att det var värst vad den satt hårt.
Efter en halvtimme, blev skrattet mer och mer konstlat och irriterat.
När det hade gått tre kvart hämtade hon hjälp, när dom väl fick ut tanden såg dom att den hade 6 stora rötter istället för normala tre :e
Och attans vad det knakade när dom höll på att bryta loss den :e

Det är nog det enda roliga minne jag har, är trots allt rädd för att gå till tandläkaren, går en gång vart tionde år nu
:l

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

zipp3r skrev:

colione, det blir imorrn det :)

Då får man önska lycka till då och hoppas att det går bra...

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)