Onsdagen den 7 maj är det dags för Merkurius att passera framför Solen. Årets Merkuriuspassage börjar klockan 07:12, svensk tid, och den är som max klockan 10:52. Merkuriuspassagen slutar klockan 12:31, svensk tid. Om du ska ut och titta på detta skådespel så glöm inte att ha solfilter framför kikaren.
Om du bor i Stockholm kan du ta och titta förbi Observatorikullen i centrala Stockholm där bland annat STAR (Stockholms amatörastronomer) kommer att vissa Merkuriuspassagen vid bra väder.
mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inläggAbooo!!!
Blir det hel-mörkt då? :OO
Vet du när den börjar/slutar i spanien?
Hur yttrar sig det? Som en liten svart cirkel mitt i solen?
MMika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Solfilter är för mesar. §e ;)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Mika3l skrev:
Solfilter är för mesar. §e ;)
Och för de som inte känner för att förstöra synen.
SelleMedlem sedan sep. 20014 781 inlägg
Rikard skrev:
Mika3l skrev:
Man kan alltså förstöra synen om man är ute då :q
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggJa om man tittar med kikare rakt in i solen.
SelleMedlem sedan sep. 20014 781 inläggOkej då ska jag inte göra det. :)
Kristianstad skrev:
Hur yttrar sig det? Som en liten svart cirkel mitt i solen?
Nope. Man kommer (vid tjänligt väder) se hur Merkurius passerar framför Solen. :h
MMika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Rikard skrev:
Mika3l skrev:
Ja, men för oss som redan har förstörd syn... ;)
RRinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg Det måste man ju ut och kolla på :D
Väderuppdatering i Stockholm. Sol men kan dock vara lite småmulet. 10 till 15 grader varmt och uppehåll. Förhoppningsvis kan det vara lite klarare på morgonen. MSNs väderrapport visar bara kl 14.00.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggNice! Måste ju nästan ses. Vet farbror Rönnberg när det sker nästa gång?
MMalmMedlem sedan aug. 2002560 inlägg Det är väl bara att ta reda på hur lång tid det tar för Merkurius att åka ett varv runt Solen! :)
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Mycket intressant!
Har aldrig sett Mars :p
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg OJ.. nu är jag helt ute och cyklar.. jag menade Merkurius förstås :r
IIngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Den får man ju inte missa. Det händer väl inte så ofta att han kommer förbi. :)
Intressant Johnny! Det här kommer jag förhoppningsvis att se.
Dryden skrev:
Nice! Måste ju nästan ses. Vet farbror Rönnberg när det sker nästa gång?
Nästa gång i Sverige är 2016.
Som sagt kommer STAR att ha öppet hus mellan klockan 07:00 och 12:00 vid tjänligt väder. Läs mer på STARs webbsida
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Malm skrev:
Det är väl bara att ta reda på hur lång tid det tar för Merkurius att åka ett varv runt Solen! :)
Men det ska ju klaffa med solen också...
Johnny Rönnberg skrev:
Dryden skrev:
Nice! Måste ju nästan ses. Vet farbror Rönnberg när det sker nästa gång?
Nästa gång i Sverige är 2016.
...för så vitt jag vet så tar det väl inte 16 år för den planeten att snurra runt solen? ;)
För att bringa lite klarhet.
En Merkuriuspassage inträffar ungefär 14 - 16 gånger/århundrare. men den syns inte från hela jorden alla gånger.
Astrowebb skrev:
Om du skulle missa årets passage har du följande att välja på som är synliga från Sverige:
9 maj 2016
11 nov 2019
13 nov 2032
7 nov 2039
7 maj 2049
För det andra är jag inte Farbror utan Morbror :h.