webForumDet fria alternativet

Förlängt dygn!

Småprat

9 svar · 308 visningar · startad av Selle

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg
Frågan#1

Om klockan är 03.56 tex. så säger allför ofta människor den dagen som var förre den dagen som är, fast det är nytt dygn! :)

Jag skulle vilja att världen gjorde om så att ett nytt dygn börja exempelvis vid 6.00.

Hade varit mycket enklare. :bire

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det är inte ett nytt dygn förrn man har sovit :)

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Jag har själv filosoferat över det där och för mig börjar den nya dagen på morgonen. Så för att undvika förvirring har jag börjat köra med prefixet "natten till" om klockan är mellan 24 och 6. Alltså är det nu inte lördag utan natten till lördag. Förstått? :)

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Japp erre. :)

Men det är åndå konstigt att man känner så som man känner iom dygnen.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jobba natt så får ni något riktigt klurigt att fundera på... är det idag eller igår var den ständiga frågan ;)

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

Klös skrev:

Jobba natt så får ni något riktigt klurigt att fundera på... är det idag eller igår var den ständiga frågan ;)

Jag har jobbat som tidningsbud och då löste sig den frågan genom att jag kunde titta på tidningarnas framsida och avgöra vilken dag det var :e
Det jobbiga var när man mötte folk som var på väg hem från krogen och ville säga godnatt när man själv tyckte att det var morgon. ;)

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Klös skrev:

Kan jag verkligen hålla med om.
Efter några nätter så är man helt förvirrad. :)
Vet inte vad det beror på men det kanske kan vara det att man går och lägger sig och kliver upp samma dygn :q

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Rödalacket skrev:

Vet inte vad det beror på men det kanske kan vara det att man går och lägger sig och kliver upp samma dygn :q

Kan vara så... jag själv har det senaste året jobbat natt till och från, mest till senaste halvåret. Vanlig gå och lägga sig tid har varit omkring 8 på morgonen för att kliva upp någon gång efter 16:00 :x
Men nu ska jag aldrig mera jobba natt om jag får bestämma, stället jag jobbat på har lagts ner, sista dagen var igår :) :) :)
Nu gäller det bara att vända på dygnet för att jag börjar jobba "normala" tider på måndag :x

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det som stör mig mest är när TV-hallåorna säger: "God natt osso ses vi igen imorrn" när klockan är över 00:00, då känns det lite som om de vill att jag inte ska titta allas under dagen :)

Medlem sedan juli 2001628 inlägg

Kan inte annat än att hålla med... jag vill kunna säga "imorgon ska jag göra bla bla bla" fastän klockan är 5 på morgonen... ligger nåt i det Nicrosoft säger :)

288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)