webForumDet fria alternativet

Sällskapsspel

Brädspel & lek

31 svar · 658 visningar · startad av fiddler

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg
Frågan#1

Har just varit och spelat "Så det kan låta" och TP med några kompisar. Är det fler här som spelar sådana spel och isåfall kan ni rekommendera några andra? :P

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Ölspelet.. :OO

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Singla slant

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Risk - hur kul som helst i brist på TP... ;)

Justja, gäller det att sätta i sig dricka på kortast möjligast tid och två tärningar finns till hands är Treman hur kul som helst! :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Sällskapsspel

fiddler skrev:

Har just varit och spelat "Så det kan låta" och TP med några kompisar. Är det fler här som spelar sådana spel och isåfall kan ni rekommendera några andra? :P

"Blood bowl", jag har börjat fastna efter första gången eller "Junta". Men i det sista fallet vill det till att man känner varandra väl... :e

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Fia med hutt är hur kul som helst. :bire

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag spelar en hel del brädspel, och en av mina absoluta favoriter är Settlers of Catan (som jag har i engelsk version). Spel för fyra personer (kan bli sex personer om man köper expansion för 200 spänn) som är riktigt kul. ;)

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

RISK helt klart

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Tack för alla förslag :bire
Kom gärna med fler.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Alfapet är ganska kul.

Medlem sedan apr. 2003289 inlägg

Risk, monopol, men risk är nog bäst

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Två spel som kan bli roliga om man sätter sig in i dem (och det kräver åtskilliga timmar) är Axis & Allies (5 spelare) och Junta (7 spelare). De går att spela med färre, men är inte lika roliga då.. ;) Jag har inte spelat de nya versionerna av Axis & Allies (Europe och Pacific) så de kan jag inte säga nåt om. ;)

Andra klassiker är Monopol och Finans, som jag har tröttnat rätt bra på, men som fortfarande kan vara roliga ibland. Risk har jag spelat till fördärv också, så det förekommer knappt längre. Jag testade Sagan om Ringen-Risk, men det verkade inte alltför lovande.

Ytterligare ett spel som jag inte har spelat på länge, men som är ett av de roligaste på marknaden är Diplomacy. Jag har det inte eftersom det kostar 600 spänn på Tradition, men man kan fixa en egen variant enkelt om man skriver ut spelplan från internet och fixar sina egna pjäser. Det finns inga extrakort eller pengar att hålla reda på. Men man kanske ska kunna reglerna innan man försöker sig på det.. ;) Det är sex spelare förresten, och det borde det också vara för att det ska bli kul.

Jag har tänkt att jag ska köpa några av de spelen som den här killen ger bra betyg, för han har rätt bra koll på många spel.. ;) Men det blir när man orkar och har råd..

Jag har för övrigt utvecklat en helt ny spelidé tillsammans med en kompis, Det Stora Byggspelet, som handlar om entrepenadbranchen och hyreshus, men det blev inte så kul.. ;) Jag kan fixa fram spelplan och -kort om nån vill ha.. :p

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Ni måste lira settlers! Det är nog det bästa brädspelet som någonsin gjorts :D

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Alfapet med extrapoäng om man kommer på snuskiga ord. :)

SirPeter skrev:

Fia med hutt är hur kul som helst. :bire

Fia med dônk är bara farligt... ;)

Medlem sedan dec. 2001171 inlägg

bilbana e kuligt ;)

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Pictionary, galenpanna och Cluedo är det ingen som nämnt.
Roliga alla tre.

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

:stefan: skrev:

Justja, gäller det att sätta i sig dricka på kortast möjligast tid och två tärningar finns till hands är Treman hur kul som helst! :)

Tack nu har jag nåt att göra ikväll :D

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Settler + cities and knights + 5-6 spelare, rockar fett! seafarer är inte kul.

Kan bli väääääligt långa nätter :e

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)