webForumDet fria alternativet

Praktik igen.

Jobb & karriär

10 svar · 280 visningar · startad av Simpa

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg
Frågan#1

kommer ni ihåg när jag berättade för er om min förra intressanta praktikplats?

Där jag satt på irc i två dagar, utan en ända uppgift?
så jag gav upp och gick hem..

Nu sitter jag här på min nya praktik plats.. verkar lite mer lovande då jag stoppat i ett nätverkskort på 2 dagar... :l

Hur lyckas jag hitta dessa praktikplatser?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Så wF passar dig nu när du har tråkigt!?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Akta dig för att ta några egna initiativ eller fråga om det är nåt du kan göra bara, det är livsfarligt. :OO ;)

Det och att SirPeter inte längre är forumledare, så nu vågar man sej tillbaks ;)

Första dagen på min praktikplats i 8:an fick jag rulla ihop en kabel och lägga upp på en hylla. Sen satt jag och läste tidningen ett tag efter lunch upptäckte en medarbetare att kablen hade ramlat ner från hyllan. Så då ropade han på mig och bad mig lägga upp den igen. Sen gick jag upp på lagret och somnade på 2 högar kläder.

^^

Jag får iallfall tillgång till en 450 mhz, så jag ska väl inte klaga

Jag hade tillgång till Se & Hör och nycklar till lagret.

Så jag och prinsessan Madeline försvann till lagret lite då och då.

haha, jag har tillgång till ett par gammla datortidningar från 98 också.. mm.. fina grejer!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag vet inte varför, men jag hade aldrig stått ut med att bara vandra omkring på arbetsplatsen som ett lik och inte göra något. Arbetsplatsförlagd utbildning är till för att tjäna erfarenhet och kontakter, inte plåga sig igenom för att det råkar vara en del av skolan.

Vi har haft ett antal praktikanter hos oss och jag märker direkt att när de inte har något att göra, så sätter de sig och surfar eller suger warez på vår lina. En sån kille skulle jag aldrig anställa eller ens ha kvar fler sekunder än det tar för honom att gå till dörren. Är man på en arbetsplats ser man till att göra nytta och hjälpa till, med vad som är nödvändigt, inget annat.

Förra gången ströp vi internetaccessen för honom, lassade på honom ett bildarkiv på 1000 bilder som skulle skalas om och sättas och sa till honom att efter det här får du mer spännande uppgifter, men visa att du kan göra det här först.

En praktikplats är till för att skaffa sig kontakter och erfarenheter på (igen) och det gör man inte genom att inte ta egna initiativ. Ingen arbetsgivare i världen kommer ihåg den där halvtrötte killen som strök omkring på lagret i två veckor, de kommer ihåg den glada killen som inte kunde få nog av arbetsuppgifter och som faktiskt kunde slita ner handflatorna (eller fingertopparna, som i vår bransch :OO) och få lite gjort.

Även om du är på ett lager eller på ett super-hippt IT-bolag, jag lovar att man har nytta av kontakterna. Alltid.

Gör nåt vettigt av tiden, för du kommer aldrig få tillbaks den igen.

OveRRidE, kan inte mer än att instämma, men nu är skaken så att dem andra två som jobbar här har suttit och spelat Maffia hela dagen, och lyssnat på musik ;)

Nu fick vi en kund, så nu har man lite att göra.. ^^

Kommer om ett tag!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kunden framför allt! :D

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)