webForumDet fria alternativet

Betala betala!

Småprat

43 svar · 1 351 visningar · startad av Mr. N. · sida 2 av 3

Frågan, av Mr. N.

Läget är nu som följer: Jag delar den dator jag nu skriver på med min bror Lofberg, den har på senare tid behövt en del underhåll i form av nya delar, dessa har jag tillhandahållit, Lofberg bara tackar och tar emot (inte ens tackar egentligen). Följande har jag ordnat till datorn för att säkerställa dess existens: 2x 256 MB RAM á 330 kr 2x 80 GB hårddisk á ca 1000 kr 1x CD-brännare á 600 kr 1x Ge

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

rätt ska va rätt :e

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Tycker Mr. N borde sagt till mig INNAN han köpte alla prylar: "Erik, nu betalar du hälften och jag hälften, annars får du inte använda datorn!"

Men han säger det efteråt...

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Ja, för du hade aldrig gått med på det annars och nu är du tvungen, det kallas modernt affärstänkande(bra sådant)! :p :e

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Lofberg citerar exakt det mina föräldrar har sagt åt honom... :OO
Naej, inte modernt affärstänkande, impulsköp snarare, datorn var ju trasig, jag med alltså ;). Så jag lagade den...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag har en annan lösning på problemet.

Mr. N. ger mig alla sina pengar, och får för detta inte använda datorn. Fr.o.m. det att Mr. N.s pengar finns på mitt konto får bara Lofberg använda datorn, och ibland Lofbergs mamma.

Det tycker jag verkar mest rättvist!

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

@nders skrev:

Jag har en annan lösning på problemet.

Mr. N. ger mig alla sina pengar, och får för detta inte använda datorn. Fr.o.m. det att Mr. N.s pengar finns på mitt konto får bara Lofberg använda datorn, och ibland Lofbergs mamma.

Det tycker jag verkar mest rättvist!

Detta var det bästa alternativet :e

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Nästan två veckor har nu gått, ingenting händer. Lofberg sliter fortfarande på datorn och några pengar har jag inte sett röken av. (Inte ett tack för att datorn nu är hel heller för den delen.) Jag har tagit @nders förslag till mig men kommit fram till att det inte skulle lösa den nuvarande situationen. ;)
Att Lofberg inte kan betala beror antagligen på att han köper CD-skivor för alla sina pengar istället för att prioritera det som upptar större delen av hans fritid (datorn).
Jag har nu kommit fram till en slutgiltig lösning, jag har ändrat alla användares rättigheter på datorn till "Begränsad" utom min egen, jag är fortfarande Administratör. Jag har dessutom försett min profil med ett redigt lösenord för att ingen ska komma åt att ändra dessa inställningar.
Jag tycker inte att det är mer än rätt att en användare av datorn, som inte är beredd att betala när det behövs, endast ska få använda datorn i motsvarande grad.

Nu uppstår en omedelbar fråga: Hur lång tid tar det innan Lofberg går och gnäller hos mamma för att få tillbaka sina rättigheter? Stay tuned. ;)

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

*weeeeee*
Har som sagt aldrig detta problem.. har datorer så det räcker och blir över :e

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag sitter och delar en 450 mhz med 3 andra, hur tror ni jag mår?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Okkido skrev:

Jag sitter och delar en 450 mhz med 3 andra, hur tror ni jag mår?

Kluven?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Enkel matematik: Den som sitter vid datorn när den går sönder, betalar notan. Punkt slut.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Mr. N. skrev:

Nästan två veckor har nu gått, ingenting händer. Lofberg sliter fortfarande på datorn och några pengar har jag inte sett röken av. (Inte ett tack för att datorn nu är hel heller för den delen.) Jag har tagit @nders förslag till mig men kommit fram till att det inte skulle lösa den nuvarande situationen. ;)
Att Lofberg inte kan betala beror antagligen på att han köper CD-skivor för alla sina pengar istället för att prioritera det som upptar större delen av hans fritid (datorn).
Jag har nu kommit fram till en slutgiltig lösning, jag har ändrat alla användares rättigheter på datorn till "Begränsad" utom min egen, jag är fortfarande Administratör. Jag har dessutom försett min profil med ett redigt lösenord för att ingen ska komma åt att ändra dessa inställningar.
Jag tycker inte att det är mer än rätt att en användare av datorn, som inte är beredd att betala när det behövs, endast ska få använda datorn i motsvarande grad.

Nu uppstår en omedelbar fråga: Hur lång tid tar det innan Lofberg går och gnäller hos mamma för att få tillbaka sina rättigheter? Stay tuned. ;)

:e

Medlem sedan dec. 2001349 inlägg

Jag känner definitivt igen tjatet hos morsan! Min bror drar någon sorlig historia i telefon med morsan, såklart till hans fördel. När man kommer hem på kvällarna vet morsan genast bättre än mig om vad som har inträffat. Genast är jag den skyldige....

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

wmaster skrev:

Jag känner definitivt igen tjatet hos morsan! Min bror drar någon sorlig historia i telefon med morsan, såklart till hans fördel. När man kommer hem på kvällarna vet morsan genast bättre än mig om vad som har inträffat. Genast är jag den skyldige....

Eller så är det tvärtom §e §jr

Medlem sedan dec. 2001349 inlägg

Skulle inte tro det...

OveRRidE skrev:

Enkel matematik: Den som sitter vid datorn när den går sönder, betalar notan. Punkt slut.

Vad jag kan komma på, har jag faktiskt inte suttit vid den någon av de gånger den har "storkraschat".

1:a gg: Mr. N. sitter vid den och säger helt plötsligt att skärmen blivit svart och att den inte går att få igång igen. Jag är på mitt rum intill.

2:a gg: Mr. N. meddelar via mobilen att datorn kraschat IGEN! Jag är tillsammans med alla andra på landet.

:o ;)

Men jag kan samtidigt säga er att jag också håller med min bror. Bara om jag hade tillräckligt pengar att leva vidare efter att jag betalt honom skulle jag NOG betala honom ;) :bire . Problemet kvarstår: Jag har inte de största inkomsterna på Jorden. Men nu har jag blivit strikt förbjuden att köpa fler skivor på minst 4 månader, alltså BORDE mina pengar öka i omfång. Iaf en liten bit.
Jag kan också be er notera, jag blev idag nekad sommarjobb av kommunen så där försvann en chans till 3000 kr :x :l

Har funderat på att spara till en radiostyrdbil också...men nu när jag har skulder att betala och ett visst Half-Life 2 som jag gärna skulle vilja ha en ny fin dator till i höst så vet jag inte om jag kan köpa en sådan bil om åtminstone 3-4 år :(

Medlem sedan juni 2001370 inlägg

Mr.n gör som jag, om du nu har XP Pro. Ändra sökerhetsinställningarna på alla spel han vill köra så att bara du får igång dom istället. Om inte det funkar. Ta bort spar-filerna, rensa hans dokument, sätt bios-lösenord eller något annat kul.

Jag har faktiskt fått en fin namnsdagspresent av Mr. N. också!

Medlem sedan juni 2001370 inlägg

Lofberg skrev:

Vadå för något ? Bios-lösenord, avstängning, ny dator?

puhbjörn skrev:

Lofberg skrev:

Vadå för något ? Bios-lösenord, avstängning, ny dator?

Mina administratörrättigheter tillbaka :e

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)