Jag läste inte mer än en mening för jag orkar inte läsa mer men visst, det var bra skrivet. :) :bire :p ;)
Krönika - Författad av Luxman en medlem på wF.
Jag måste tillstå att jag älskar detta forum.
Annorstädes finnes ej dess like, hurra hurra hurra.
Inledning
Nu råder här på wF ett så stort förnuft att det i princip är sjävreglerande och näst intill självsanerande vad gäller olagligheter, snusk och etik. Varje inlägg doftar empati och hjälpsamhet, aldrig skenar trådar iväg från sin topic. Detta är Internets egen lilla lustfyllda eden.
Den stora demokratin
För att nå dit så var vägen lång och kantad med diverse bråk, avgångar, avsättningar och inte minst stängda trådar. När massorna (medlemmarna) störtade diktaturen på wF så öppnades demokratin. Nu är vi en stor familj där vi gemensamt styr, utvecklar och leder forumet.
Alla bråk är borta för så fort någon är elak eller plump så räcker det att någon trycker på ”smaklöshetknappen” så plockas tråden bort och en tråd startas automatiskt där alla kan rösta om han eller hon skall få vara kvar som medlem, under tiden omröstningen sker är medlemmen självklart automatiskt förhindrad att posta på wF.
Detta forum, där röstningarna sker, kallas demokratiska utvecklingforumet.
På likadant sätt avgörs alla andra frågor som kan komma upp, så fort någon har synpunkter på någon tråd så stängs den automatiskt till dess vi hunnit rösta i demokratisk ordning. Det brukar bara ta knappt tre månader innan majoriteten av medlemmarna har hunnit rösta så resultatet kan äga laga kraft.
Tyvärr så hinner väldigt få trådar besvaras i våra it-baserade forum, då trådarna i demokratisk ordnings stängs när oenighet om bästa lösning uppstår och röstning därför vidtages. Men detta gör inget eftersom det viktigaste är att allt sker i demokratisk ordning och att allas röst väger lika tungt.
Utveckling
Eftersom diktaturen är avskaffad så har vi inga moderatorer eller forumledare längre utan alla har samma möjlighet att leda och utveckla forumet, för alla sådana beslut fattas efter omröstning i det demokratiska utvecklingsforumet. Nu har vi ännu inte hunnit få majoritet på något av utvecklingsförslagen men vi har varit väldigt nära en gång och jag är övertygad om att snart så har vi majoritet i någon fråga…ifall inte någon motröstning måste genomföras som så många gånger tidigare.
Men det är demokrati och medbestämmande som skall råda för det har vi röstat om.
Vi har bl.a. långtgående utvecklingsförslag vad beträffar:
- att införa flera färgmöjligeter av text vid postning,
- att vara inloggad med flera nick samtidigt,
- att utöka smileysarna med ytterligare en symbol.
Trams
Den automatiska trams-avstängningsknappen som avgående diktatur var tvungen att skapa har löst vårt allra största problem och röner än idag stor uppskattning på forumet. När någon upptäcker något inlägg som kan tolkas som trams så trycker man på tramsknappen och automatiskt så plockas hela tråden bort och medlemmen avregistreras. Alla avstängda såväl som nya medlemmar är självfallet välkomna till wF, efter anmälan så blir de snabbt upptagna som medlemmar om majoriteten av medlemmarna så anser. Denna röstningsprocess tar sällan längre än 6 månader innan vi vet ifall ansökan skall bifallas eller ej.
Verkställandet
Inget av detta demokratiska underverk hade kunnat sättas i verket ifall inte diktaturen hade störtats. Stordiktatorn Kjell och hans smådiktatorer (forumledarna), som styrde forumet med en regelsamling som vapen, borde ha insett att ett modernt forum för medlemmar och av medlemmar inte kan styras så odemokratiskt. Det var ju rena hierarkin, en boss och massor av småpåvar, helt främjade från verkligheten i en skyddad verkstad. Det var en ”företagsmodell” som vi lärt känna på alldeles för många arbetsplatser för att den skulle få existera på ett sådant här publikt forum. Det är med varmt hjärta jag blickar tillbaka på den kamp som så skickligt drevs här på wF fram till dess att vi kunde störta diktaturen.
Hyllningar
Det finns många demokratiförkämpar som vi har att tacka för detta!
De leve hurra hurra hurra!
Tyvärr så har de flesta förkämparna lämnat forumet då de snabbt blev avstängda för att de inte kunde följa de oskrivna självsanerande regler som nu råder här på forumet, men deras minne och minnet av deras kamp skall aldrig förblekna.
Det bästa med demokratin är att även alla demokratiskt framröstade majoritetsbeslut beslut går att remittera till ytterligare en omröstning där 100% enighet krävs, alltså en total enig demokrati. Här är vi föregångare på nätet, vi räknar med att framåt hösten 2007 så kan vi ha första eniga beslutet i hamn. Det handlar om ifall vi skall öppna receptsamlingen igen.
Att vi bara har en sjättedel kvar av medlemmarna från 2003 är bara positivt för då snabbar vi upp omröstningarna väsentligt. Den här veckan har dessutom två trådar besvarats utan omröstning så nu börjar vi få effekt av demokratin, kanske kan vi slå vårt tidigare rekord på fyra besvarade trådar på en vecka inom kort.
Avslutning
Jag ville bara med dessa rader ta er alla i famn och uttrycka min glädje över att demokratin äntligen fick fäste på wF.
Nu är vi den familj som vi så länge förvägrades vara av diktatorerna, ingen skall bestämma över oss mer aldrig någonsin.
Kram på er alla, och var nu snälla och tryck nu inte på ”smaklöshetsknappen”, jag vill inte bli avstängd.
Snälla snälla….
2004-05-17
/Luxman :)