webForumDet fria alternativet

Funktionärsflykt

Om webForum

14 svar · 476 visningar · startad av Theon

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg
Frågan#1

Citat från första sidan:

"SirPeter avgår som forumledare
SirPeter har på egen begäran avgått som forumledare. Ett stort tack för dina insatser för webForum.

kjell genom Del Pero

Nu är det en tråkig trend.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ja, hemsk trend att det tillsätts nya hela tiden också! :p

Ha det bra Sir Peter! Dig tror jag på!
Rikard är fortfarande forumledare!

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Tråkigt!

Kanske dags att minska antalet forum, och gå in mer för de it-relaterade?

Skickar med en länk till en tråd som jag skapade häromdagen och som tar upp ämnet.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=73479

Erik Juhlin skrev:

Rikard är fortfarande forumledare!

Nix, Rikards profil är bland annat "Fridlyst Medlem"

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Haha, du gick också på aprilskämtet! :p

Erik Juhlin skrev:

Och vad i bestod aprilskämtet?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Blårand skrev:

Erik Juhlin skrev:

Och vad i bestod aprilskämtet?

Att Rikard valde att tala om sin avgång den 1:a april.
Håller också med om att det är en tråig trend.

wF är ett fantastiskt forum för ambitiösa, kunniga och servicevilliga pc- och it-kunniga människor.
Har jag ett problem finns lösningen nästan alltid i någon gammal tråd och om inte, får jag blixtsnabbt svar när jag ställer en fråga.
Många av de allra mest kunniga, ställer dessutom upp och administrerar forumet helt ideellt vilket är beundransvärt.
Trots detta finns det knäppgökar och gnällspikar som alltid ska gnälla över de beslut som forumledare och moderatorer fattar.
Jag har naturligtvis bara följt några forum, men av det jag sett, drar jag slutsatsen att wF är så bra som det är tack vare sina föredömliga funktionärer.
Därför är det mycket oroande och trist att så många på kort tid lämnat sina uppdrag.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Theon skrev:

Trots detta finns det knäppgökar och gnällspikar som alltid ska gnälla över de beslut som forumledare och moderatorer fattar.

Generaliseringen knäppgökar och gnällspikar kan jag svårligen ställa mig bakom.
På ett forum, med så många fantastiska medlemmar, så blir det naturligtvis tillfällen när åsikterna går stick i stäv. Men, bara för att man har en annan åsikt anser jag inte att man kan kategoriseras som knäppgök eller gnällspik. ;)
Att ha synpunkter och emellanåt även ifrågasätta moderatorernas och forumledarnas arbete tycker jag är varje medlems rättighet men även en skyldighet. Men! Som Luxman en gång så klokt uttalade sig:

Luxman skrev:

Du kanske tycker jag är tokig men erfarenheten säger att skall man påverka något så måste det ske på rätt nivå och med rätt medel.

Här tror jag vi har kärnpunkten. Med dårars envishet hänvisas det till samma missnöjestrappa varje gång missnöje uppstår. Med tre års erfarenhet vet jag att det är ett handfullt antal ärenden som har eskalerats till kjell!? kjell bits inte. Forumledarna gör det ibland. ;)
Om alla vi webForums medlemmar hjälps åt och för fram våra åsikter på rätt sätt och på rätt nivå, så är jag övertygad om att vi skulle kunna bespara många funktionärer både timmar, tålamod och dåligt humör. Detta gynnar dessutom oss själva i och med att det blir mindre, om jag nu lite vanskligt får benämna det som, "tjafs och gnäll". Istället tror jag att vi kommer att få ett ännu bättre och tillika vänligare forum.

Det är upp till oss medlemmar att genomföra denna förändring. Avstå från att delta i gnälliga diskussioner - rapportera till moderatorn, forumledaren och/eller administratören istället!

Kan inte dagen idag vara en bra dag att börja på?

OK. :r

Jag tar tillbaka de onödigt kraftfulla invektiven.

Jag hade de värsta inläggen i politikforumet i åtanke.

Rikards uppmaning att inleda en ytterligare positiv utveckling med början i dag är ett bra initiativ och jag ska göra mitt bästa för att undvika tråkigheter.

Medlem sedan aug. 20022 087 inlägg

Asså , Synd att Du också avgår Sir Peter men vad är det här för trend? Jag gillar det inte och hoppas inte det ska hända igen... x( :l :(

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Det är kanske ingen trend. De flesta organisationer behöver ibland nytt folk med nya ideer och detta behöver inte alltid vara negativt. Alla organisationer genomgår generationsskifte och wF gör det antagligen nu eftersom det mestadels är gamla medlemmar i administrationen som lämnar.

RED: Med gamla medlemmar menar jag personer som varit med länge. :)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Blårand skrev:

Tråkigt!

Kanske dags att minska antalet forum, och gå in mer för de it-relaterade?

Varför då?

Det vore ju en sak om moderatorerna/forumledarna försvann och ingen ersatte dem.. Men nu är det inte så, utan nyrekryteringen fungerar ju. :) Och ja, det är inga heliga institutioner vi snackar om, utan om en sorts "samhällstjänst" på wF (när det gäller moderatorer). Ju mer rotation i moderatorrollen, desto bättre anser jag.

Det vore ju en sak om moderatorerna/forumledarna försvann och ingen ersatte dem...

Men faktum är ju att många forum saknar korrekt antal moderatorer. Politikerforumet är exempelvis stängt pga av att ingen visat intresse för en moderatorroll i forumet. :)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Blårand skrev:

... Kanske dags att minska antalet forum, och gå in mer för de it-relaterade?...

Om det är någonstans det inte saknas moderatorer så är det väl i diverseavdelningen och att stänga de it-relaterade forumen hoppas jag att ingen vill. Varför stänga de avdelningar som fungerar?

Jag tycker också det är tråkigt att många funktionärer lägger av samtidigt. Å andra sidan är de ju individer och det visar ju att frivilligt deltagande fungerar. Även när flera hoppar samtidigt är det OK att de gör det.

Rikard skrev:

.... Om alla vi webForums medlemmar hjälps åt och för fram våra åsikter på rätt sätt och på rätt nivå, så är jag övertygad om att vi skulle kunna bespara många funktionärer både timmar, tålamod och dåligt humör. ...

Låter både viktigt och vettigt! Ingen, absolut ingen vill få det slängt i ansiktet att man alltid gör fel, det är ett bergsäkert sätt att reta upp folk och vad uppnås? Ingenting.... Att skälla ut moderatorer retar således samtliga moderatorer och en hel del andra och åstadkommer inget positivt. Jag hoppas att inte det är skälet till avgångarna. :(

Apropå att undvika problem: hur gör man om man har en fråga som man uppriktigt inte vet var man ska placera? Kan man beskriva själva frågeställningen i Caféet eller Tipsdelen och få reda på vart den hör, och sedan posta själva frågan på rätt ställe eller ska man PMa någon ansvarig och i så fall vem? Om det finns regler för detta tycker jag att de ska in i FAQ:n, annars tycker jag att regler borde tas fram och hamna i FAQ:n! :)

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)