webForumDet fria alternativet

Tjänstledighet

Juridik

10 svar · 383 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag undrar om det finns någon lag som säger att en arbetsgivare måste ge en anställd tjänstledighet om den vill detta under en viss tid. Eller vart jag kan hitta mer information om detta.
tacksam

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Tjänstledig får man väl bara beviljat om det är "relevant" eller inom vissa gränser har jag för mig.. Men det har säkert ändrats det med ;)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

I dom få fallen man kan kräva det är nog om staten vill att du gör något speciellt (värnplikt eller dylikt).

Annars är det upp till arbetsgivaren om han/hon beviljar det.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ditt Fackförbund.
Det finns en mängd giltiga tjänstledighetsorsaker.

Jag som gick ur mitt fack för en månad sedan, får väll gå med igen då alltså

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nej det behöver du inte.
Att ställa en fråga är väl OK
Prova med ett fack som ligger nära ditt eget(tidigare) och säg att du funderar på att byta. Enkelt.

ohh varför tänkte jag inte på det ;) tack

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Studieledighetslagen ger dig rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos din arbetsgivare i minst sex månader. Det finns inga krav på att studierna på något sätt måste vara relaterade till ditt arbete, men det får inte vara självstudier.

Arbetsgivaren har bara rätt att skjuta upp ledigheten i sex månader från det att du begärt ledigheten.

Tack peppern, det finns ingen regel som talar om hur länge man får vara ledig i Studieledighetslagen antar jag.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

erka skrev:

Tack peppern, det finns ingen regel som talar om hur länge man får vara ledig i Studieledighetslagen antar jag.

Nej, inte vad jag vet, men jag tror att det måste vara "en" utbildning, det vill säga att man inte kan söka tjänstledighet för att läsa flera långa utbildningar efter varandra, men uppåt 5-6 år lär ju vara ok om man läser en lång högskoleutbildning. Fast egentligen vet jag inte, nu gissar jag mest :).

Ja det måste vara en utbildning i organiserad form, inte självstudier etc. Tiden varierar från arbetsgivare, har dock inte hittat något minimum. Ska läsa i 4.5 år tror jag, passa på under lågkonjektur :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)