obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Viking skrev:
obelix skrev:
Och felet med att dömma till vård är?
Det är helt fel. Hårdare straff är mycket bättre IMHO, har de begått ett brott ska de straffas hur sjuka de än är.
Om vi leker med tanken att dom som gjorde detta har en psykisk störning, och det enda som görs är att dom slängs i fängelset...
Vad kommer att hända när dom kommer ut efter nåt år på kåken?
Tror inte att dom har lärt sig en läxa, tror snarare att dom har lärt sig mer skit, och att dom knappast kommer att vara lugna och fina männikor som skall leva i samhället tillsamans med andra...
Ibland är vård bättre än fängelse...
(Bla kan det dröja längre innan dom kommer ut igen)
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Det jag reagerade på när jag läste om detta var (förutom det avskyvärda i det de gjorde) att det fanns vittnen. Vad i helvete gjorde de? Ok... de kanske var gamla och skröpliga vad vet jag, men det är ju inte ovanligt att även yngre folk passivt tittar på när sånt här händer :x ...
Jag skulle inte tveka en sekund att lägga mig i en sån här sak. Spelar ingen roll om de så viftar med knivar eller vad somhelst.. för jag skulle få fan så svårt att se den gamla damen i ögonen och samtidigt veta att jag kunde åtminstonde lindrat hennes skador genom att gå emellan!
Bah! :(
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
PeW skrev:
Det jag reagerade på när jag läste om detta var (förutom det avskyvärda i det de gjorde) att det fanns vittnen. Vad i helvete gjorde de? Ok... de kanske var gamla och skröpliga vad vet jag, men det är ju inte ovanligt att även yngre folk passivt tittar på när sånt här händer :x ...
Jag skulle inte tveka en sekund att lägga mig i en sån här sak. Spelar ingen roll om de så viftar med knivar eller vad somhelst.. för jag skulle få fan så svårt att se den gamla damen i ögonen och samtidigt veta att jag kunde åtminstonde lindrat hennes skador genom att gå emellan!
Bah! :(
Det är rätt sjukt egentligen...
När jag bodde i Sthlm fick man lära sig att titta bort och låssas som om det regnade.
När jag flyttade från Sthlm lärde man sig det motsatta...
Jag kan bara säga att jag hoppas att jag skulle ha gjort nånting i alla fall...
DdiskorenMedlem sedan apr. 2002184 inlägg
obelix skrev:
dom som gjorde detta har en psykisk störning
Kan nog nästan verifiera det.
Annars håller jag med om att vård nog passar dessa bättre för dessa individer.
Undrar också varför inte andra gick emellan. Saknas nog ganska mycket civilkurage hos många, bland annat mig.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggUndrar om det inte har mer med rädsla att göra än civilkurage?
Förr visste man att man kunde på sig en dagsedel om man lade sig i, nu kan man bli ihjälslagen, eller brutalt misshandlad om man lägger sig i...
DdiskorenMedlem sedan apr. 2002184 inlägg
obelix skrev:
Undrar om det inte har mer med rädsla att göra än civilkurage?
Rädsla är väl brist på kurage, så vi båda kanske har rätt? ;)