webForumDet fria alternativet

obevakade övergångställen !

Småprat

54 svar · 1 193 visningar · startad av P · sida 2 av 3

Frågan, av P

Tjohoo! En liten undersökning på G! Ni som vill och orkar får gärna svara på dessa frågor: 1. Har du körkort? 2. Kön? 3. Brukar du stanna och släppa förbi gående på obevakade övergångställen? 4. Visste du om att det finns en lag för att man måste det? 5. Tycker du att lagen är bra? 6. Brukar du släppa förbi cyklister? 7. Visste du om att man inte behöver det? 8. Tycker/tror du att dessa regler ef

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ja
Ja
Ja
Ja
Nej Den missbrukas och är oklar Fråga Mona Sahlin
Nej Oskick att cykla på gångbanor
Ja och jag visar det också
Nja och därför är det farligt för alla.

Det finns många frågor kring detta ämne
Vad är ditt syfte?
No Comments!

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Re: obevakade övergångställen !

1. Har du körkort?
    Ja, sedan '94.
  2. Kön?
    Tjej. DOH!
  3. Brukar du stanna och släppa förbi gående på obevakade övergångställen?
    Beror på... Om det ser ut som om dom vill över så ja. ;)
  4. Visste du om att det finns en lag för att man måste det?
    Ja.
  5. Tycker du att lagen är bra?
    Nej, jag tycker den är fånig på det stora hela. De flesta stannar inte. Så just nu känns det lite meningslöst.
  6. Brukar du släppa förbi cyklister?
    Nej. Eller, jo...om det är barn eller föräldrar med barn.
  7. Visste du om att man inte behöver det?
    Ja.
  8. Tycker/tror du att dessa regler efterföljs?
    Nej, inte speciellt.
  9. Nån relevant fråga jag glömt? :)
    -
  10. Kommentarer?
    -

senare tillagda frågor:

1. Har du varit med om någon incident efter den nya regeln? (Okkido)
    Nej.
  2. Brukar du "vinka" förbi gående?(mig)
    Inte om det finns annan trafik runt omkring. Då får dom själva avgöra huruvida dom vill gå eller ej. Men om det bara är mig det gäller och det inte finns annan trafik runt om så händer det att jag gör det.
Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

muskot skrev:

Bire skrev:

5: Nej, det är ett jävla vansinne att en fotgängare ska orsaka trafikkaos bara för att denne inte kan vänta tills vägen, som byggdes ursprungligen för andra fordon än skor, är fri & på så sätt skapa ett miljövänligare samhälle & dessutom minska risken att bilister blir påkörda bakifrån av puckon som inte ser när man stannar "helt plötsligt".

Tillägg: Var på väg att starta en hat-tråd ang denna urbotat dumma skitregel i Fredags efter att ha varit nära att få ett pucko TILL i bagageluckan pga att han inte såg mig stanna för gående..
Gångtrafikanter ska rätta sig efter bilismen, det är min åsikt!

Du är sällan ute och går, va?

Nej, jag går nere på stan väldigt ofta.. Men varje gång jag ska över så blir jag irriterad på att bilarna ska stanna för mig.
Jag begriper inte varför en fotgängare ska kunna kräva att trafiken stannar för denne? 1 person ska korsa en väg, på vägen finns 30 bilar som måste stanna.
Helt jävla vansinnigt system när fotgängaren lika gärna kan stanna upp själv i några sekunder & gå över vägen när bilarna försvunnit.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Hmm...jag tar tillbaka allt jag skrev! Jag håller med Bire! :birp

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Okej. Om jag råkar se Bire på väg att kliva ut på gatan nästa gång jag passerar Falun ska jag respektera de åsikter som framförts här. Dvs undvika att förändra bilens hastighet negativt §jr

PeW skrev:

Okej. Om jag råkar se Bire på väg att kliva ut på gatan nästa gång jag passerar Falun ska jag respektera de åsikter som framförts här. Dvs undvika att förändra bilens hastighet negativt §jr

Det hyllar jag dig för i 13 dagar from i dag, på den 14:e dagen hyllar jag dig inte längre.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

2*byte :)

Vad det handlar om är väl det själklara!
Förr skulle man stanna om det var fler fordon som kom i rad.
En bra regel, att som gående släppa fram enstaka fordon är självklart. Därför går jag inte fram till kanten om jag ser en bil komma. En del stannar ändå och blockera upp trafiken fastän jag inte ens har visat min avsikt att gå över.
Jag har sett folk stanna en hel radda bilar bara för att två personer stannat och pratat i närheten av ett övergångsställe,
Nej Det är en Fånig och Farlig lagstiftning.

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

P skrev:

Tjohoo! En liten undersökning på G!
Ni som vill och orkar får gärna svara på dessa frågor:

1. Har du körkort?
    Ja
  2. Kön?
    Kille
    Ja
    Ja
    Nja, Många gångtrafikanter tar ju förgivet att man stannar så dom tittar sig inte äns för.
    Bara om det är cykel överfart samt att cykeln kommer från höger. Annars behöver du inte det om dom inte går av. Lagen för att släppa över cyklister gäller bara om det är cykelöverfart och dom kommer från höger (Höger regeln)
    Nej! Läs mitt svar ovan. Så säger lagen!
    Nej
    Nej
  10. Kommentarer?
    Nej

senare tillagda frågor:

Nej
  2. Brukar du "vinka" förbi gående? (mig)
    Nej! Med tanke på att det är ett av det dummaste du kan göra. För då tror fotgängaren att det är fritt att gå över och så stannar inte bilen som kommer i andra filen då säger det "smack". Kompisen har råkat ut för det! Han vinkade över en fotgängare som blev på körd i andra filen för att bilen som kom där inte uppmärksamade att kompisen vinkade över fotgängaren. Därför gör inte jag det heller.
Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Har du körkort?
Nej :r

Kön?
Tja... kille/man :e

**Brukar du stanna och släppa förbi gående på obevakade övergångställen? v
Eftersom jag inte har körkort så.... nej

Visste du om att det finns en lag för att man måste det?
Jepp, men poliserna här har lite svårt med det

Tycker du att lagen är bra?
jo...

Brukar du släppa förbi cyklister?
Samma svar som ovan

Visste du om att man inte behöver det?
Nope

Tycker/tror du att dessa regler efterföljs?
Nej... vet att detta inte följs.. får gömma mig för de galna bilisterna**

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

1. Har du körkort?
- Ja
2. Kön?
- Man
- Ja
- Ja
- Ja
- Ja
- Ja
- Nja, beror på i vilken ort man är i.
9. Nån relevant fråga jag glömt?
- Beror ju på vad du vill ha ut.
10. Kommentarer?
- Nope.

senare tillagda frågor:

- Nej
- Ja, om dom ser osäkra ut på att jag skall stanna så.

Mvh, Vide

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

1. Har du körkort? Ja
2. Kön? Gubbe
3. Brukar du stanna och släppa förbi gående på obevakade övergångställen? Ja
4. Visste du om att det finns en lag för att man måste det? Ja
5. Tycker du att lagen är bra? JA och NEJ. Rackarns bra när när det på en 30- eller 50-sträcka, ligger en idiot 50 cm från min bakre kofångare och hetsar. Kraftig inbromsning före övergångsstället har satt många av dessa knäppgökar i knipa. Numera promenerar jag oftare än jag åker bil och blir då irriterad över alla som stannar helt i onödan bara för att jag finns i närheten av ett övergångsställe.
6. Brukar du släppa förbi cyklister? Ja, om jag ligger först i en lång bilkö.
7. Visste du om att man inte behöver det? Ja och jag önskar att det kommer en lag som tillåter mig att skrämma skiten ur alla cykeldårar i blanka långkalsonger som struntar i rödljus (inte kalsongerna alltså, men cykelfjantarna) §e §jr
8. Tycker/tror du att dessa regler efterföljs? Om du menar den regeln är svaret ja.
9. Nån relevant fråga jag glömt? Antagligen.
10. Kommentarer? Skottpengar önskas på idioterna som flåsar en i kofångaren när man bara överstiger 50-gränsen med 10 %. §e

senare tillagda frågor:

1. Har du varit med om någon incident efter den nya regeln? (Okkido) Jäpp! Massor
2. Brukar du "vinka" förbi gående? Absolut om det är små barn i sällskap med en söt dagisfröken. :e

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

P skrev:

Tjohoo! En liten undersökning på G!
Ni som vill och orkar får gärna svara på dessa frågor:

1. Har du körkort?
    Jepp, och haft det i en hel del år nu.
  2. Kön?
    Tillhör de som kan skriva "man"
    Ja, självfallet! Det gjorde jag även innan lagändringen kom.
    Det visste jag.
    Med tanke på hur många bilister beter sig i trafiken så behövdes en lagändring. Men om jag inte minns fel så var lagändringen nödvändig för att kunna bötesfälla bilister som fullständigt struntade i att lämna gående företräde, självfallet mot bakgrund av att skydda de gående.
    Det händer det också, men där får trafiksituationen vara med i beslutet.
    Ja det visste jag, men det innebär inte att man har förkörsrätt mot cyklisten. Du skall som bilförare ändå anpassa hastigheten så att du kan stanna ifall idioten, läs cyklisten ;) , får för sig att korsa gatan vid övergångsstället.
    Nej långt därifrån.
    Övergångsställen vid tvåfiliga gator skapar fortfarande total livsfara för gående när vissa förare passerar den som stoppat för att släppa fram gående. Nu försvann många av dessa obevakade övergångsställen vid lagändringen men några finns kvar i Örebro i.a.f.
  10. Kommentarer?

senare tillagda frågor:

Nja, inte så det blivit närkontakt. Men vissa gående utnyttjar lagen och knallar ut mitt framför bilar som får panikbromsa och de bakomvarande likaså.
    Jag brukar vinka, dessutom i god tid, då behöver man oftast inte ens stanna utan bara anpassa hastigheten.

Bire skrev:

Nej, jag går nere på stan väldigt ofta.. Men varje gång jag ska över så blir jag irriterad på att bilarna ska stanna för mig.
Jag begriper inte varför en fotgängare ska kunna kräva att trafiken stannar för denne? 1 person ska korsa en väg, på vägen finns 30 bilar som måste stanna.
Helt jävla vansinnigt system när fotgängaren lika gärna kan stanna upp själv i några sekunder & gå över vägen när bilarna försvunnit.

Nu är inte lagen skriven för "bara" byar som den pittoreska kulturbygden Falun utan även för storstäder. Där handlar det inte om några sekunder utan snarare en eftermiddag man får stå och vänta innan man kan passera. ;)

Det blir ofta fel ändå Även i STORA städer finns det gator med liten trafik Och med mycken trafik slits den ju sönder med dessa kamikazi fotgängare som "har lagen på sin sida"!
I Himlen kvittar det om du hade rätt eller inte.

Jag tycker att man ska belasta den blide lille fotgängaren med lite med förhållningsregler ute i trafiken & inte belasta bilisterna med mera regler.
Det räcker gott med att hålla koll på Astrid 75 år i sin nya Polo samt Olle, Kalle & Nisse 19 år i sina, av Far lånade, Subaru Impreza Turbo som ska visa hur snabba dom är mellan rödljusen inne i stan.

Lägg därefter till Albin, Mustafa & Lasse som tvingas köra sin taxibil för att frun & barnen ska få mat & kläder.. + Börje, Erik & Frank som kör sina 52-tonslastbilar med släp för brödfödan.
Eller varför inte Tommy i sin linjebuss som alltid är sen...

Med dessa fordonsförare runt om sig i stan räcker det & blir över, inte ska man väl behöva stanna & släppa fram Lisa, Anna, Freddan & Berra på deras kamikaze- (Tack för ordet jag saknat) färd till & från skolan???

Nej, bort med regeln & gör fotgängaren ansvarig att inte korsa en väg innan den är fri från fordon. Belasta fotgängare som inte följer reglen med 600:- i böter & sätt dom i Finskt tukthus om de sparkar på min Jetta!!!

Bire skrev:

Jag tycker att man ska belasta den blide lille fotgängaren med lite med förhållningsregler ute i trafiken & inte belasta bilisterna med mera regler.
Det räcker gott med att hålla koll på Astrid 75 år i sin nya Polo samt Olle, Kalle & Nisse 19 år i sina, av Far lånade, Subaru Impreza Turbo som ska visa hur snabba dom är mellan rödljusen inne i stan.

Lägg därefter till Albin, Mustafa & Lasse som tvingas köra sin taxibil för att frun & barnen ska få mat & kläder.. + Börje, Erik & Frank som kör sina 52-tonslastbilar med släp för brödfödan.
Eller varför inte Tommy i sin linjebuss som alltid är sen...

Med dessa fordonsförare runt om sig i stan räcker det & blir över, inte ska man väl behöva stanna & släppa fram Lisa, Anna, Freddan & Berra på deras kamikaze- (Tack för ordet jag saknat) färd till & från skolan???

Nej, bort med regeln & gör fotgängaren ansvarig att inte korsa en väg innan den är fri från fordon. Belasta fotgängare som inte följer reglen med 600:- böter & sätt dom i Finskt tukthus om de sparkar på min Jetta!!!

Du har rätt Bire, med vänlighet och hjälpsamhet kommer vi längst.
För det var väl det du menade §jr

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Re: Re: obevakade övergångställen !

1. Har du körkort?
    Ja, sedab 7 jan i år :)
  2. Kön?
    Kille
    Ja, det är det ju lag på!
    Ja
    Ja det tycker jag. Synd bara att visa gående missbrukar detta genom att korsa gatan så bilister får tvärstanna.
    Dom får fan e mig vänta! §jr
    Ja
    Där jag lever så gör dom det förutom vissa enstaka fall
    Inte vad jag kan komma på
  10. Kommentarer?

senare tillagda frågor:

Nej
    När dom inte förstår att jag tänkter stanna så får jag göra det, men slipper jag blir jag glad (Då jag sparar energi genom att inte lyfta min hand, logiskt tänkande :) )
Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

"I Himlen kvittar det om du hade rätt eller inte."

Säj inte så... :e

Har du körkort?
nej minsann. Jag tänker på naturen jag :)

Kön?
kvinna

Brukar du stanna och släppa förbi gående på obevakade övergångställen?

jag har inget körkort...

Visste du om att det finns en lag för att man måste det?

självklart

Tycker du att lagen är bra?

Den är bra

Brukar du släppa förbi cyklister?

Det gör jag däremot

Visste du om att man inte behöver det?
Ja

Tycker/tror du att dessa regler efterföljs?

ja, oftast

Nån relevant fråga jag glömt?

det vet jag inte

Kommentarer?

Jag brukar sträcka ut benet, stirra föraren rakt i vitögat samt ha pokerface. Det brukar bli tvärstopp i bilkön då, och sedan är det bara att promenera över, samtidigt som jag noga studerar registreringsskylten för att kolla att den stämmer med förarens image.

Ibland hinner jag även göra en färganalys samt ställa dagens horoskop innan jag är över på andra sidan. (det sistnämda, endast när det är dubbla filer åt båda håll) :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Luxman skrev:

Nu är inte lagen skriven för "bara" byar som den pittoreska kulturbygden Falun utan även för storstäder. Där handlar det inte om några sekunder utan snarare en eftermiddag man får stå och vänta innan man kan passera. ;)

Precis! Jag var i Paris i förra veckan (där denna lag inte verkar finnas) och där var det snudd på omöjligt att ta sig över obevakade gångställen.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)