1000 döda i peking
2700 döda i hela Kina
50-70 döda i kanada
Detta är väl ungefär vad de sagt på nyheterna.
Men erfarenhetsmässigt så är smittskyddsinstituterna faktiskt någorlunda bra på att isolera sånt här.
Är det någon här som har någon koll på denna "epedemi"?
1000 döda i peking
2700 döda i hela Kina
50-70 döda i kanada
Detta är väl ungefär vad de sagt på nyheterna.
Det senaste jag har läst på aftonbladets site är:
Siffrorna för sars (svår akut respiratorisk sjukdom) uppgavs på lördagen till 291 döda och 5 000 smittade i 26 länder.
Jag har svårt att tro att Aftonbladet skulle underdriva siffrorna på något vis. Jag har faktiskt svårt att se att SARS skulle vara så mycket värre än de årliga influensaepidemier som brukar vandra världen runt. Det dör ju folk i även influensa.
En vanlig influensa epdemi är mycket värre och skördar många många fler liv, skillnaden är bara att i en influensa epedimi är det gamlingarna som stryke med, i SARS kan nästintill vem som helst åka, än så länge har ingen ung dött, yngsta har varit 28 år.
En vanlig influensa epdemi är mycket värre och skördar många många fler liv, skillnaden är bara att i en influensa epedimi är det gamlingarna som stryke med, i SARS kan nästintill vem som helst åka, än så länge har ingen ung dött, yngsta har varit 28 år.
På vilket sätt skiljer sig detta från en influensaepidemi? 28 år är iofs ungt. Men vet vi vilken hälsa denna 28-åring hade för övrigt? Han kan ju av olika skäl ha varit lika känslig som en gammal människa. I så fall skulle det inte motsäga att det är mestadels gamla och svaga människor som stryker med i SARS, precis som i influensa.
Har hört att siffror på att mellan 5 - 10 procent av dem som smittas dör.
Det som gör att såna sjukdomar som Sars kan smitta många innan man ens har upptäckt sjukdomen på grund av att vi idag reser mer, längre och snabbare än vi gjorde förr.
95% överlever va? Det farligaste med sjukdomen är väl att den kan hinna drabbar jordens befolkning 3 ggr om innan vaccin hunnit tas fram. :(
Kan och kan... hittills har den drabbat ca 5000 människor över hela världen. Det lär nog ta lång tid innan den har drabbat hela jordens befolkning tre gånger om. För övrigt läste jag någonstans att sedan SARS upptäcktes, har en miljon människor dött ---- i aids. Det kan vara bra att ha i åtanke för att få lite perspektiv på "epidemin".
För övrigt läste jag någonstans att sedan SARS upptäcktes, har en miljon människor dött ---- i aids. Det kan vara bra att ha i åtanke för att få lite perspektiv på "epidemin".
Det intressanta är egentligen inte hur många som drabbas nu utan om man hittar något motmedel mot Sars. För Sars befinner sig än så länge i början av sin karriär. Även om det är få som drabbas just nu kommer antalet smittade (och döda) öka tills man hittar ett motmedel.
Har hört att siffror på att mellan 5 - 10 procent av dem som smittas dör.
Nja... enligt en intervju jag såg på TV med en svensk infektionsöverläkare ligger dödsfrekvensen på < 2%, vilket är lägre än vid vanliga influensaepidemier. En i övrigt frisk människa behöver inte vara orolig även om denne skulle smittas, enligt samma överläkare.
Fast å andra sidan... varför sånt ståhej om detta inte är värre än en vanlig influensa? :OO
Vi kommer alla å dö, var så säkra. Snart ligger hela världen och hostar blod på gatorna och gamarna kommer bli ööö skimånga och barnen som föds kommer dö direkt å alla kommer dö å det kommer bli massgravar, bara de i iss kommer å överleva men de kommer dö där endå eftersom ingen kommer hämra dem för alla är redan döda å arnes efterträdare kommer å va död så vi kommer inte kunna se på tv på jul, fast vi äro då redan döda så det kvittar juhh, men joina jehovas vittnen å du kommer ack så ikke lida i skärsälden utan föras till typ nåt tufft ställe med blommor i!!!
Om någon vill springa runt å skricka denna text på gator och torg kan den användas fritt mot att en gong gong används...
Åh men åh?
Jag är helnojig över det här. Har definitivt påverkats av media, trots försök att låta bli. Vet inte varför, men har alltid blivit orolig så fort virus kommer på tal, det står jag för.
Fjantigt i vissas ögon kanske, men det ger jag sjutton i. Är övertygad om att det en dag kommer smyga fram något som slår exempelvis tuberkulos med hästlängder. Jojomen. That's me.
Skulle säkerligen lånat benkens domedagsprofetia för att med mörk, olycksbådande röst varna folket på gatorna.. om jag förstått hälften av den. Lunardialekt? :P §jr
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2