För att minska risken för ytterligare konflikter som kan härledas till mitt namnbyte, väljer jag att här i caféet offentliggöra mitt namnbyte. Jag har också fått en del frågor varför jag slutade som moderator två gånger; därför tänkte jag även redogöra för detta så gott det går.
I och med att mitt gamla användarnamn knöt mig till rollen som moderator valde jag att avregistrera mitt användarnamn ”Jörgen HP” och registrera ett neutralt namn ”K@llen”.
Efter ett knappt år som medlem på wF söktes moderatorer till bl a forumet ASP/VB-script. Eftersom jag besökte forumet flera gånger om dagen bestämde jag mig för att skicka in en ansökan. Det hela slutade med ett moderatorskap i ovan nämnda forum samt HTML-forumet. Jag fick stort stöd i mitt arbete av min medmoderator Vide samt kunskapskungen @nders. (ett stort tack till er båda)
Men efter en tid som moderator tröttnade jag, dels på grund av studier och därmed tidsbrist, dels för den oorganisation som rådde. Beslutsjargongen var ineffektiv och inplanerade staffmöten blev vid flertalet tillfällen aldrig av. En annan inplanerad aktivitet fick därmed stå tillbaka helt i onödan och ännu större tidsbrist var ett faktum.
Efter ett antal månaders paus från forumet återvände jag för att kolla läget. För i grund och botten är wF en oerhörd kunskapsbank med mycket kunnigt folk. Det är detta som är dess styrka och något som måste bevaras. Och detta är nog den främsta anledningen till att jag återkommer. Jag tyckte mig se en förändring när ett J2EE forum skapades (vilket jag kämpat för under lång tid) och då forumledarna samtidigt i en tråd meddelade att staff fungerade helt annorlunda nu än tidigare. Dessa två saker tillsammans med att J2EE fattades moderatorer gjorde att jag tackade ja till att återgå som moderator. Nu i forumen J2EE, Java och J2EE Scriptarkiv.
Under min andra period som staffmedlem drev jag ett par frågor ganska hårt. Jag fick en hel del mothugg, vilket var väntat. Eftersom jag tyckte dessa frågor var viktiga för wF drev jag dem till sin spets. Det fanns några medlemmar som hade samma uppfattning som jag, men deras sympatier kom via PM eller Epost. I förlängningen kände jag mig ganska obekväm i sällskapet, vilket jag till mångt och mycket har mig själv att skylla. Det blir lätt så när man säger vad man tycker och går emot den stora massan. Detta var den huvudsakliga orsaken till mitt avhopp, även om där fanns fler som jag inte tänker beröra här. Det var helt enkelt inte lönt att kämpa vidare eftersom jag aldrig skulle få gehör får mina åsikter eller förslag.
Nu är jag vanlig medlem och kommer så att förbli även fortsättningsvis. Man lär sig av sina misstag brukar det heta, men vissa måste göra dem två gånger för att lära sig. :)
Tack för ditt inlägg. Detta förklarar att wF kan förväntas gå till en anarki av något slag.
Jag är här (wF) pga av kunskap och kollegial fläkt.
Att det tjafsas så mycket måste kanske till i en så ny värld som Internet.
Men låt wF vara som det var tänkt. På samma sätt som Politik forumet spårade ur föreslår jag att cafét läggs ner eller uppstår som en sidovinklad grej.
Tävling om flest inlägg och söndertramsade trådar gynnar inte wF.
Hur löser man det?
Väl genomtänkt tråd. Jag reagerar också lite grann på "tramset", men wF är ju ändock ett forum för alla och inte bara "de seriösa". Jag tycker wF är ett oerhört bra forum med mycket trevlig ton och trevliga medlemmar. Dock är det synd att det ska kunna bli som det blev för dig Jörgen/k@llen.
Men jag håller ej med Lasp om tävling om flest inlägg här på webForum, jag hoppas verkligen att det inte är något sådant som gör att folk skriver. Jag tror att alla har det trevligt, man kan ha trevligt oavsett om man skriver lite eller mycket.
Cafét ska väl vara "trams", men tycker dte har spårat hur i en del andra trådar också...
Då ska du, som många andra redan gör, rapportera till moderatorn via den länk som står nere till höger under varje inlägg.
Svårare än så är det inte att "stävja" tramset i forumet utanför cafét. ;)
Cafét ska väl vara "trams", men tycker dte har spårat hur i en del andra trådar också...
Då ska du, som många andra redan gör, rapportera till moderatorn via den länk som står nere till höger under varje inlägg.
Svårare än så är det inte att "stävja" tramset i forumet utanför cafét. ;)
Detta formulär används endast för rapportering av spam/korspostning samt inlägg vars innehåll bryter mot reglerna eller är placerat i fel forum.
Då innebär det att kunskapsgurun @nders dör lyckligast & innan tramsarkonungarna dör med mig i spetsen? ;)
Fler inlägg ger inte mer än en humoristisk "status" som ingen av oss i "toppskiktet" bryr oss speciellt mycket om ärligt talat.. Det är en inofficiell "tävling" mellan mig, @nders mfl som mest drivs av de som färre inlägg har.
Mao: Ta väck den om ni vill, ingen av oss med 11 000+ kommer att bry oss.
Detta formulär används endast för rapportering av spam/korspostning samt inlägg vars innehåll bryter mot reglerna eller är placerat i fel forum.
Nej, det kan användas för tramsrapportering likväl som rapportering att användare "olle" har länkat till en sak som borde skrivas in i "Relaterade länkar"...
Använd funktionen till det Ni anser att den kan användas till mao.
Helt utan kommentarer i övrigt ;)
Det förklarade varför jag undrade vilken medlem som bytt nic denna gången, tyckte du var lite för "rutinerat" för att vara nybörjare här.
Posträknare är en underlig sak. När man kommer ny till ett forum är det ganska trevligt att se att man fått in en fot - eller tå? - när man postat, säg, 100 *relevanta* inlägg. Ju fler inlägg man har ju mindre bryr sig folk i allmänhet, tror jag. Däremot är det rätt intressant att se om folk aktiva eller ej. Enbart datumet betyder hemskt lite, en person som har varit med i 3 år och har 10 inlägg är inte tillnärmelsevis lika aktiv som en som varit med i 3 månader och har 50 inlägg. Om man vill bli av med den "bonus" som det kan tyckas utgöra att posta trams, kan man väl helt enkelt låta posträknaren subtrahera alla bidrag i Caféet?
Nu är vi på en OT-diskussion, men jag ger min sida av det ändå.
Låt inläggsräknaren vara kvar, jag tror egentligen inte att någon tycker att det är status att ha många inlägg. Dock tror jag att många med mig tycker att det är "kul" att se antalet inlägg som medlemarna har gjort, utan att behöva klicka sig vidare till en annan sida.
Dessutom tror jag inte så mycket på att det spammas pga inläggsräknaren utan att det är en bieffekt som kommer av att detta är ett ytterst trevligt forum som man både kan ha kul på och diskutera viktiga saker. :OO
r/ Om det är som ni säger att räknaren ger en inläggsjakt finns ju risken att det blir en h-es spammning i de andra forumen om inlägg i caféet räknas bort.
Låt inläggsräknaren vara kvar, jag tror egentligen inte att någon tycker att det är status att ha många inlägg. Dock tror jag att många med mig tycker att det är "kul" att se antalet inlägg som medlemarna har gjort, utan att behöva klicka sig vidare till en annan sida.
Instämmer, av föregående talare :bire
Min syn på den där omtalade inläggsräknare, har jag knappt tänkt på förutom tidigare idag, när jag av förvåning märkte att jag började närma mig, den 500:de inlägget.
Som jag tyckte va´roligt samtidigt skrämmande...måste nog kolla vad jag har egentligen skrivit :l ;)
Äsch, vad fasiken, ge upp! Inläggsräknaren är bara en flugskit i rymden, finns så pass andra saker att reta upp sig på ju.
Jag tycker att den är en riktig skööön funktion, för varje enskild wF-medlem.
Tack wF-byggarna och för de andra små tingen, i "godispåset" :)
Oj, titta, det blev visst min 500:de inlägget nu här inne, så ironiskt! §e
Mvh
/Cheezes - tackar för det lilla man egentligen får på wF :f *smack*
Låt inläggsräknaren låta bli att räkna inlägg gjorda i tramsforumet (Café Webforum)? :)
Då ställer jag mig frågan: Varför? Det finns en del seriösa trådar i Cafét t.ex matte och rymdtrådar, även om desas inte är IT-relaterade är de minst lika seriösa.
Nej, låt den vara kvar.
Dock så borde vi kke starta en tråd i tips och förslag istället för att dissekera K@llens tråd? (O vi ska fortsätta diskussionen alltså...)
487 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2