webForumDet fria alternativet

Javaapplets

25 svar · 811 visningar · startad av Jesper T

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Jag har under en tid funderat på varför jag har så emot javaapplets. Finns det möjligtvis ett svar på det?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

För att man knappt kan göra något med dem :) samt att de ser så jvla fula ut när de laddas in

Ja, eller hur. De ger ett lite "amatörigt" intryck också.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

För att man knappt kan göra något med dem.

Gäller alla menyer, töntiga spel och annat skräp man ser på Internet. Japp. Men visst går det att hitta användningsområden för applets. Ibland räcker formulär helt enkelt inte till.

Har t.ex. en SSH-applet på min webbserver så att jag kan komma åt servern via SSH var jag än befinner mig, vare sig SSH är installerat på den datorn eller inte. Och oberoende av operativsystem eller webbläsare. Tycker i.a.f. jag är väldigt användbart. :)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Herrejesus i himlen som är son till Gud. Vad snackar ni för skit?

Det finns en mängd med användbara användningsområden för applets eller motsvarande teknik, när man måste lyfta ut information till användaren på ett interaktivt sett. Bara för att ni ägnar er tid åt att surfa på Passagen-hemsidor med sköna snö-effekts-applets så innebär det inte automatiskt att alla tillämpningar av applets är skit.

Att folk använder tekniken till blaj är knappast teknikens fel, samma argumentationsteknik skulle i så fall göra gällande att Flash är kung av skittekniker med tanke på alla helt omotiverade Flash-filmer som dyker upp här och var.

Förövrigt, är det något som ger ett lite "amatörigt" intryck så är det okunskap som "För att man knappt kan göra något med dem" och liknande. Uppenbarligen har ni två raketforskare väldigt vaga uppfattningar om vad som överhuvudtaget går att åstakomma med tekniken.

BulletBoyCrimeMedlem sedan mars 2003970 inlägg

Vad kan man göra med applets då :q
Började med detta för ett par veckor sen så jag har inte den blekaste

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

BulletBoyCrime skrev:

Vad kan man göra med applets då :q
Började med detta för ett par veckor sen så jag har inte den blekaste

Du kan göra en applet för att fjärrstyra en rymdfärja om du så ville.

Frågan är felställd, vad kan man inte göra med applets (eller motsvarande teknik, typ ActiveX/Flash etc.) är en rimligare fråga. För självklart finns det många begränsningar, men oavsett så är det betydligt enklare att räkna upp vad man inte kan göra än vad man kan göra.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

sgtpepper skrev:

"För att man knappt kan göra något med dem" och liknande. Uppenbarligen har ni två raketforskare väldigt vaga uppfattningar om vad som överhuvudtaget går att åstakomma med tekniken.

:e :e :birp hihi

BulletBoyCrimeMedlem sedan mars 2003970 inlägg

Men jag kan slå vad att man ibland skulle byta dt man inte kan göra för det man kan göra, :e så känns det för mig ibland i andra syften

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

sgtpepper, menade att jag inte kan göra något med applets :) När jag pillade lite med java och applets så var det just något specifikt med applets som störde mig, något säkerhetstjaffs iförhållande till klienten.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

... något säkerhetstjaffs iförhållande till klienten.

Detta säkerhetstjafs är ju en bra sak, oftast. Och vill man komma ifrån det så går det också (men det är upp till klienten att avgöra vad som skall tillåtas eller inte -- precis som det skall vara).

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Jag tror att den enda anledningen ni inte gillar applets är på grund av microsoft. De hatar verkligen Java, därför monterar de bort allt tänkbart stöd för Java i sin webbläsare och när det inte är så bra så monterar de in den sämsta tänkbara versionen.
Mycket fult trick av Microsoft.

Lite kamratligare ton här om jag får be :)

Trist att höra spydiga kommentarer bara för att jag "upplever" det hela amatörigt. Jag har ingen aning, och eftersom att jag endast sätt fallande snöflingor, fula javaappletmenyer och löjliga försök till inloggning så är det lite svårt att föreställa sig något vettigt av det hela. Raketforskare eller inte, ni får ändå ursäkta min okunskap i ämnet, jag skall aldrig uttala mig mera om den saken.
Jag vill passa på att hänvisa till webforums regler §4.
Jag har för övrigt inte sett något bland reglerna om hurvida det är tillåtet med okunskap eller ej.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Jesper T, du är modig men du behöver en snabbkurs i Java:

try
{
	while((!ThreadMovedToJavaForum)&&(!IsSgtPepperLoggedIn))
		SlanderJava();
}
catch(AngrySgtPepperException e)
{
	//Oops! Maybe you should have seen this one comin'?
	BlameYourSelf(e.getObviousReason());
}
catch(Exception e)
{
	//We should not be able to get here?
}
finally
{
	//Really no way to recover from this one.
	System.Exit(MAJOR_MISTAKE_CODE);
}

Sorry, kunde inte låta bli .. :OO

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

niko skrev:

try
{
		SlanderJava();
}
{
}
catch(Exception e)
{
}
finally
{
}

Yup, slammar man Java så dyker schassen ner på dig som en utsvulten gam, det är en av grundreglerna på wF :e :p

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

nico> :e
Och hopplösa menyer och snöiga applets gör ingen glad ;)

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det räckte att läsa den första meningen i trådskaparens inlägg, och sedan visste man att bödeln var på väg. Jag kunde verkligen höra pepparn brummande som en pissed off B-52 i fjärran skyn hela vägen tills dess att det inlägg som vi alla mycket väl visste skulle komma, kom.

Niko > Fin kod. ;) Mer programmerarhumor. :OO

niko skrev:

Jesper T, du är modig men du behöver en snabbkurs i Java:

try
{
		SlanderJava();
}
{
}
catch(Exception e)
{
}
finally
{
}

Sorry, kunde inte låta bli .. :OO

Ser ut som javascript. Jag testade den, fick fatal error.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Jesper T skrev:

Ser ut som javascript. Jag testade den, fick fatal error.

:)
Nej, tro mig, det är pure Java. Ett tips. Nästa gång du känner att du vill utmana döden så prova någon av de klassiska metoderna:

1. Arsenik.
2. Lek med giftormar.
3. Installera Windows Me.

De är kanske inte lika säkra, men mindre plågsamma.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

De är kanske inte lika säkra, men mindre plågsamma.

Windows ME är inte midre plågsamt. Det är nog bland det värsta man kan utsätta sig för.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)