Hittills under 2003 har man upptäckt 18 nya månar runt Jupiter och detta är nog bara början. Detta är mer än man upptäckte mellan år 1610 och 1998. Bara den har veckan har man upptäckt 6 nya månar runt Jupiter. Vilket gör att det totala antalet, kända, månar runt Jupiter uppgår till 58. Dessa 6 nya månar är ungefär 2 kilometer i diameter.
Är dessa himlakroppar verkligen såpass stora så att man kan klassa dem som månar då? Måste maila min "polare" (läs: chatt-kompis) på Avdelningen för rymdforskning på Chalmers Universitet och fråga. ;)
Jag skulle nog vilja kalla dem för meteorer istället.
Är dessa himlakroppar verkligen såpass stora så att man kan klassa dem som månar då? Måste maila min "polare" (läs: chatt-kompis) på Avdelningen för rymdforskning på Chalmers Universitet och fråga. ;)
Meteorer och månar är inte samma sak.
Men om man formulerar frågan till; kan alla satelliter, runt en planet, klassas som månar, oavsett storlek?
Lite annat om rymden, såg igår på ett program på 1:an eller 2:an som handlade om fart, ruggig fart!
Bla visade som en rymdraket och berättade att under dom två första minutrarna från start drog den 2 ton (!) brännsle per minut! 0 - 28.000 km i timmen på några minuter samt 86 miljoner hästar under huven. Kunde åka från London till Paris på en 3-4 sekunder.
Det kallar jag fascinerande, om ens lite galenskap.
Meteorer och månar är inte samma sak.
Men om man formulerar frågan till; kan alla satelliter, runt en planet, klassas som månar, oavsett storlek?
I princip ja. I verkligheten är det inte lika lätt. Samma fråga är var man drar gränsen för en planet.