webForumDet fria alternativet

köra släp??

Bilar & fordon

6 svar · 378 visningar · startad av dude

Medlem sedan aug. 2002386 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Om man har ett litet släp efter bilen, behöver man ha registreringsbevis för släpet, eller räcker det att man bara har med sej sitt körkort???

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Så länge du kör inom Sverige räcker det med körkort

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Jag, jag blev stoppad av [Helsinbooooeeerrrggggss] trafikpolis när jag körde med släp. Ren rutinkontroll, körkort/alkotest osv.

Sedan vill dom se släpets registreringsbevis. Men eftersom släpet var hyrt på en mack och mackägaren, efter att jag specifikt frågat om detta, sagt att man inte behövde registreringsbeviset så hade jag det inte med mig.

Polisen lät mig inte åka vidare förrän dom hade ringt macken och kollat upp detta samt skällt ut mackägaren för att han informerat mig fel.

Vet inte om man får böter men...det är ju dumt att chansa.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har lärt mig att man skall ha reg-bevis för samtliga fordon, inklusive släpet. Man kan också se det så här: övertydlighet lönar sig! :)
Även om du inte behöver, ha med dig reg-bevis för allt och alla. Det lär, vid en poliskontroll, spara tid åt både dig, polisen och släpets ägare.

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Så här står det i Körkortsboken från STR:
"Du är skyldig att medföra registreringsbevisen för både bilen och släpvagnen, när du kör fordonen. Tänk på det, speciellt när du hyr en släpvagn."

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Kan aldrig tänka mig att han har med sig registreringsbeviset ;) :e

Ska vi ta honom?

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Jag hyrde en gång ett envägs släp av Eldon rental. I den vagnen satt registreringsbeviset, väl inplastat, i en ficka på insidan av släpet. Mycket prydligt och förtroendeingivande faktiskt!! :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)