Vi har fått i uppgift av skolan att bygga en väderstation på NO med mätare för tryck, nederbörd och temperatur och skulle behöva lite hjälp om hur man bygger en termometer!?
ta ett ämne som expanderar vid högre temperatur, tex kvicksilver. Ta en vanlig temp och jämför med den du har byggt, anpassa skalan. För att ändra temperatur lätt kan man tex var i en bastu!
Vi har fått i uppgift av skolan att bygga en väderstation på NO med mätare för tryck, nederbörd och temperatur och skulle behöva lite hjälp om hur man bygger en termometer!?
HJÄLP OSS!
Fyll en burk med vatten, och ställ den utomhus. Om vattnet fryser är det minusgrader ute, annars är det plusgrader. :e
Men ni menade kanske en lite mer avancerad termometer. Då kan jag inte hjälpa till. :l
Köp en en digitaltermimeter och en tryck mätare och lite annat du vill ha. Bygg in allt i en låda så det ser hemmabyggt ut eller köp en väderstation på Clasolsson. Nederbörden mäts manuellt så då kan det vara bra att ta reda vilka mått det är som gäller på kärlet samt mätcylindern. Annars kan du ringa F16 väderavdelning och fråga dom om vädret.
/Väderobservatör, Dahlgren
Minns på fysiken i högstadet, när vattnet kokade i ett kärl och termometern bara visade 96 grader, då jag frågade min fysiklärarinna, men hon blev helt mållös när teori och praktik inte stämde ihop :)
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849