webForumDet fria alternativet

Titta

Småprat

39 svar · 1 015 visningar · startad av BulletBoyCrime · sida 2 av 2

Frågan, av BulletBoyCrime

Jag kom just på ett mycket enkelt sätt, jag skiter i profilen helt enkelt. Jag tror däremot inte att någon vill ha mig kvar för en anledning, solbulle möjligen men om ingen annan säger att dom vill ha kvar mig för en anledning så är det väl ingen mening med detta mer. Om ingen har svarat på denna tråden förrän kl 2.05 inatt så är det byebye men jag tror inte det blir något tårfyllt farväl eftersom

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Men det är smart att ignorera en medlem.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

OveRRidE skrev:

Det brukar inte vara så smart att ignorera en moderator.

Nej, det är klart. Att försöka göra någonting som inte går är dumt.

Pace skrev:

Men det är smart att ignorera en medlem.

Det går dock inte att ignorera medlemmar som även är moderatorer i en annan tråd. Det står klart och tydligt att OveRRidE är medlem i det här forumet, ändå går det inte ignorera honom här eftersom han moderar ett annat forum (vilket han säkert gör med bravur). Den här buggen går säkert att rätta till.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

OT

...och det är just därför man postar sådana frågor/önskemål i forumet för Tips & Förslag. :OO
http://www.webforum.nu/forumdisplay.php?s=&forumid=158

/A

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

annesophie skrev:

OT

...och det är just därför man postar sådana frågor/önskemål i forumet för Tips & Förslag. :OO

/A

Du har så rätt så.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Pace skrev:

annesophie skrev:

OT

/A

Du har så rätt så.

Verifieras.

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Först och främst, OveRRide, det var inte meningen att rata wFs medlemmar, men jag var rätt upprörd och tänke inte på de konsekvenserna, alla här är säkert jättesnälla, men dom hjälper mig aldrig när dom har chansen.
Jag kan väl titta om kunskapen kommer till mig då, även om jag betvivlar det, men jag vill lära mig, dels för att kunna göra klart min hemsida och dels för att hjälpa andra.
Vad menar du förresten med underlag? Eftersom om du menar att jag måste ha "bas"kunskaper för att förstå den grekiska som postas så kan jag säga att jag försökt. Försökt förstå men jag säger bara, detta har jag sagt innan att om det är massa obegripliga citationstecken som jag inte vet vad jag ska fylla i vad i och var jag skall använda koden så blir jag ju klart förbryllad, eller hur?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

BulletBoyCrime skrev:

Först och främst, OveRRide, det var inte meningen att rata wFs medlemmar, men jag var rätt upprörd och tänke inte på de konsekvenserna, alla här är säkert jättesnälla, men dom hjälper mig aldrig när dom har chansen.
Jag kan väl titta om kunskapen kommer till mig då, även om jag betvivlar det, men jag vill lära mig, dels för att kunna göra klart min hemsida och dels för att hjälpa andra.
Vad menar du förresten med underlag? Eftersom om du menar att jag måste ha "bas"kunskaper för att förstå den grekiska som postas så kan jag säga att jag försökt. Försökt förstå men jag säger bara, detta har jag sagt innan att om det är massa obegripliga citationstecken som jag inte vet vad jag ska fylla i vad i och var jag skall använda koden så blir jag ju klart förbryllad, eller hur?

Givetvis kan det vara svårt i början, och det var olyckligt att det blev ett sådant exempel med ett långt kodstycke som nämns ovan. Det är aldrig roligt med 200 rader kod, speciellt inte om man inte förstår den.

Däremot tycker jag att man borde kunna stycka upp koden i bitar och "läsa" den, på så sätt att du försöker förstå vad den gör, steg för steg. Det brukar vara bra att göra så. En uppföljning på detta kan vara att posta en tråd i t.ex. ASP-forumet, där du ställer kanske 15 frågor om olika saker. Exempel kan vara, varför behöver man server.createobject(), vad gör funktionen trim(), vad betyder EOF & BOF eller varför heter variablerna så konstiga namn för? Vi kan både praktik och teori i alla forum och inga frågor är dumma, så posta på. Så länge du gör det i rätt forum, givetvis. ;)

Kan man förstå grunderna i t.ex. webStudio-koden, kan man ofta tillämpa detta på det man vill uppnå (det brukar vara en bra nybörjar-nivå) och sedan förbättra koden med hjälp av oss i forumet. Vi brukar vara lite prestanda-fetischister här omkring så exempel på förbättringar lär du nog höra av ett par stycken. ;)

Jodå det är klart att jag FÖRSÖKER förstå koden, men inte ens Einstein kunde väl inte heller tyda inskriften i pyramiderna förrän han fick hjälp, av någon som kunde.
Men det jag vill veta hade jag tänkt är hur man drar upp en databas och fixar till den med hjälp av ASP eller kanske PHP kod.
Särskilt hur man skapar den vill jag veta, eller rättare sagt hur man skapar tabellerna.
Jag känner till det här med ADODBconnection osv men jag vet inte hur jag skall lägga till tabeller eller ändra dom, fast det sistämnda kan jag lära mig så fort jag fixar det första.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Off-topic igen; men här har du iallafall en länk till exakt ett sådant script som du pratar om.

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=37466

RED. Den är nog, enligt författaren, värd att testas innan den sätts i någon slags skarp eller kommersiell miljö dock.

Vidare diskussioner om just detta bör fortsätta i ASP-forumet. ;)

okej min sista postning om ASP, databaser, my SQL och PHP osv i cafe webforum ser du här. DEN SISTA :)

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Av med offermanteln nu BulletBoyCrime. Och kom in på planen nu så kör vi! :)

Tack för stödet :) ;)

Medlem sedan aug. 20022 087 inlägg

Bra att du ändrade dig... :)

Jag var bara trött igår antar jag.........

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

.....

changingsubject.jpg
Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Och den där var nödvändig för?

Medlem sedan nov. 2002501 inlägg

Allmänna tankar om handledning, support och samarbete

Man ska passa på att ta chansen att fråga andra om tips :) men ta inte för givet att de har tid att hjälpa dig!

Om man frågar efter hjälp hos en wF-medlem här, så tänk på att wF-medlemmen har slitit många dagar med jobb, studier och dyl, vid sidan om.
Det inte bara lösandet av en uppgift, den består även av att söka kunskap för lösandet av själva uppgiften.
Om man har tänkt arbeta/sysselsätta sig med det, som man håller på med för tillfället och sedan ska fortsätta med detta oxå i framtiden, så har man INTE en chans om man inte lär sig att använda själv av MSDN, WWW och böcker för att hitta en lösning.
Med andra ord, ta hänsyn till samtliga och förstå att de tycker att det är jobbigt om de måste besvara alltför många frågor eller utstå påtryckningar av diverse saker. :x

Man tycker att den som ger support ska vara en bra pedagog och god psykolog, vilket lååångt ifrån alltid är lätt.
Tyvärr. :(
Att hon/han bör kunna förmedla information på ett lättbegripligt- och positivt sätt, har oxå tyvärr visat sig att t o m IT-personal inte alltid är så bra på detta heller.

Det handlar om tålamod.
Mycket tålamod krävs från sig själv och av sina medhjälpare, som jag tycker själv att det finns gott om här på wF! :)

Slutord:
Om du vill ha honung ska du inte välta bikupan

Mvh
/Cheezes

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

Det kan vara lite klurigt att komma som ny till ett ställe innan man riktigt fått grepp om den jargongen som är just där. Jag är van vid en betydligt hårdare och retsamt snuskigare ton, men insåg rätt snabbt att det -inte- skulle passa så bra här, heh. Så som ny rådfrågade jag Rikard.

Sedan gjorde jag själv tabben att posta fel ett par gånger. Något som är förunnat nybörjare tycker jag. Men samtidigt skall man ju leta så gott man kan bland forumen innan och inte posta där det är mest trafik enbart för att man vill ha svar så fort som möjligt.
Jag utgår faktiskt aldrig från att någon -skall- hjälpa mig när jag postar en fråga, jag hoppas på det. Då jag är medveten om att det är ideellt stöd man får så tycker det är hemskt trevligt och snällt när folk försöker.

Sedan så tycker ju -jag- att du överreagerar, men sådant är väl individuellt så det skvätter om det. Själv hade jag antagligen tagit en tugga från motpartens innanlår, eller helt enkelt skickat ett pm för att reda upp saken på så vis.

Bra slutord Cheezes, men njaa Hepzy, när man redan har bett om extrahjälp 20 ggr så blir det lite pinsamt till slut, :r.
Jag vet vad du menar men det är svårt för den som inte förstår, jag må mycket väl ha överreagerat dock, fast detta pga sömnbrist. ;) jag e tillbaks i vilket fall nu.

Medlem sedan nov. 2002501 inlägg

BulletBoyCrime skrev:

jag e tillbaks i vilket fall nu.

Greeeeat, BulletBoyCrime!! :birp

Mvh
/Cheezes

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)