webForumDet fria alternativet

Favourit i repris: "Vårstäda datorn"

Småprat

17 svar · 496 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Äntliiigen får vi den expertis vi eftersökt till våra seeega datorer! :e

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Att ominstallera operativsystemet och rensa program som inte används borde vara lika självklart som att bilens lämnas in på tusenmilaservice tycker Fredrik Granlund. Servicen kan ta från en halvtimme upp till tre fyra timmar.

Hmm... så det betyder att på en tusenmilaservice, så byter de motor?
För mig känns det som att operativsystemet är motorn dvs.

Men att rensa bort program man inte använder är en självklarhet, samt att defragmentera hårddisken, uppdatera drivrutiner, rensa bort onödiga *.tmp-filer och *.hlp-filer. (men en del kanske behöver dessa *.hlp-filer. :e )

Investera i ett ramminne eller två. (Nya däck till bilen, man blir stadigare i körningen.)

:OO

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ibland går en dator sönder och utan säkerhetskopior står du där med i värsta fall ett kraschat liv.

Så sant... livet skulle definitivt vara svårlevt utan mina algoritmer :OO

PeW skrev:

Ibland går en dator sönder och utan säkerhetskopior står du där med i värsta fall ett kraschat liv.

Så sant... livet skulle definitivt vara svårlevt utan mina algoritmer :OO

stackarn.. lever för matematiken, vilket liv! :OO

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Expressen skrev:

- Ägna datorn en eftermiddag om året, gör du inte det kan du bara be om att inget ska hända.

Men om du ägnar datorn en eftermiddag per år så kan du inte be om att inget ska hända!? :o :q

stackarn.. lever för matematiken, vilket liv!

:e

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Rikard skrev:

Expressen skrev:

- Ägna datorn en eftermiddag om året, gör du inte det kan du bara be om att inget ska hända.

Men om du ägnar datorn en eftermiddag per år så kan du inte be om att inget ska hända!? :o :q

-suck-

Jag måste dock påpeka att jag varit med om en kund en gång, när jag jobbade som supporttekniker, som sa att den där mappen var ju så stor och innehöll ju inget nyttigt, så han började ta bort det han kunde av det..

.. i Windows-mappen. :OO

Det är sådana människor som vårstädar sina datorer, bokstavligt talat, med dammsugare, såpa och hela baletten.

Varför blir man inte förvånad?

Rikard skrev:

Varför blir man inte förvånad?

Ja varför....

Det finns ju dom som också dubbelklickar med ett mellan rum av 10 sekunder mellan varje klickning i dubbelklickningen....

Hmm.... är det och dubbelklicka!! :OO

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

OveRRidE skrev:

-suck-

Jag måste dock påpeka att jag varit med om en kund en gång, när jag jobbade som supporttekniker, som sa att den där mappen var ju så stor och innehöll ju inget nyttigt, så han började ta bort det han kunde av det..

.. i Windows-mappen. :OO

Det är sådana människor som vårstädar sina datorer, bokstavligt talat, med dammsugare, såpa och hela baletten.

Det behöver man inte vara supporttekniker för att uppleva... En polare ringde en dag och undrade om jag kunde kika på hennes dator - den uppförde sig så konstigt...
Visserligen var det Win 3.11 i den, men ändå. VM i felmeddelanden under starten, så jag snokade runt lite i DOS och upptäckte att filer saknades.
"Ja, det var så mycket skräp med gamla datum, så jag tog bort lite..."

Jo tjena, där rök bland annat Programhanteraren... :e

:stefan: » :e

Jag har dessutom sett en kille i stickad ylletröja sätta i ett RAM-minne i sin dator, när kontakten satt i väggen. Jag brydde inte ens om att säga till honom, jag bara lutade mig mot väggen som jag stod vid och väntade på det oundvikliga. :e

Jag har dessutom sett en kille i stickad ylletröja sätta i ett RAM-minne i sin dator, när kontakten satt i väggen. Jag brydde inte ens om att säga till honom, jag bara lutade mig mot väggen som jag stod vid och väntade på det oundvikliga.

Hummm.... mån tro hur det kändes? :OO

OveRRidE skrev:

Jag har dessutom sett en kille i stickad ylletröja sätta i ett RAM-minne i sin dator, när kontakten satt i väggen.

Efter en titt på en bekants dator, som efter varje avstängning tappade BIOS-inställningarna, rekommenderade jag honom batteribyte - på garantin; den var bara några månader gammal då. I samma veva rekommenderade jag honom att uppgradera minnet till 48 MB (det var tider... ;))

Killen i butiken UC (Use Computer) i Norrköping tog emot maskinen och återlämnade den till min gode vän med nyheten att det nu minsann satt 49 MB RAM i maskinen... :OO
(För er som inte är med på det tragikomiska 1MB = 1024 kB d.v.s. 48 MB = 1024 kB x 48 = 49152 kB)

Därefter skakde han på huvudet och förklarade för mig på sitt mest faderliga sätt att batterier inte bara dör utan att de under en lång tid bara är dåliga. Så, det kunde ju inte vara BIOS-batteriet som bara hade dött och förorsakat BIOS-inställningsförlusten vid varje omstart.

Jag orkade inte förklara för honom att det i den digitala världen bara existerar ettor och nollor... :OO :l
Han tillhörde utan tvekan den senare typen.

PÅ tal om fel i datorer, har ni någonsin upplevt att datorn startar av sig själv då och då? :q

Rikard » :e

Sen var det ju den där damen som var inne hos oss och skrek på oss att hon ville ha garanti på sin sons subwoofer som hade gått sönder. Vi frågade vänligt hur detta kom sig att den var trasig, varpå hon svarar att hon rev ner den i marken med dammsugaren när hon städade ungens rum. Vi vrålgarvade inombords och förklarade för henne att det tyvärr inte täcks av tillvarkarens garanti, utan får går på någon slags hem- eller drulleförsäkring. Hon tyckte då att vi visst skulle betala en ny eftersom det var vi som hade tillverkat sladden till subben för kort, vilket hade lett till att hon varit tvungen att spänna sladden under skrivbordet och sedan kommit åt den med dammsugaren.

När jag frågade henne varför hon inte hade använt en förlängningssladd eller en skarvkontakt från uttaget, så sa hon att det minsann skulle ingå i paketet isåfall. :e

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Min underbaraste upplevelse var när jag ringde supporten efter att jag fomraterat datorn.

Modemet vägrade funka och det blev så efter varje gång man formaterat datorn. Jag vet att jag gjorde rätt. Jag lyckades koppla upp men efter ca 1 sek kopplades jag ner igen. Tillslut ringde jag supporten för att försöka lösa problemet. Efter 1 timmes väntan i kö kom jag fram. Han gav mig lite förslag på vad som kunde vara fel, men inget hjälpte. Då kläckte han den smartaste idéen någonsin. "Testa ladda hem nya drivrutiner från tillverkarens hemsida."

Okkid: Vilken stjärna! :e
Du bad honom inte att faxa över drivarna?

OveRRidE skrev:

Rikard » :e

Sen var det ju den där damen som var inne hos oss och skrek på oss att hon ville ha garanti på sin sons subwoofer som hade gått sönder. Vi frågade vänligt hur detta kom sig att den var trasig, varpå hon svarar att hon rev ner den i marken med dammsugaren när hon städade ungens rum. Vi vrålgarvade inombords och förklarade för henne att det tyvärr inte täcks av tillvarkarens garanti, utan får går på någon slags hem- eller drulleförsäkring. Hon tyckte då att vi visst skulle betala en ny eftersom det var vi som hade tillverkat sladden till subben för kort, vilket hade lett till att hon varit tvungen att spänna sladden under skrivbordet och sedan kommit åt den med dammsugaren.

När jag frågade henne varför hon inte hade använt en förlängningssladd eller en skarvkontakt från uttaget, så sa hon att det minsann skulle ingå i paketet isåfall. :e

Ja? Har ni ingen kundservice :q

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)