Ponera att man träffar någon, hon motsvarar allt du vill ha, dvs hennes intellekt är knivskarpt - hon utmanar o slår dig på fingrarna, hon är gudomligt söt, ni har gudomligt sex, hon vet vad hon vill, hon har ett bra jobb - vad säger du när hon drar en sträng på ditt köksbord??
När jag jag var yngre så provade jag av nyfikenhet det mesta för att se vad det var, men insåg att - nej, det var inte riktigt min grej. Det hon gör går stick-i-stäv med vad jag anser/tycker är rätt men jag tillåter henne göra det, varför vet jag inte, vi känner inte varandra så jättebra än sålänge så - men hon har något som totalt hookar upp mig..
Fan, vad svårt SugarDaddy. Jag har varit i en liknande situationer. Både vad gäller en god vän och tillika i förhållande med en tjej. Vis av erfarenheten har jag bara ett råd - ställ ultimatumet, eller lämna henne.
Precis som skrivs i tråden, att hjälpa henne från att hamna i drogträsket ska naturligtvis ingå i ultimatumet. Förbered dig dock på att det kan bli en svår tid.
Jag vet inte riktigt hur jag skall reagera när jag ser en sådan här tråd men jag vill bara passa på att citera en sak som jag läste för ett tag sedan:
En välkänd talare startade en av sina seminarier med att hålla upp en 100-lapp.
Med 200 åhörare i salen frågade han: Vem vill ha den här sedeln?
Flera räckte upp handen. Han fortsatte: Jag vill ge den här sedeln till någon, men först vill jag göra något med den. Han skrynklade ihop sedeln till en boll.
Så frågade han: Är det fortfarande någon som vill ha den? Flera räckte handen i vädret igen.
Så tog han sedeln, lade den på golvet och trampade ned den i det skitiga golvet. Sedeln var nu både skrynklig och skitig. ”Är det fortfarande någon som vill ha den ” frågade han, och flera händer i salen åkte upp.
Mina vänner, sa talaren, i dag har ni lärt er en värdefull läxa.
Oavsett vad jag gör med den här sedeln, så är det någon som vill ha den. Det är för att ni vet att värdet av den är oförändrat även om den är både skitig och skrynklig.
Många gånger i våra liv, blir vi ”hopskrynklade” eller nedtrampade i skiten, på grund av beslut som tas och omständigheter som dyker upp. Vi känner oss kanske värdelösa.
Att vända ryggen till henne direkt är som att kasta henne i dyngan direkt. Jag skulle aldrig kunna göra slut på det direkt, kasta ut henne och tala om för henne att hon inte är vatten värd. Aldrig! :(
Hon är väl person hon också? Hon är för för fan människa? Visst, ett missbruk är svårt att försvara, men ännu svårare att hantera. Hjälp henne först, för Guds skull. Vem har sagt att just hon inte kan förändras?
Kasta inte ur er saker som 'Dumpa henne direkt' och 'Sparka ut henne på T-banecentralen', hade ni verkligen gjort så själva? :o
Jag känner ett antal vänner som har varit missbrukare, den ena värre än den andra, där en del har tagit det mesta som ens går att få tag på. Jag kan säga att en av dessa människor, som är en tjej, är en av de snällaste och trevligaste flickor man kan känna. Hon har haft ett jävligt förlutet, men hon har jobbat bort det nu. Och det var inte pga. att folk vände henne ryggen och ansåg henne som någon slags lepra-sjuk eller HIV-smittad. Det var för hennes vänner och familj fanns där för henne.
Finns där för henne. Iallafall så länge du kan och orkar.
OveRRidE: håller med till viss del, eller jävligt mycket...
Men hade min "date" dragit en mainline på mitt köksbord hade allt busslistan legat i hallen & väntat!
Jag personligen anser inte att jag är nån social instans som behöver ta ansvar över en annan människas missbruk.. Såvida jag inte är totalt nedkärad i personen i fråga, vilket jag har väldigt svårt att tänka mig pga det missbruket.
Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort... men tycker jag väldigt mycket om personen så skulle jag ställa upp till 100 %.. förutsatt att personen i fråga VILL sluta, att personen verkligen förstår vad han/hon gett sig in på...
Jag menar, är personen icke villig till att sluta och hela tiden käftas emot o s v... så tror jag inte att man orkar med i slutändan... Jag skulle nog tycka att det kändes meningslöst...
Jag har umgåtts med fd. missbrukare och gör det än idag. Min och deras erfarenhet är att om det har gått tillräckligt långt kan du inte göra ett skit om inte personen själv har bestämmt sig för att sluta. Tvingas de in på behandlingshem kommer de troligtvis att få hjälp men börja igen när de kommer ut. Ofta krävs tyvärr en stor negativ händelse relaterad med missbruket för att en person ska sluta.
Samtal med personen och om den kommer till insikt är det enda som kan hjälpa en människa. En missbrukar behöver extremt stort stöd både under sitt missbruk och lika stort stöd som "ren".
Bire, jag förstår precis vad du menar och jag har vänner som har reagerat på samma sätt. Det är helt förståeligt att inte vilja ha kontakt med droger eller missbruk idagsläget, men man kan tyvärr inte längre blunda för att det finns i vår vardag, vare sig vi vill eller inte. Detta innebär givetvis inte att man skall acceptera det som om det vore något helt normalt, för särskilt sunt är det ju faktiskt inte.
Personligen hade jag sett till att konfrontera personen i fråga direkt och prata med henne om det. Dock inte precis efter en näsröjare, utan i 'vitt' tillstånd, alltså när denne är opåverkad. Annars finns risken för att både det ena och det andra blir fel.
Kärlek är något som vida överskrider de gränser som missbruk skapar, även om de kommer i vägen för det och jag tror att om nu SugarDaddy känner så mycket för tjejen, så borde han vara intresserad av att försöka hjälpa henne eller åtminstone prata med henne om det.
Jag vill däremot inte spekulera för mycket i just denna fråga, då jag inte känner till särskilt mycket om hur det egentligen ligger till, och inte heller vill försöka agera kurator eller liknande.
Allt jag säger är; ge inte upp henne direkt, prata med henne och sätt i relation vad hon betyder för dig, samt vad du betyder för henne.
Tackar för råden - många bra synpunkter!
Tyvärr (?) är vi inte riktigt framme vid förhållande-stadiet än utan befinner oss fortfarande i "limbo"-stadiet precis innan.
Det här gör ju inte mig direkt piggare på att verkligen satsa, samtidigt som jag känner att jag inte kan ställa samma krav som om vi var tillsammans.
Hon är väl person hon också? Hon är för för fan människa? Visst, ett missbruk är svårt att försvara, men ännu svårare att hantera. Hjälp henne först, för Guds skull. Vem har sagt att just hon inte kan förändras?
Allt har en gräns, man måste se till att ha en gräns för vad man vill "offra".
Om man inte ser om sitt eget hus så kommer man att bli uppäten.
En sak man också bör ha i åtanke är att man inte kan lita på en missbrukare innan dom har bevisat om och om igen att dom vill sluta.
Dessutom så ska man veta att det är vanligt att dom får ett eller flera återfall, en gång missbrukare alltid missbrukare...
Sen vad är viktigast för dig?
En relation som kan kosta dig allt, eller en smärta som går över efter ett tag för att sedan ha ett bra fortsatt liv...
Men som det är sagt i andra svar, ta reda på om hon är villig att sluta.
Kan hon sluta med din eller andras hjälp.
Tackar för råden - många bra synpunkter!
Tyvärr (?) är vi inte riktigt framme vid förhållande-stadiet än utan befinner oss fortfarande i "limbo"-stadiet precis innan.
Det här gör ju inte mig direkt piggare på att verkligen satsa, samtidigt som jag känner att jag inte kan ställa samma krav som om vi var tillsammans.
Well, det är väl värt ett försök att omvända henne i a f. Lyckas du har ju högvinsten. Ska man vinna måste man satsa. Jag antar att alla som knarkar inte är dömda att missbruka resten av livet. Så engagera dig i henne, men bli inte alltför kär. En armlängds avstånd! Och gör inget olagligt för hennes skull.
Parentes:
Vad är limbo? Ni limmar på varann och bor ihop men är inte ihop? Eller menar du att ni försöker ta er under/förbi någon varaktigt-förhållande-ribba
vet inte hur drogliberal du är ... men om man ser droger som kemikalier som jag gör så är det inget som inte går att åtgärda ... om det inte förstört något känslomässigt så kan du säkert hjälpa henne ... är hon smart vet hon att det är nedbrytligt att använda droger, sen handlar det om vilken drog det handlar om(är inte insatt) och ännu mer om syftet med missbruket om det är ruseffekten, att "dränka" något hemskt som hänt eller droger av typ amfetamin och derivat som en effektboost för att orka nå sina prestationsmål ...
det sista är ju något av ett tecken på att hon är driftig och kanske pressar sig för hårt för att vara duktig och inget "flum" om du förstår hur jag menar ...
Allt missbruk går att sluta med och är hon skarp som du skriver så har förmodligen inte kroppen tagit särskilt stor skada ...
Jag hade tagit ett snack med personen i fråga och frågat henne om skulle kunna att sluta med skiten, för i så fall hade jag ställt upp. Annars hade jag facktiskt bett henne lemna mig & mitt köksbord i fred.
Hade det däremot varit nån jag kände välldigt väl, och upptäckt att han/hon börjat med det, så hade jag tagit ett snack med personen.. hade personen då inte velat sluta hade jag gjort allt för att få personen ren. Stänga in personen i en garderob eller in med han/hon på Behandlingshem eller vad fan som helst.
Svaret är nej, du ska inte ens försöka omvända en person, iallafall inte någon som du känner knappt.
Det kan bli din förlust, i längden
Hon har säkert en familj/släkt, som ska supporta henne o.s.v.
SugarDaddy skrev:
vad säger du när hon drar en sträng på ditt köksbord??
Faaan, har hon ingen alls respekt för dig, i ditt eget hem, fy faaan!! x(
Du ska visa direkt vad skåpet ska stå, åtminstone i ditt eget hem, sedan får hon hålla på och göra vad som helst någon annanstans.
Det är hennes liv!
Fasen, vad pinsamt om det skulle vara så att dina vänner är på besök och hon går runt där och är påtänd.
Skulle skämmas.
SugarDaddy skrev:
vi känner inte varandra så jättebra än sålänge så - men hon har något som totalt hookar upp mig..
Uppriktig fråga - vafan ska jag göra??
Förutsätt dig inte att hon komma prioritera dig, som första hand, om det är nu så att hennes drogmissbruk är väldigt illa därrad, för henne.
Det är hennes allt.
Försök tänka dig långsiktigt, om ni skulle ingå i en djupare förhållande med varandra...hur skulle du vilja önska att det skulle se ut mellan er i framtiden?
Och vill du uppoffra, din del av ditt liv nu, att ta hennes problem och låta det bli dina problem oxå? :l
Mvh
/Cheezes
287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e