webForumDet fria alternativet

Spelberoende?

Småprat

10 svar · 486 visningar · startad av SugarDaddy

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg
Frågan#1

Såg precis ett riktigt bra Uppdrag Granskning ang spelberoende.

När jag pluggade jobbade jag som croupier under flera år och har sett det mesta - och även prövat de flesta former av spel.
Och jag tvekar inte om JackVegas o dylika -maskiners (dom "roliga" är dom som kan ge 6 000 på ett bräde) farlighet - det går ruskigt snabbt att fastna och spela bort tusenlappar. Vid ett roulettehjul/Black Jackbord måste du känna croupiern och det vara tomt i lokalen om du ska kunna komma upp i samma summor på lika kort tid.

Jag är ingen förbudsmänniska, men jag tycker det är sanslöst att den sk "folkrörelsen" får ~1 m i l j a r d kronor i intäkt från spelandet i det här landet medan Svenska Folkhälsoinstitutet får 4 miljoner för att täcka information om och behandling av spelmissbruk...

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Hehe, det låter som en schysst fördelning ;) :e

/ Mikul

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Varför är alla så upprörda över spelberoendet? Alkoholberoendet lär ju ställa till med betydligt mer skada än spelditot, och det är ingen som diskuterar det.

För att det är jävligt lätt att fastna i spelberoendet. Lätare än i alcoholberoende.

Min polare håller på att fastna, han spelar i alla fall så fort han har pengar typ...

/ Mikul

Njaee, visst är det så att alkoholen åsamkar samhället högre kostnader i absoluta tal. Men vad jag tänkte på var konflikten stor inkomstkälla för folkrörelsen och staten och som har ökat betydligt (x antal miljoner..) sedan JackVegas-maskinernas tillkomst, kontra det ökade spelmissbruk det orsakar, framförallt bland unga människor.

I mina öron skorrar det lite "konstigt".. Utan att gå in på en "politisk" diskussion anser jag att det ska vara tillåtet med alla former av spel - däremot så tycker jag att det är rent ut sagt patetiskt att Pelles 90-fotbollslag får tiotusen kronor av staten i stöd, medan Pelle själv smäller samma summa på två timmar på den lokala pizzerian...

Efteråt, x antal hundratusen senare står Pelle där själv utan någon form av stöd överhuvudtaget!

mikul skrev:

För att det är jävligt lätt att fastna i spelberoendet. Lätare än i alcoholberoende.

Precis, det är obehagligt lätt att göra det, har själv nästan varit där - men jag har, tack vare stöd från mina vänner, lyckats ta mig ifrån det.
Jag har förlorat mycket pengar på spel, men "I've been lucky" och har kunnat täcka upp mina förluster utan att hänfalla till kriminell verksamhet (trust me, vissa nätter, efter att ha torskat >10 000 kan sådana tankar slå även dig...)

Men - de som inte är så lyckligt lottade som jag - vafan ska de göra?? Ett samhälle som inte ger något stöd, råd var man ska vända sig - vem man ska prata med? Överhuvudtaget känns det som att "vi" valt att lämna dem därhän, åtminstone just nu, tills det drabbar någon i just vår bekantskapskrets.

Observera att jag inte är emot spel som företeelse, men däremot det nonchalanta sätt denna sjukdom bemöts av staten - dvs OSS

Så länge som staten kan tjäna pengar skiter dom väll fullständigt i vad som händer med de som får betala för det...

/ Mikul

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Jag tycker det är löjligt att staten skall kontrollera spel. Jag tror inte att en öppen, privat marknad, skulle öka spelandet. Däremot skulle statistiken öka ty det skulle bildas en konkurrens med "bäst odds" och fler skulle kanske välja ett laglig spelsätt gentemot dagens mängder av illegala spelverksamheter.

Tänkvärt:
Det är lagligt att spela dygnet runt. Du kan lämna in din tipskupong mitt i natten om du vill. Det är lagligt att göra reklam för spel men inte faan kan du köpa dig en pava vin på macken eller läsa om någon spritsort i morgontidningen... Spel- och alkoholberoende går hand i hand. Familjer far illa etcetera den enda som inte sker är att utövaren får fysiska skador.. Kanske musarm om han spelar via Internet. :)

ejick skrev:

Du kan lämna in din tipskupong mitt i natten om du vill. Det är lagligt att göra reklam för spel men inte faan kan du köpa dig en pava vin på macken eller läsa om någon spritsort i morgontidningen...

Precis ;)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

spango skrev:

Varför är alla så upprörda över spelberoendet? Alkoholberoendet lär ju ställa till med betydligt mer skada än spelditot, och det är ingen som diskuterar det.

Men det är ju på tapeten tit som tät, eller?

Eller menar du att det ska förbjudas?

Medlem sedan maj 200440 inlägg

Det viktiga med spel är väl att de som spelar är pålästa eller helt på det klara med att spel är en nöjes sysselsättning. Eller om man spelar poker,blackjack osv är påläst och lite insatt.
Då är det helt ok, tycker jag.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)