Tja.. Jag skulle maila & skriva:
"Hej!
Prisuppgift inkl frakt på 10 st stolar önskas å det snaraste.
Namn namn"
Gäller det större grejer så kan man väl vara mer formell antar jag.. ;)
20 svar · 3 178 visningar · startad av Fredde Mannen
Hur skulle ni skriva en anbudsbegäran till ett företag om uppgiften lyder så här:
Du har sett i Göteborgs posten idag. Skriv och be om anbud på 10 skrivstolar av märket CASTELLI, chefsmodellen, att levereras fyra veckor från innevarande vecka (skriv veckans nummer).
???
Tja.. Jag skulle maila & skriva:
"Hej!
Prisuppgift inkl frakt på 10 st stolar önskas å det snaraste.
Namn namn"
Gäller det större grejer så kan man väl vara mer formell antar jag.. ;)
Men om du tillhör ett företag som kallar sig TEXTIL DESIGN AB, skulle du inte vara en aningen mer formell. :e
Fredde Mannen skrev:
Men om du tillhör ett företag som kallar sig TEXTIL DESIGN AB, skulle du inte vara en aningen mer formell. :e
Nej, ser ingen direkt anledning till att krångla till det mer mer formell anbudsförfrågan när det gäller struntsummor som 10 st stolar..
Varför krångla till det öht?
Skulle jag vara intresserad att köpa 10 st lastbilar av Volvo skulle jag skriva likadant.
Då gäller det en order på ca 20 miljoner kronor & säljaren ska väl i rimlighetens namn begripa vad det är frågan om trots att brevet inte är skrivet av en advokat.
Det är ALLTID köparens marknad.. ;)
Varför är inte du min lärare i Affärstransaktioner....
Hon vill hela tiden att man ska vara såååååå formell!!! :e
Skicka henne på en weekend i Falun med brännvin och hårdrock, så blir det nog bättre :e
ska ge henne förslaget, nog för att hon har några få år kvar till pension, ca 2 år el. något sådant. :e
PeW skrev:
Skicka henne på en weekend i Falun med brännvin och hårdrock, så blir det nog bättre :e
Jup.
Skrothandlare Bire, Fredde Mannen synes efterfråga viss formalia vid anbudsförfarande ;)
Förlslag:
Företag AB
Adressvägen 42
100 00 Staden
Härmed inbjudes ni att lämna anbud på 10st stolar av märket Castelli enligt nedan angivna krav och villkor.
- Anbudet skall märkas "anbud XX-XX3".
- Anbudet skall sändas till .......................................... och vara tillhanda senast 03 - xx - xx.
- Anbudet skall inkludera pris, leveransvillkor, betalningsvillkor samt övrig information som ni finner nödvändig för affärens genomförande.
Med vänlig hälsning.
Götestad 0303XX
Kalle Kula
Företaget AB
Det såg lite mer formellt så att säga! :e
Överklasstramselände!
Bire skrev:
Överklasstramselände!
Må hända... men jag tror det så min lärare vill ha det, en massa svår svenska och konstigheter. :e
Mera "överklasstramselände" ;)
- Vid upphandlingen lägges stor vikt vid miljöaspekter, som ett led i vår miljöpolicy, varför uppgift om miljöcertifiering och medsänd miljöpolicy är meriterande.
(Gäller även skrotbilsbranchen §jr )
Luxman skrev:
- Vid upphandlingen lägges stor vikt vid miljöaspekter, som ett led i vår miljöpolicy, varför uppgift om miljöcertifiering och medsänd miljöpolicy är meriterande.
Underbart.... :e
Luxman skrev:
Är ju, i vårt fall, inget större bekymmer såvida inte kopiatorhelvetet har strejkat för dagen.. ;)
När man läser en sådan här tråd så ångrar jag att jag inte spararade allt sådant här som jag hade på mitt datakonto i skolan. Hade sägert 50 olika varianter på formella brev och liknande.
dahlgren skrev:
När man läser en sådan här tråd så ångrar jag att jag inte spararade allt sådant här som jag hade på mitt datakonto i skolan. Hade sägert 50 olika varianter på formella brev och liknande.
Det kanske är värt att spara allt som man har sparat på kontot... har inte tänkt på det! :) Men vem ids sitta och tanka med disketter!!! :e
Disketter hade man på stenåldern. Idag finns det bredband och ftpservrar.
Det finns vissa som inte behöver en massa mallar,
det kallas visst erfarenhet :P