Satt och undrade bara... Hur stor ar var arme? Har vi bra utrustning? Skulle vi ha chans om nat land anfoll oss? Alltsa om vi ej fick hjalp av nagra andra....
alltså, idén med vår arme är att den skall göra så att det tar lite tid för fienden att ockupera landet.. so.. mot ryssarna (det enda hotet?) så skulle vi klara oss i kanske 4 dar? (spekulerar).
Hade frågan ställts för 10 år sedan så hade jag kunnnat svara: 600000 man för armen, 90000 för flygvapnet och 60000 för Marinen och Kustartilleriet (nu Amfibie)
Nu är styrkeläget som följer; Armen 110000 man (och minskande), flygvapnet;17000 (och minskande), marinen och amfibie; 20000 (och minskande) detta är siffror för 2001-01, nerdragningar i enlighet med tidigare försvarsbeslut är på väg att utföras dra av typ 20% så vet du var vi ligger i idag.
Skulle vi ha chans om nat land anfoll oss? Alltsa om vi ej fick hjalp av nagra andra....
Nej, men det är inte heller avsikten idag, Sverige har gått i från ett sk invasionsförsvar till ett sk "insatsförsvar" döm själv om vad det ska betyda för något;
Försvaret har ju minimerats löpande sen det kalla kriget... och med den senare tidens nedläggning och utförsäljning så tror iaf inte jag att landet skulle stoppa längre än en halv dag - max.
Sa da har inte lilla Sverige nagon chans alltsa... hehe... kanns trygt... nejda, vi har ju inte varit i krig pa ca 200 ar. Sen sa ar vi nog ganska "neutrala"... :)
När jag gjorde min värnplikt(signalregementet i enköping) så skröt dem med att vi hade världens mordernaste tele och radioförsvarssystem.... vad det nu hjälper emot scud, patriots och allt vad det nu heter. Har vi nu ett militärt bra och välutvecklat tele och radiosystem så tycker jag vi skall göra som Lindeman(Hans Alfredsson) sa någon gång på 70-talet: ställ ut telefonkiosker runt hela sveriges gränslinje och när fiender kommer så ringer man till dem och låssas att det är deras mammor som längtar efter deras söner.
Nej, skrota det där spektaklet och lägg pengarna på våra barn i stället.
Nja ryssarna är väl inte det stora hotet idag, snarare USA. Ryssland har för mycket inbördes problem för att bry sig om lilla sverige...
Personligen så anser jag att hela armén ska skrotas och utbilda folk i hemvärnet istället! Det enda som armén används till idag är väl om någon naturkatastrof skulle inträffa eller liknande(kravaller mm). Ha kvar en riktig utbildning(ungefär som gymnasiet/högskola eller liknande) enbart för dom som vill ge sig ut i FN-styrkorna. I övrigt så räcker det med hemvärnet...
aleborg:
sedan skotten i ådalen 1931 är militären enligt lag förbjuden att rycka in vid kravaller etc...
Vi har fortfarande en mycket vass militär underättelsetjänst, våra jägarförband står sig MYCKET bra i jämförelse med andra länder, jag vill t ex minnas att de svenska fallskärmsjägarna sopade banan med USA:s marinkår vid 3 av 3 tillfällen i en militär tävling för några år sedan.
aleborg:
sedan skotten i ådalen 1931 är militären enligt lag förbjuden att rycka in vid kravaller etc...
Vi har fortfarande en mycket vass militär underättelsetjänst, våra jägarförband står sig MYCKET bra i jämförelse med andra länder, jag vill t ex minnas att de svenska fallskärmsjägarna sopade banan med USA:s marinkår vid 3 av 3 tillfällen i en militär tävling för några år sedan.
Däremot saknar vi ju antalet soldater... =)
Men armén kostar ju bara pengar, jag har inte lust att betala skatt till några som bara gör övningar och ingen nytta!
Låt hellre pengarna gå till ungdomsverksamhet, där gör dom mer nytta än till några 20-åringar som springer runt i skogen och leker krig på min bekostnad! Finns idag inget överhängande hot mot sverige, så varför inte rusta ner helt? *hatar krig och våld*
Aleborg: Men själva grundidén med ett FÖRSVAR är ju att avskräcka andra länder från att anfalla så att vi slipper krig och våld.
Förövrigt tillhör jag den skara medborgare som anser att försvaret borde få fler resurser och mer pengar än i dagsläget, eller att Sverige går med i NATO.
Angående försvarets utrustning så kan jag säga att den är i topptrim, snäppet sämre än USA etc. Sveriges utrustning och ledarskap är ofta mer anpassat till NATO än många NATO-medlemmars försvar och amréer är. JAS 39 Gripen är ett lysande exempel på detta... Visst, flyplanet hade en del barnsjukdomar, men nu när de är fixade så är planet ypperligt i jämnförelse med vilket annat flygplan som helst vad gäller jakt, attack och spaning...