webForumDet fria alternativet

Hur många har ett företag?

Företagande

14 svar · 503 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Undra hur många här har ett eget företag, (Enskild/handelsbolag...)?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Flyttad från Förmedlingen av jobb & tjänster.

Tengblad
Moderator, webForum

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Har tidigare bedrivit enskild firma och det rekommenderar jag verkligen inte. Blir omsättningen närmare miljonen om året (vilket den bör vara som minimum om man ska leva på företaget och betala sedvanliga avgifter) är det alltför riskabelt med enskild firma.

AB är det enda som gäller om det nån gång skulle bli sånt igen ;)

*men det kanske inte var ett sånt svar du ville ha? ;)

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

PeW skrev:

Har tidigare bedrivit enskild firma och det rekommenderar jag verkligen inte. Blir omsättningen närmare miljonen om året (vilket den bör vara som minimum om man ska leva på företaget och betala sedvanliga avgifter) är det alltför riskabelt med enskild firma.

AB är det enda som gäller om det nån gång skulle bli sånt igen ;)

*men det kanske inte var ett sånt svar du ville ha? ;)

Hehe, Jag tänker inte direkt leva av min firma som jag nu ska registrera, Utan jag bygger upp den och försöker "etablera" mig, Och när jag jag går ut skolan. Så ska jag satsa extra mycket på den.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

enskild firma, sambon har oxå... är dessutom heltidsanställd på SIS

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hehe, Jag tänker inte direkt leva av min firma som jag nu ska registrera, Utan jag bygger upp den och försöker "etablera" mig, Och när jag jag går ut skolan. Så ska jag satsa extra mycket på den.

Ja då ska du inte ha nåt annat än enskild firma, just nu. ;)

Men så fort det rör sig om att investera så tar du stora risker om du kör enskilt.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Blir nog något sånt i framtiden. När man har pluggat klart och så. Förmodligen inom TV-spelsbranchen eller hårdvarubranchen.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Jag är i full färd med att starta en webbyrå med webtomten! :D

Gissa om det är en enskild firma eller inte... :OO ;)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har AB med en kompis.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag är bland annat en enskild näringsidkare.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Jag var med och startade en ekonomisk förening med ett antal kompanjoner 1999, gick i konkan 2000 efter en lång rad dåliga beslut.

Det bästa är att en ekonomisk förening är en juridiskperson precis som ett AB, så om man är 3 eller fler som vill starta ett företag så kan det vara en bra idé om man inte vill satsa 100 000 fiskar utan nöjer sig med en mindre investering.

Det fins gratis rådgivning för att starta ekonomisk förening att få från kooperativ utveckling (hemsidan ser anskrämlig ut, men råden/hjälpen de ger är toppen, och gratis).

Dessutom känns det ideologisk rätt med kooperation, min ideologi då ;)

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Har länge funderat på det där med eget företag.

Men jag har lite problem med att skaffa kunder är inte bra på den delen. Är mer bra på programmerings delen.

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

dom försöker tvinga oss i skolan...

uf-företag... någon som har hört talas om?

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Har ett HB. Kommer väl förmodligen att omvandla till ett AB någon gång

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Ska du inte låna stora pengar eller förväntas ligga ute med stora kundfodringar går det utmärkt med en enskild firma. Jag har haft en sådan sedan -91 och det har fungerat bra. I och för sig har jag mest sålt konsulttjänster och har därmed sluppit stora investeringar...

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)