Multiplicera först allting med (x - 2) och sen med (x + 2).
Alternativt kan du slå ihop det till ett steg och multiplicera med (x -2)(x + 2) = x^2 - 4. Då går alla täjarna/nämnarna (kommer aldrig ihåg vilket som är vilekt ;)) bort.
8 svar · 388 visningar · startad av Matti
Gah! Visst är det jobbigt när man fastnar med en skitenkel uppgift, försöker lösa den på alla möjliga sätt utan att lyckas, och sedan när man frågar en kompis så är svaret så är svaret så självklart att man bara vill gå och dö?
Uppgift: http://www.halso.info/temp/matte.jpg
Hur löser ni den? Vad blir MGM?
Multiplicera först allting med (x - 2) och sen med (x + 2).
Alternativt kan du slå ihop det till ett steg och multiplicera med (x -2)(x + 2) = x^2 - 4. Då går alla täjarna/nämnarna (kommer aldrig ihåg vilket som är vilekt ;)) bort.
jag hoppade över lösningen av 2-gradsekvationen, men det steget klarar du kanske av själv?
Heh.. jag har suttit och multiplicerat med x^2 - 4 i säkert en timme. Gjorde bara fel med en nämnare.. bajs.
Tack. :)
Apråpå att det tar lååång tid med ett mattetal:
Jag satt hemma i morse och räknade samma tal minst fem gånger utan att få rätt resultat. Jag räknade på och räknade på lite sisådär halvslappt. Men sedan tröttnade jag och tänkte: nä va fan, nu koncentrerar jag mig. Då löste jag talet i ett nafs.. :)
Svaret som det tog cirka en timme att få fram, fast jag borde klarat av det på en minut?
Aarrgh. Sedan var det dags att gå till skolan..
m_soderlund...
Svaret visar ju faktiskt inte hur svår uppgiften var... ;)
Faktorisera täljare och nämnare så långt det går och förkorta sedan.
(x(x^2-1))/(x(x-1)) =
(x(x+1)(x-1))/(x(x-1))=
x+1
Tack. (Jag faktoriserade bara till (x(x^2-1))/(x(x-1)) och efter det försökte jag stryka saker.. )