webForumDet fria alternativet

Går det att bota?

Politik & samhälle

35 svar · 976 visningar · startad av obelix · sida 2 av 2

Frågan, av obelix

Har suttit har ett tag och undrat om det går att "bota" kvinnomishandlare... Den stora frågan har varit hur, hur har dom gjort för att få dom att ändra sig? Kognitiv terapi eller? Vad tror ni? Går det att bota kvinnomisshandlare? Om så, hur?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 2002433 inlägg

På Fågel Fenix finns också en hel del information och svar att finna; http://www.fagelfenix.net/

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Har inte de "stackars" misshandlade männen,
fikusarna och flatorna något forum för sig? :o
Verkar lite skumt, det där med "jämlikhet"... ;)

- Ett geni som jag, fixar idioti med kaos! ;)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

frankof skrev:

Våld är en spontan reaktion på en provokation, inget man går runt å överväger. (normalt sätt, undantag finns)
Dom allra flesta skulle reagera med vold om provokationen är den "rätta", det finns inte många sanna pacifister, deremot finns det många "angel wannabe", men det är mest en fråga om att "trycka på rätt knapp".
Ang. topic; Det är väl lika lätt att bota (kvinno)misshandrare som andra brotslingar :q

Att reagera spontant med våld på en provokation tror jag är ett tecken på att något inte står rätt till hos en person.
Då borde man söka hjälp omgående, då saknar man spärrar som är viktiga att ha. Plus att man borde lära sig att uttrycka sig med andra medel.
Att ta till våld är alltid fel, undantaget om man blir utsatt för för våld...

Sen tror jag inte att det går att jämföra vanliga krimminella med sådana som misshandlar.

Och skulle det visa sig att personen är en psykopat finns det nog inte alltför mycket att göra... :(

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

R:tröttnade på detta

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

frankof skrev:

Men för he*vete

använd citat då så man vet vad du menar! Ämnet var kvinnomisshandlare, inte våld i allmänhet så det är klart jag tror att det är det du pratar om..... :OO

Ett exempel på vad som skulle få dig att "smälla av"

Om någon skulle attakera och ta till våld mot mina nära och kära...

Varför inte? är det inte brottsligt att misshandla någon?

Visst är det, men jag är ute efter en specefik grupp, och vill inte generallisera...

Jag vet inte om psykopater är obotliga, har ingen erfarenhet av dom även om domm finns lite varstans

Det man kan göra är att man lär dom hur dom ska uppföra sig, och hur man ska betee sig som vanliga människor. Och sedan hoppas på det bästa.

Återigen, en fråga om graden av provokation, några "smäller av" tidigare än andra

Jag anser inte att det är normalt att man smäller av och börjar slåss när man har en hetsig och livlig disskution. Det är i mina ögon ett onormalt beteende som bör ändras...

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

Jisses. Kan inte någon ta och döpa om detta ''café'' till sandlådan istället? :OO

frankof> Jag misstänker att det som obelix vill ha fram är att man kan tvingas in i en situation som kräver självförsvar. Inte att man bara väntar tills personen slagit först för att det därefter är hur okej som helst att puckla tillbaka då.
Sedan så anser inte jag heller att det är normalt att någon kan smälla av och börja slåss mitt i en hetsig diskussion.. antar att det gör att jag också har synnerligen hög moral och suverän självbehärskning då right? Oooh det måste verkligen mina syskon få höra.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag tycker iaf att man borde få tälja lite på sånna kräk.. Det vore var kvinna/mans rätt.

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Till viss del kan jag hålla med Bire, faktiskt. Frågan är ju anledningen till misshandeln. Den värsta kvinnomisshandeln som förmodligen är den mest svårbotade är den som försvaras med religionen! Där anser de ju att det inte är fel att slå kvinnor utan ett sätt att tukta dem från att ha och bejaka sin egen vilja. Sådan misshandel gör mej mest rasande!!! Och då är det nästan befogat att låta dem smaka på sin egen medicin!! x(

Annars göder våld våld och borde utrotas helt i alla samhällen!!!

Det finns metoder att bota dessa personer men jag skulle inte vilja leva med en man som säger sej vara botad av den enkla anledning att jag helt enkelt inte vet vad eller om eller när något kommer att trigga honom att slå igen. Jag skulle inte vilja utsätta mej för den ovissheten och otryggheten... :l

Bire skrev:

Jag tycker iaf att man borde få tälja lite på sånna kräk.. Det vore var kvinna/mans rätt.

Håller med dig, själva tanken är väldigt lockande...
Har själv haft dom tankarna ett par gånger.
Men som sagt så löser det inte problemet, utan effekten kan snarare bli att det blir värre...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

obelix skrev:

Bire skrev:

Håller med dig, själva tanken är väldigt lockande...
Har själv haft dom tankarna ett par gånger.
Men som sagt så löser det inte problemet, utan effekten kan snarare bli att det blir värre...

Då får man tälja lite mer... :h

frankof skrev:

Dags att byta ut den trasiga skivan ;)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

jag vill poängtera att det finns faktiskt även kvinnor som slår.
en annan sak som jag vill poängtera att psysisk misshandel (vilken part den än kommer ifrån) har tyvärr möjligheten att sätta ännu djupare sår än fysisk misshandel... själen läker tyvärr inte lika lätt som kroppen alltid..

Medlem sedan nov. 2002501 inlägg

Jymdis skrev:

en annan sak som jag vill poängtera att psysisk misshandel (vilken part den än kommer ifrån) har tyvärr möjligheten att sätta ännu djupare sår än fysisk misshandel... själen läker tyvärr inte lika lätt som kroppen alltid..

Bra sagt, Jymdis :)

Men jag måste oxå även poängtera här att - i dem flesta fallen - övergår psykiskt misshandel efter en längre tid till den fysiska delen av misshandel, sorgligt nog.
"Känner en", som blev så smutskastad, förnedrad och isolerad från omvärlden av en person. Sedan övergick denna psykopaten med att förstöra personens egendomar samt kasta saker mot den andra. Och det var bara under en period på 9 månader...man vill ju knappt tänka tanke vad som skulle kunna hända därefter, om det skulle fortgå.

Det enda positiva av denna utflykt som denne person fick (som jag känner) av allt detta, var att den slutade röka ciggisar...
nu röker personen ciggarrer istället! :birp

//Cheezes

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)