Om allt går som ESA vill kommer man att landsätta människor på vår röda granne i rymden år 2030. Men innan dess kommer Mars att få besök av ett antal rymdsonder som bland annat ska med sin stenar och grus tillbaka till jorden.
När det gäller NASA är det tidigaste år 2020. Men då måste man sätta igång rätt omgående. Förhoppningsvis blir det en kapplöpning mellan ESA och NASA eller också slår man sig ihop och då kan vi glömma både år 2020 och 2030.
Johnny, du som verkar vara insatt (duh :OO ;) ), hur har man tänkt att resan dit rent praktiskt ska gå till? Är det gammal beprövad teknik som kommer att användas eller finns det något nytt superduperrymdskepp på nåns ritbord? :)
Enligt min åsikt borde rymdresor vara en av mänsklighetens största objektiv just nu, för på den här planeten finns inte mycket framtid. En fortsatt kolonisation av andra planeter är något som kommer att tvingas fram, för eller senare. Frågan är ifall vi kommer fatta det innan det är för sent.
Mellanlanda på månen var väl en tanke förr har jag för mig.. ?
Med all säkerhet kommer man att mellanlanda på ISS (om den finns kvar) eller någon annan rymdstation i bana runt jorden (om det finns någon) för att fylla på förnödenheter och bränsle. Att mellanlanda på månen är, idag, inte troligt.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e