Går just nu tredje året naturvetenskaplig linje i Varberg (för er som inte vet var det ligger, västkusten). Skall förmodligen plugga vidare direkt efter sommarn och vill ha lite tips på bra skolor.
Kommer läsa någon form av ”data”, förmodligen mer åt mjukvara än hårdvara även om jag gärna tar lite av båda. Det är 180 eller 200p som gäller, skall jag läsa kan man lika gärna göra det ordentligt.
Jag vill heller inte helt snöa in i tekniken och blandar gärna upp det med humanistiska ämnen eller/och biologi (väljer jag trots allt att inte läsa IT kommer nämligen biologi på en stark andraplats, vore därför kul att kombinera).
Bor så vansinnigt långt ifrån Göteborg så Chalmers är ett alternativ med många fördelar. Hur är Chalmers Informationsteknik t.ex.?
Fick också en bibba av Linköpings tekniska högskola. De hade visst enligt dem själva det största ”utbudet” av forskning på ämnet i Sverige. Hur är den skolan?
Vad finns det för med alternativ, ett som jag tänker mig är KTH, men det vett de *** om man vill plugga i Stockholm.
Ps. Går du på någon av skolorna, berätta gärna lite om hur det funkar med bostad i den staden.
Vad finns det för med alternativ, ett som jag tänker mig är KTH, men det vett de *** om man vill plugga i Stockholm.
Tja, "man" vill kanske plugga i Stockholm, om just du vill det, det är väl en annan fråga ;).
Jag läste på KTH, det var kul. Studentlivet är inte så sparsmakat som en del tror, det finns där om man vill vara med. Däremot så är det ju nog så att roligast studentliv får man i mer utpräglade studentstäder där de flesta flyttat till staden för att plugga, typ Uppsala, Lund och Linköping. Både Stockholm och Göteborg lider nog en del av att majoriteten av studenterna kommer från staden och därmed inte engagerar sig lika mycket i studentlivet.
Bostad i Stockholm är larvigt svårt att få tag på. Men som student så gäller det även städer som Uppsala och säkerligen Göteborg också. Ställ dig i kö så fort du kan.
Linköping är nog ett rätt trevligt alternativ, hyffsat rolig stad, nära till det mesta, antagligen rätt lätt att få studentbostad och en välrenommerad högskola.
Det var inte meningen att klanka ner på Stockholm, inte alls (även om det kanske lät så).
Det trodde jag aldrig heller. Jag klankade främst ned på grammatiken (man kontra jag) ;)
Skulle jag inte ha haft en bostad i Stockholm när jag började plugga så hade jag nog inte heller valt KTH. Jag var jäkligt sugen på Uppsala, men där var det också väldigt svårt med bostäder.
GBG är säkert svårt med, men dit kan jag pendla om det skulle knipa.
Jag har bara hört gott om Chalmers, så det är säkert ett bra val.
Göteborg är det möjligt, dock svårt att få en stundentbostad. Stockholm ett mindre helvete, Uppsala ett mindre helvete, Lund svårt men det går. Har ringt runt och pratat med massa folk för jag ska in i höst någonstanns.
Jag skall plugga datavetenskapligt program (4 år, 160p) i Skövde till hösten. Gör redan lumpen här i Skövde så jag har lärt mig staden ganska bra. Efter vad jag har hört så är iallafall Skövdes datarelaterade program ganska bra, och dessutom så är högskolan jävligt fräsch & fin. Allting ligger ganska närbeläget, t.ex. tågstation och studenternas bostadsområde ligger båda max 2 minuters gångavstånd från skolan. Skövdes uteliv är dock en annan femma...
edit: När det gäller bostäder så är det betydligt lättare att få tag på, eftersom det inför detta året byggts en hel del nya lägenheter till förmån för studenter.....blabla, ja du fattar....
Skövde verkar vara helt okej som pluggastad - har tillbringat en del tid där hos pluggande polare.
HiS ligger centralt med sitt campus (ett äkta stenkast från stationen) och har dessutom gott om studentbostäder direkt på området. Dessutom har de ett otroligt charmigt kårhus i form av Boulogner! :)
Men bäst är naturligtvis Jönköping! :e
Red: När jag sökte till högskola -97 ringde jag runt och kollade bostadsläge också. I Växjö skulle de ha 300 spänn för att jag öht skulle få stå i kön - stålar som jag inte skulle få tillbaka vare sig jag fick bostad eller ej. :l
Hoppsan, där åkte Växjö bort från listan.
Lite dåliga grunder för att välja bort en skola tycker jag :). Jag har hört att studentlivet i Växjö skall vara rätt bra.
Det tycker inte jag. Är de så småsinta att de ska ha betalt för att man överhuvudtaget ska kunna köa för bostad är det inget ställe jag vill lägga mer än tre år av mitt liv på.
Dessutom var större delen av stället byggarbetsplats när jag sökte plus att det, enligt en kusin, helt enkelt inte hade nån bra stämning bland studenter och lärare gjorde att Växjö sorterades bort. Eller åtminstone hamnade längst ner på listan när jag sökte. ;)
Halmstad hann jag aldrig kolla, men när jag ringde Jönköping var det raka besked och jag fick reda på precis hur jag skulle göra för att ställa mig i kö - något som (tillsammans med utbildningens utmärkta rykte) fick mig dels att sätta Jönköping högst på listan och dels att jag utan problem fick bostad i precis det hus jag ville. :)
Inte en sekund att jag ångrat att jag flyttade hit för sex år sen - må vara att det är en klyscha, men vafan, det är ju sant! :e
Dataekonomiska programmet i Jönköping går jag på.. Startar ett nytt program till hösten, Affärsinformatik med Internationell ínriktning, kanske kan vara något? http://www.jibs.se
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25