webForumDet fria alternativet

Vad vill du höra?

Småprat

9 svar · 371 visningar · startad av Johnny Rönnberg

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg
Frågan#1

Tänk dig följande:

Du har varit på rundvandring på Observatoriemuseet och ska efter det höra på en föreläsning av mig som ska handla om astronomi och amatörastronomi. Vad skulle du vilja höra?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Sju låtar med Meshugga, låten Switter med Rammstein och The ballad of Chasey Lane med Bloodhound Gang.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

The Sputnicks ;)

För mig som inte kan så mycket i ämnet, så är en sådan fråga svår att svara på. Skulle jag däremot gå på en rundvandring, och efter en vecka få samma fråga, då skulle jag nog kunna ge ett bättre svar eftersom jag då har någon form av grundkunskap i ämnet? Men just nu känns frågan hur klurig som helst att svara på, eftersom jag inte kan ämnet och vet vad som finns "att välja på".

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Oj det finns massor! Här är några förslag:

Stjärnbilder
Big Bang
Stjärnor från födsel till död
Antimateria
Svarta hål

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Fast är inte Big Bang numera ganska ifrågasatt av vetenskapsmän och forskare? Fast det kanske man får veta om man går ditt och hör en föreläsning i ämnet. Bra idé på ämne!

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag tycker teorierna om universum som expanderande eller som ihopdragande eller vad man ska säga är intressannt, sen i perspektiv på hur liten del av universum vintergatan är etc

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Kartor på hur Universum ser ut, de har väl grejat såna nu när de påstår sig veta hur det ser ut!? Utomjordingar så klart!

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Re: Vad vill du höra?

Johnny Rönnberg skrev:

Tänk dig följande:

Du har varit på rundvandring på Observatoriemuseet och ska efter det höra på en föreläsning av mig som ska handla om astronomi och amatörastronomi. Vad skulle du vilja höra?

"Idag har vi en speciell tävling, är det nån från Finland här idag"
"Jo, jag!"
"Grattis, du har vunnit 10 miljoner kronor!"

Det skulle jag vilja höra.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

är omega större eller mindre än ett?

hur långt har vi kommit när det gäller teorin men rymdresor?

hur mycket kommer rymdindustrin att kopiera från fictionen?

hur kan dom komma att skydda sig mot rymdskrot mm i framiden och hur gör dom det nu?

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Varför finns vi just här eller finns det fler som oss på en annan planet? :q :o

Är det sant att man funnit ett sätt att göra vatten på månen, hur går det till och går det att använda för framtida bruk i en anläggning på månen?

Hur långt har människan lyckats ta sej ut i rymden?

Hur långt bort beräknas den stjärna ha befunnit sej som är på det längsta avståndet från jorden som människan någonsin sett?

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)