Jag har länge funderat på det här med att människor som är ute med sina hundar att de måste ta upp skiten efter sig som hundarna springer och lägger. Nu har jag stört mig rätt länge på att det ligger tonvis med hästskit på en gångbana precis utanför där jag bor. Är det meningen att hästar kan skita ner hur mkt som helst utan att "hästvallaren" ska plocka upp det???
har aldrig reflekterat över problemet men tar åtminstonde upp hundbajset efter min hund när jag är ute och går ... bor inte på ett så häst-intensivt ställe
Blir så jävla trött på allt hundskit som logger på trotoarerna. Trampa fan i en för nån vecka sen. Svor som en elpistiker.
Konstigt nog är den nån eller några i mitt kvarter som går runt och sätter små svenska flaggor i hundskiten. Jävligt konstigt, men rätt bra, man ser dom tydligt. Nån som har en sådanhär hobby?
Jo, det är äckligt med hundskit på trottoarerna inne i städer. Ute på landet har jag lite mer förståelse om folk inte plockar upp det, på grusvägar och sånt. Hade själv hund när jag var liten och då plockade jag inte upp bajset. :r Det var i och för sig aldrig någon som klagade, trots att de förmodligen visste att det var våran nuffe. Jag försvarar mig med att vi rastade vovven på ställen där folk, framförallt lekande barn, sällan uppehöll sig.
Annars minns man ju hundbajstricksen får barndomen...
Ibland satte vi smällare i hundskiten, en klassiker. Då gällde det verkligen att lägga benen på ryggen efter att man satt fyr på stubinen. :e
Sedan brukade vi använda sådana där orange snöpinnar och stoppa dem fulla med lera. Sedan tryckte man igenom skiten genom hela röret och när det kom ut på andra sidan var det identiskt med en riktig hundbaj. Sedan placerade vi ut dem på ställen där det bodde folk som vi inte gillade. §e
Sedan brukade vi använda sådana där orange snöpinnar och stoppa dem fulla med lera. Sedan tryckte man igenom skiten genom hela röret och när det kom ut på andra sidan var det identiskt med en riktig hundbaj. Sedan placerade vi ut dem på ställen där det bodde folk som vi inte gillade. §e
När det gäller hundskit har jag en enkel tumregel...
Skiter dom där jag vet att det leker barn så tar jag självklart upp det, med undantag om påsarna har tagit slut, eller om jag inte kan böja mig ner pga att ryggen jävlas med mig...
Går jag på en väg eller om hunden går in i en buske eller om vi är ute i naturen och går, då tar jag inte upp det hunden lämnar efter sig...
Annars tycker jag att alla djurägare skall ta ansvar för vad sina djur lämnar efter sig...
Oavsett om det är hund, häst, katt eller vad dom nu har för djur som gör ifrån sig i det fria där andra människor håller till...
Annars tycker jag att alla djurägare skall ta ansvar för vad sina djur lämnar efter sig...
Oavsett om det är hund, häst, katt eller vad dom nu har för djur som gör ifrån sig i det fria där andra människor håller till...
Forskade i det där iom att hundar blev förbjudna att rastas i det motionsspår jag "rastade" mina hundar i när jag var ute och sprang, men just hästar fick fortsätta skita.
Reglerna säger inte att man skall plocka upp efter sin hund. Reglerna säger att man skall plocka upp efter sitt husdjur. Enligt ordningsstadgarna för Stockholms stad (och de är lika på nästan alla ställen).
Häst som används i avel eller för köttuppfödning är boskap.
Häst som används för rekreation, ridning eller vagnsdragning är husdjur. Allt enligt LRF.
Alltså skall den som rider se till att hästskiten försvinner. De ska stiga av och plocka upp det.
Undantaget är förmodligen ridande poliser på patrull. Men det låter jag vara osagt.
om jag skiter i stadsparken ser jag till att skiten försvinner om det är möjligt ... de flesta kan/vill inte rasta sin hund i skogen utan för det på allmän väg i en park eller dyl. och då ska skiten bort annars borde man få den i brevlådan istället
Har hund och tar upp efter den, tycker nog att de som rider havre moppe borde ha skyffel och sopsäck med sig. Fan jag har ju påsar hundgodis koppel o annat helvete med mej när jag går ut, nog fan skall en pålle klara av att släpa på en spade eller . . . .
Har hund och tar upp efter den, tycker nog att de som rider havre moppe borde ha skyffel och sopsäck med sig. Fan jag har ju påsar hundgodis koppel o annat helvete med mej när jag går ut, nog fan skall en pålle klara av att släpa på en spade eller . . . .
Tänk vilka goa protester det skulle bli från ägarna, om det blev lag på det :e ;)
Det är förjävligt tycker jag och det enda som "hästförsvararen" i UNT hade att säga var: "Det är ju som om vi skulle ge älgar en spade och ta upp sin skit ute i skogen!" Mycket mycket dåligt sagt.....men är man dum så!