Redigerat med anledning av webForums regler §1.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Bendro alternativt forumledare@webforum.nu.
Bendro
Moderator, webForum
42 svar · 1 228 visningar · startad av P
Tjena!
Hmm vad skulle ni säga/göra om någon nära vän eller familjemedlem konverterade till islam? Inte ett dugg intresserad av religion innan konverteringen...
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Bendro alternativt forumledare@webforum.nu.
Bendro
Moderator, webForum
Bendro
Moderator, webForum
m_soderlund
Islam är precis lika illa som kristendommen om den drivs till absurdum och bokstavstolkad. Islam har många lagar som är mycket bra och i mitt tycke omtänksamma. Alla religioner är något form av förtryck. Galningarna i waco var en kristen grupp, al-quiada är fundamentalistiska islamister. Lika stora rötägg.
Din metod att slutas umgås är ju det som skapar isolation och segregation i samhället, man måste föra en debatt om de saker man inte håller med om det någonsin ska leda något vart.
Det är upp till var och en vilken religion man väljer, och som Bire utrycker sig tycker jag faktiskt är vidrigt. Om han börjar tänka "felaktigt" som man kan göra om man går in i vilken religion som helst för mycket måste man ju ta tag ihonom och prata. Inte vända ryggen mot denna och överge honom. Enligt psykologer är de personer som vänder sig till någon form av extremism de personer som behöver närhet,trygghet,tillhörighet,självsäkerhet. Det får de då inte ensamma
De flesta har en fel bild av islam också. Tyvärr är det ju fundamentalisterna som syns.
Erka: Väl talat!
Det är beklagligt att Bendro redigerat bort Bires och Martin
Söderlunds kommentarer men jag förstår, halvrasistiska
uttalanden hör inte hemma här på wF. Det hade dock varit kul
om kommentarerna kunnat stå kvar så att de som skrivit dem
kunnat stå till svars för dem.
En sak har jag lärt mig genom egen erfarenhet. Man ska inte
uttala sig när man inte vet.
:)
Hmm vad skulle ni säga/göra om någon nära vän eller familjemedlem konverterade till islam?
"Har du börjat tro på jultomten nu också?" skulle jag fråga. Sedan skulle jag strunta i det.. jag menar, jag känner muslimer, kristna, sikher och judar och det är ärligt talat ingen skillnad mellan dom (förutom att sikherna har jävligt långt hår då, och judarna brukar väl allmänt vara rätt pro-israel, och muslimerna svälter sig själva nån gång per år.. men liksom, who gives a shit?).
Någon som konverterar till islam blir antagligen inte någon halvdan muslim.
Med stor sannolikhet löper de linan ut och går på någon fundamentalistisk tolkning. Där hade jag sagt upp kontakten helt med personen.
Någon som konverterar till islam blir antagligen inte någon halvdan muslim.
Nä, de läser säkert koranen, mumlar "la ilaha il allah, muhammed rasul illah", ringer till Usama och ber om att få vara med vid nästa flygplanskapning.
Ja, så måste det vara.
Herregud Matti! Vad ska vi göra!!!
Tråkigt att se att det finns så många fördomar bland folket...
Mina fördomar ligger mot de fundamentalistiska muslimer som anser att "icke rättstrogna" är mindre värda och ska betraktas som hundar.
Jag har stött på sådana, så de finns för er som väljer att förneka det :l
Racerankan skrev:
Mina fördomar ligger mot de fundamentalistiska muslimer som anser att "icke rättstrogna" är mindre värda och ska betraktas som hundar.
Jag har stött på sådana, så de finns för er som väljer att förneka det :l
Jodå... De finns. Det vet vi alla och ingen förnekar det. Men ditt påstående om att någon som koverterar till islam automatiskt blir fundamentalist är det dummaste jag hört.
Den militanta kamporganisationen mujahedin, taliban rörelsen och al-quida är islams motsvarighet till den på kristen värdegrund grundade nazistregimen i Tyskland på -30 och -40talet ...
Nazismen var kristendomen driven till sin spets i sin mest negativa form, judar, homosexuella och ateister skulle uttrotas, familjen skulle fränjas och kvinnor förtryckas.
exempel på paralleller med Islamistiska extremister:
-Guds plats i kriget:
Ett talande exempel är ett inslag från krigsfilmen stalingrad där en fält präst förklarar:
"-Titta på era bälten, där står Gud är med oss, det gör det inte på bolsjevikernas bälten de har inte någon plats för gud. Därför är den tyske soldaten aldrig ensam i kampen för den västliga kristna världen."
de kämpade mot "de otrogna" eller "icke troende" och gud understödde den kampen oavsett medel.
Kvinnans plats:
-Att det fanns moderskors att vinna för den som födde tillräckligt många barn.
-Tyska kvinnor var inte till för arbete(åtminstonde tungt sådant) då det kunde skada deras kroppar. -Det fanns ju slavarbetare som kunde utföra samma arbete.
Fanatism och elitism:
Det fanns bara en ledare och bara ett mål, de som var med ledaren och kämpade för detta högre mål (att bekämpa sina religiösa och politiska fiender) att offra sitt liv för den kampen var något hedervärt som krävdes av varje tysk soldat. Var läget ohållbart var självmord en lösning. Den ariska rasen var en elit inom människosläktet.
parallellerna är ganska tydliga.
ersätt arierna med de rättrogna och Hitlers självmordskommando 6:e armén(1/50 övlevde och kunde återvända till Tyskland) med t.ex. de tamilska tigrarna eller al quida
eliten står över lagen:
Instiftandet av och användandet är regler som "inte gäller" eliten.
-t.ex. då Rommel sa att han bestämde vem som var jude eller inte beroende på vilka han personligen kunde behöva, Roland Freisler, Führerns totala makt
Bin Laden lever själv inte islams lagar och riskerar inte sitt eget liv eller offrar sig för sitt mål det för andra göra. Han ger sig själv rätten att bestämma vem som ska leva eller inte .
Innan man kritiserar en annan religion bör man en uppfattning om hur många oskyldigt mördade, våldtagna, hjärntvättade och lemlestade människor det ligger under marken på den kristna europeiska kontinenten.
Vilken religion min bror skulle tillhöra betyder inget för mig det som betyder något är hur han lever och efter vilka principer, tror han på liberalism och allas likavärde och rättigheter är det inga problem ...
Har du någon fakta som säger emot mitt antagande eller baserar du dina inlägg på personliga åsikter?
Nej jag har ingen fakta jag kan ge dig. Men jag har heller inte sett fakta som visar att de som koverterar till en annan tro med stor sannolikhet blir fundamentalister...
Jag var lika fördomsfull som du när jag var i din ålder. Var lite äldre än dig när jag deltog i ett krig och trodde att jag och de som tillhörde samma religion som mig var bäst och visste bäst.
Nu vet jag bättre.
fenomenet sekularisering förekommer inte bland nyomvända ... jag har personliga empiriska bevis för detta vill dock inte kommentera hur eller varför fast det är så ...
är man ny i en tro tycker man den är fantastisk och går mycket längre än de som är gamla i gemet och har tänjt lite på gränserna och blivit lite liberala ...
Darren skrev:
Nej jag har ingen fakta jag kan ge dig. Men jag har heller inte sett fakta som visar att de som koverterar till en annan tro med stor sannolikhet blir fundamentalister...
Jag var lika fördomsfull som du när jag var i din ålder. Var lite äldre än dig när jag deltog i ett krig och trodde att jag och de som tillhörde samma religion som mig var bäst och visste bäst.
Nu vet jag bättre.
Jo, det har nog med åldern att göra :OO.
Om du väljer att kalla det fördomar, gör det, men jag ser det mer som nånting helt annat att jag vägrar umgås med folk som med hjälp av religion förklarar andra människor mindre värda.
Sen om du väljer att umgås med sådana nötter är din sak, men kom inte och kalla mig fördomsfull. Du har ingen aning om hur min vänskapskrets ser ut.