webForumDet fria alternativet

etik och moral

Politik & samhälle

41 svar · 1 059 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Etik och moral är ett laddat ämne.
Men jag tänkte att vi kunde försöka att diskutera litet om dessa två ord.

Vad är etik och moral för dig, tex har du någon speciell sorts moralisk livsstil?

Nu ska vi inte försöka att få en debatt mellan två grupper om vad som är rätt eller fel, utan snarare om vad det är och betyder för dig.

Om något är oklart för någon så kan man ju självklart fråga, men det ska ske på ett moget och kamratligt sätt.

Vad tror ni... ska vi göra ett försök, eller?

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Etik och moral var är det? Nån slags sjukdom, eller? §e
Måste i så fall vara hemskt att få den. §e

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag är relativist (eller kanske till och med lite av en nihilist) i den här frågan. Allt är godtycke, även om en del är mer praktiskt än annat (typ att det oftast är bra att inte ha ihjäl varandra).

Medlem sedan okt. 200145 inlägg

Finns det någon universiell moral? Som gäller överallt.. oavsett kultur och geografisk plats..

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Det blir nog ganska bra om alla lever upp till:

En ständig strävan att bedöma och behandla omgivningen med samma normer som du själv vill bli bedömd och behandlad efter.

r/slarv

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Moral & etik skapas ju av ett samhälles normer, över hela världen har nästan all moral & etik sprungit ur den aktuella religionen. I sverige baseras det mesta på kristen moral & etik i sin grundform.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Etik är väl läran om moralen?

Etik lär oss hur vi ska vara, medans moralen visar hur vi är?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Behandla alla andra lika illa som du själv behandlas? :e

De betyder ju samma sak, etik är gregiska och moral är latin

De betyder ju samma sak, etik är grekiska och moral är latin

Jag tror inte det. Är du helt säker?

Ja helt säker.

R:Etik kommer från grekiskans ethos,moral från latinets moralus

R2: Dock uppfattar vissa det som du skriver ovan.

Enligt SAOB:
Etik är vetenskap(en) om sedligheten; etiskt system.
Moral är kvalitet bos uppförande.

Etiken är kunskapen och läran om moralen, medans moralen är kvaliten på vårt uppförande och hur vi efterlever etiken. Så måste det bli... :q

Om de tvistar de lärde.

Dock är det vanligt att man ser etik som tankar och ideér om hur man ska handla. Omsätter man det sedan i praktiken har man då alltså moralen. Det gör ju att vi svenskar har oftast mycket bra etik men ingen moral. Jag ser det mer som att etik och moral hör ihop. Att moral även kan vara tankar om handlingar liksom etik. Utan etiken ingen moral och utan moral, ingen etik.

Flummeliflumm, hade ett 2 timmar långt fyllesnack om moral & etik i lördagsnatt...Minns inte hälften vi kom fram till ;)

Erka

Vi får avvakta och se vad någon av de mer lärda här på wF tycker ;)

Vad snackar du om ? :(

Jag är ju überlärd, jag och Åvejjajd ska ta över hela världen.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag hävdar bestämt att etik och moral är två olika saker.

Skillnaden mellan moral och etik är att moralen utgörs av de normer och värderingar som styr
våra bedömningar, beslut och handlingar, medan etiken kan kallas läran om moralen. Detta
innebär att alla människor har en moral vare sig den är medveten eller inte, men alla har inte
en etik.

Källa

Den filosofistuderande jag hade samtal med hävdade att man inte nödnävdigtvis måste skilja dessa. Har vi inga filosofistuderande här som kan förklara närmare.

För att knyta an till topic så bytyder moral & etik mycket för mig. Framförallt de humana värderingarna som finns i kristendommens grundmoral/etik. Det är folkvett anser jag och att fler folk borde tänka på vad de gör. Moral & etik för mig handlar främst hur jag behandlar levande individer, mina närmaste och personer jag aldrig har träffat.

Tyvärr lever vi i en tid av allt för kraftig dekadens :(

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Jag skulle vilja påstå att skillnaden "etik-moral", i normalt språkbruk, upprätthålls lika mycket som skillnaden "teknologi-teknik".

Dvs inte alls ..

niko

Vad folk tror att det är, och vad det egentligen är - är ju två skilda saker?

Inom filosofin finns inget som är mer rätt än det andra. Folk tror kanske inte att det är skillda saker utan att det verkligen är skillda saker.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)