Jag är relativist (eller kanske till och med lite av en nihilist) i den här frågan. Allt är godtycke, även om en del är mer praktiskt än annat (typ att det oftast är bra att inte ha ihjäl varandra).
Moral & etik skapas ju av ett samhälles normer, över hela världen har nästan all moral & etik sprungit ur den aktuella religionen. I sverige baseras det mesta på kristen moral & etik i sin grundform.
Dock är det vanligt att man ser etik som tankar och ideér om hur man ska handla. Omsätter man det sedan i praktiken har man då alltså moralen. Det gör ju att vi svenskar har oftast mycket bra etik men ingen moral. Jag ser det mer som att etik och moral hör ihop. Att moral även kan vara tankar om handlingar liksom etik. Utan etiken ingen moral och utan moral, ingen etik.
Flummeliflumm, hade ett 2 timmar långt fyllesnack om moral & etik i lördagsnatt...Minns inte hälften vi kom fram till ;)
Jag hävdar bestämt att etik och moral är två olika saker.
Skillnaden mellan moral och etik är att moralen utgörs av de normer och värderingar som styr
våra bedömningar, beslut och handlingar, medan etiken kan kallas läran om moralen. Detta
innebär att alla människor har en moral vare sig den är medveten eller inte, men alla har inte
en etik.
Den filosofistuderande jag hade samtal med hävdade att man inte nödnävdigtvis måste skilja dessa. Har vi inga filosofistuderande här som kan förklara närmare.
För att knyta an till topic så bytyder moral & etik mycket för mig. Framförallt de humana värderingarna som finns i kristendommens grundmoral/etik. Det är folkvett anser jag och att fler folk borde tänka på vad de gör. Moral & etik för mig handlar främst hur jag behandlar levande individer, mina närmaste och personer jag aldrig har träffat.
Tyvärr lever vi i en tid av allt för kraftig dekadens :(