webForumDet fria alternativet

Lämna dator&internet världen

Småprat

33 svar · 887 visningar · startad av Nickemannen · sida 2 av 2

Frågan, av Nickemannen

Har ni aldrig fått tanken att helt enkelt lämna allt som har med datorer & internet att göra ? Fan, tänk vad mycket tid man skulle ha till annat. Liksom det där stora genombrottet för ett program eller hemsida man gör går aldrig riktigt igenom. Visst har jag jättekul vissa stunder när jag programmerar och det fungerar men man kanske skulle kunna ha lika kul med andra :). Det är ju trots allt

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Jag släpper det lite mer och mer för varje dag (någon minut eller så ;)). Dels är det jobbigt att bara sitta framför datorn och sen blir man ju mindre social. Man måste träffa folk om det ska gå ihop.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jobba på McD ( http://www.webforum.nu/member.php?s=&action=getinfo&userid=326 ) skulle inte jag vilja göra, men det gör kanske hans fru. FÖr mig räcker det om jag spöar honom i cs någon gång.

Jag tror världen skulle bli bättre om folk verkligen tog sig makten att göra det som de vill. Men lyckas man inte förverkliga sig själv och det man vill göra får man inse att man får göra något annat, tråkigare. Men då har man iaf försökt, och det räcker länge. Min förra granne är keramiker och lever på det :)

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

erka skrev:

Min förra granne är keramiker och lever på det :)

Kan inte du presentera mej för honom/henne så att jag kan se hur man gör för att klara det? ;) :)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Nexus86 skrev:

Jag släpper det lite mer och mer för varje dag (någon minut eller så ;)). Dels är det jobbigt att bara sitta framför datorn och sen blir man ju mindre social. Man måste träffa folk om det ska gå ihop.

mIRC! :e :e

Garbo, gå till Blås & Knådas affär om du bor i Stockholm, Malin Adner heter hon, jätteduktig, har en del av henne hemma och det är verkligen skitsnyggt, hon är jättesnäll också :)

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

erka skrev:

Garbo, gå till Blås & Knådas affär om du bor i Stockholm, Malin Adner heter hon, jätteduktig, har en del av henne hemma och det är verkligen skitsnyggt, hon är jättesnäll också :)

vilken del av henne har du hemma?
:)

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag har haft eget dataföretag i ett par år och före det jobbade jag på WM-data. Jag fick nog av att sitta och glo på en dataskärm 8 timmar om dagen så nu utbildar jag mig till snickare och har dataföretaget på sidan om. Det var inte det att det gick dåligt, jag hade hur mycket jobb som helst men jag kände att kroppen tynade bort mer och mer för varje dag jag satt framför datorn.

Nu känner jag mig som en ny människa och ångrar mig inte ett ögonblick. Många säger att byggnadsarbete sliter hårt på kroppen men jag tror faktiskt att det i längden är skadligare att sitta still och glo på en dataskärm motsvarande tid... :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Personligen ser jag ingen konflikt mellan att ha datorer som fritidsintresse parallellt med ett socialt liv. Har man inget bättre för sig kan man sitta framför burken och pilla, men aldrig att jag skulle banga på att göra något med kompisarna bara för att få tid att sitta vid burken!

Jag ser nog datorer mest som en (framtida...) inkomstkälla snarare än ett genuint intresse; jag har verkligen inte för avsikt att sitta tolv timmar om dagen och koda bara för att jag "brinner" för programmering (engagemang lämnar jag åt andra att besitta). Icke desto mindre ser jag det som ett (åtminstone ibland) intressant och roligt sätt att tjäna pengar på.

Ibland brukar jag dock göra slut med såväl datorer som kompisar, och bege mig till mitt landsställe i Nyköpings skärgård och vara ensam med fiskmåsarna, förrymda minkarna (jävla skitdjur! De förtjänar inget bättre öde än att bli pälsar! x( ) och en samling böcker. Rekommenderas! :D

erka skrev:

Jag tror världen skulle bli bättre om folk verkligen tog sig makten att göra det som de vill.

Jag tror att det skulle räcka med att man inte konsekvent tvingade på sig att göra mer saker än de måste. Det går utmärkt att stå ut med ett tråkigt jobb (som f.d. brevbärare har jag en del expertis inom området), så länge som man kan gå hem när arbetsdagen är slut och inte behöver gå tillbaka (fysiskt eller mentalt) innan nästa dag börjar. Jag tror faktiskt att det är lättare att förstöra sig själv på ett jobb man verkligen älskar än ett man är fullständigt likgiltig inför. Någon som säger emot?

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Håller med dej fullständigt, Spango, och kan därför inte säga emot! :e

När man år efter år ger sej hän endast sitt arbete så bränns man långsamt ut. Sedan finns en annan sak att tänka på där och det är vad händer om man helt enkelt inte längre kan göra det man brinner för? T.ex. har fått en arbetskada som gör att man får fruktansvärt ont i rygg och nacke när man sitter vid en dator?

En person som bara fokuserat på en enda sak har mycket svårare att växla över till något helt annat än den som inte suttit fullt så fast i sitt arbete p.g.a intresse.

Och tack, erka, för tipset! Toppen! Jag bor inte precis i Stockholm men det är typ 20 minuter på pendeln inte till city! :e

Jobbar med för mycket och efter arbetstid så kan man lätt "bränna" ut sig på just det, jag har många kompisar som har hyffsat pissiga jobb å de är lika nere för de aldrig har råd att göra någonting, samt att de verkligen tycker det är vidrigt att arbeta, bara pågrund av att de inte trivs.

Jag tror det är en stor risk att människor mår dåligt om man arbetar med någon som man absolut känner sig likgiltig inför, jag menar arbetar gör man 8 timmar per dag. Jag jobbade med att vika ihop kartonger i ett halv år efter gymnasiet, jag hade mått så dåligt om jag inte jobbat med 5 av mina kompisar (förvandlade det till en originiserad lekstuga he he), när de 4 var sjuka i en vecka hade jag sådan ångest för att gå till jobbet att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.

Föresten, vart i nyköpings skärgård är det du har sommarställe ?

Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg

OK, Internet kanske man skulle klara sig utan... ett tag i alla fall. Men datorer i allmänhet, det vette gudarna! Jag menar, nu används ju datorer till allt och ingenting, så det är något att fundera över.. :)

Men visst, nog har ju tanken slagit en.. om att lämna allt... och ingenting.. :p

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

erka skrev:

Föresten, vart i nyköpings skärgård är det du har sommarställe ?

En ö strax utanför Studsvik (åt Stendörren till...).

Ahh det är jvla naturreservatet ;)

Bott i nyköping och studerat där, brukar du vara i hamnen på somrarna, det kan vara rätt nice, wfträff..vet att snabeln har någon sammanknytning med nypna oxå

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Fick man ångest nu eller? När man som bäst håller på att utbilda sig till datavetare och vid sidan av knåpar lite extra med det man har gjort i skolan... Tur att man har hela fem veckors semester när man rycker in i det riktiga arbetslivet ;)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)