webForumDet fria alternativet

Lämna dator&internet världen

Småprat

33 svar · 887 visningar · startad av Nickemannen

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg
Frågan#1

Har ni aldrig fått tanken att helt enkelt lämna allt som har
med datorer & internet att göra ?

Fan, tänk vad mycket tid man skulle ha till annat.

Liksom det där stora genombrottet för ett program eller
hemsida man gör går aldrig riktigt igenom.

Visst har jag jättekul vissa stunder när jag programmerar och
det fungerar men man kanske skulle kunna ha lika
kul med andra :).

Det är ju trots allt rätt så ensamt att sitta och programmera.

Bara lite funderingar, men lämna dator världen för alltid skulle nog krävas mycket för mig att göra

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Jag har gjort det en gång.. men så halkade jag tillbaka.

1991 till 1993 så kodade jag massa assembler, surfade bbs:er o pixlade på min amiga..

så kursade Commodore och PC sög (och gör det fortfarande i jämförelse med en Amiga ;) ) Så jag la ner allt som hade med datorer i ca tre år.. (vem ville ha en pc då egentligen?) det var otroligt skönt... rörde inte en dator och gjorde andra saker som jag nog inte hade gjort annars.

fast sen kom internetboomen och jag såg att man kunde tjäna pengar på det som var en hobby... men jag funderar då och då på hur skönt det skulle vara o slippa datorer igen.. men det skulle bli svårare nu.. :)

Min plan är att ha ett internetfritt hem så småningom. får se hur det blir med den saken..

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Känner igen det där, jag jobbar som utvecklare,grafiker och har en egen reklambyrå vid sidan om. På jobbet är det bara datorer och kaffe, sen när man kommer hem har man oftast jobb att göra med antingen "the real work" eller med firman.

Tog beslutet att tacka nej till alla kunder till min privata firma i förra veckan, orkar inte mer just nu. Vänner och mitt socialaliv har varit nästan obefintligt det senaste året. Nu ska jag bara tacka ja till projekt som verkar roliga oavsett om de ger hög avkastning.

Jag kände för 2 veckor sedan i samband med att jag var sjuk att jag var trött på datorer och bihang, men sen när jag vart frisk tog jag genast tillbaka mina tankar.

Men om jag inte hade internet eureca, skulle jag ju inte få läsa dina kloka ord varje dag ;)

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Får också ibland känslan av att det skulle vara skönt att bara släppa alltihopa och vända burgare eller typ göra nått mer konstnärligt (skriva en bok, göra en film vassom, bara mer kreativt). Men så kommer man på att man gör rätt mycket kul med, och att koda kan vara väldigt kreativt det med...

...levde utan dator hemma i två år, det var faktiskt rätt skönt, numera har jag ingen dator hemma men jag släpar hem min bärbara på helgerna och ibland i veckorna...

Jag har fördelen att jag ritar rätt mycket så är jag trött på kodning och struktur ritar man i några dagar och skapar ett kreativt kaos som är bra för själen. Det är också fruktansvärt skönt att bara slå upp en bok och läsa den, sitta i soffan med te och bara ta det lugnt.

En av sveriges grymmaste flash/director snubbar som jobbade på paregos fick nog en dag. Sa upp sig och började med något helt annat. Syrrans sambo insåg att han inte ville sitta å programmera os till mobiltelefoner hela sitt liv, han började doktorera i solenergi så att han kan göra något vettigt för världen.

Det är ett val man måste ta helt själv, blir det för mycket får man ta ett break och tänka igenom vad man egentligen vill åstakomma.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

ALDRIG! §e :e

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Har kännt många gånger att man inte har nån större lust att sitta vid datorn, kan vara riktigt härligt ibland att "slippa" sitta vid den en längre tid när man är på semester eller något. Dock började jag sitta vid datorn för att det inte fanns så mycket annat att göra och för att det var kul, det finns fortfarande nästan inget att göra här på fritiden och det är fortfarande kul så jag kommer sitta vid datorn ett bra tag till. :)

Jag har fått många bra svar av er, håller med många av er.
Än så länge för mig har jag inget jobb med datorer. Går fortfarande skolan men där sitter vi 4 timmar av 8 framför en dator och har multimedia & webdesig, programmering osv.

Vad jag vill ha är ett jobb med datorer programmering osv. Och en fritid utan det.

För att bli riktigt grym så krävs det nästan jämnt att man har en genuint intresse för utvecklign,formgivning eller vad man vill hålla på med.

Har märkt att många som inte har det på mitt jobb har svårt att hänga med i vissa saker och efter ett tag tröttnar de på allting. I programmeringsvägen finns ju inte en chans att bli duktig om man inte använder sin fritid att experimentera, kurser genom jobbet blir aldrig riktigt samma sak.

Jag vet inte riktigt vad jag menar med detta inlägg utan det är nog tänkt som en klagan på allt folk på mitt jobb som är totalt ointresserade av det vi sysslar med, mer än att det ger en löneutbetalning varje månad.

För att hänga med finns ju wF :)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Får också ibland känslan av att det skulle vara skönt att bara släppa alltihopa och vända burgare eller typ göra nått mer konstnärligt (skriva en bok, göra en film vassom, bara mer kreativt). Men så kommer man på att man gör rätt mycket kul med, och att koda kan vara väldigt kreativt det med...

Dim Str_statement as string
Str_statement = Programmering är något av en konstform egentligen, något som utomstående inte förstått ännu.
Man kan titta på en kodsnutt och se mer underverk än man ser på en t.ex. Monét.

Str_statement &= Därför klickar ovanstående kommentar så bra. Om man hör med kodare/programmerare vad de hellre skulle göra om de fick välja så hör man sällan jobb som är monotona eller mindre egentänkande, oberoende av pengar.
Utan det är saker som egna diverse företag, konstnär, författare, regissör "Som mrblonde sa", alla kreativa och fritänkande yrken.

Str_statement &= Kom till en diskussion på ett talk/chatprogram kl 01.30 med några q3-polare där vi ställde oss frågan: Vad skulle man göra just nu om man inte hade datorn egentligen?
Några sekunders tystnad följt av: Jag och flickan skulle säkert vara gifta, ha 3 ungar, hus, hund och en j*vla volvo.
Gud förbjude! Datorn är underbar! ( :e )

Return Str_statement & "S:a Programmering är en konst!"

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag kände senast igår kväll att jag inte orkade sitta vid datorn hemma. Hade massa jobb, två stora annonser, att göra som tillslut, vid 23-tiden blev av. Ikväll ska jag nog inte sitta vid burken särslilt mycket eftersom jag är ganska less på det. Jag tänker slå mig ner i soffan, dra igång PS2:an och lira lite avslappnande spel istället. Alternativt sätter jag mig och kollar på någon film som jag inte hunnit kolla klart på den senaste tiden.

När jag tänker efter, det är ju faktiskt riktigt skönt att bara släppa datorn och nätet en stund. :)

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Tanken är inte långt borta kan jag tala om.
Denna värd är en som en drog.
Blir lätt en verklighetsflykt, tyvärr.
Men WF lämnar man ju aldrig, det är taskigt ju ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Gör som jag.. Köp en svindyr dator som funkar klockrent & dra sen ner på användandet till 30% typ :e

Har ett bra liv nu! :D

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Re: Lämna dator&internet världen

Nickemannen skrev:

Har ni aldrig fått tanken att helt enkelt lämna allt som har med datorer & internet att göra ?

Nej gode gu-.. Jag, nej! :o

Fan, tänk vad mycket tid man skulle ha till annat.

Vad annat behöver man förutom lediga helger och en Corvette, bra väder och en polis bil som jagar en? §jr

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

erka skrev:

För att bli riktigt grym så krävs det nästan jämnt att man har en genuint intresse för utvecklign,formgivning eller vad man vill hålla på med.

Har märkt att många som inte har det på mitt jobb har svårt att hänga med i vissa saker och efter ett tag tröttnar de på allting. I programmeringsvägen finns ju inte en chans att bli duktig om man inte använder sin fritid att experimentera, kurser genom jobbet blir aldrig riktigt samma sak.

Jag vet inte riktigt vad jag menar med detta inlägg utan det är nog tänkt som en klagan på allt folk på mitt jobb som är totalt ointresserade av det vi sysslar med, mer än att det ger en löneutbetalning varje månad.

Här har du en av dessa! Fast jag har ett genuint intresse för datorer men jag är splittad. Jag intresserar mej för så mycket annat oxå.

Datorer har alltid varit mitt arbetsliv men inte mitt fritidsintresse fullt ut. Jag vill lämna datorerna på jobbet och när jag kommer hem sätter jag mej med skulptering, målning och annat konstnärligt. Kan erkänna att en av mina passioner i livet är keramik och att det har en tendens att ta över. Men det är inget som går att göra pengar på om du inte slår.

Därför fortsätter jag att söka en väg inom data vilket just nu verkar omöjligt..

Alla har inte det där genuina som förknippas med människor som överger allt för datorers skull. De som knappt har något i livet som inte involverar datorer.

Jag har brunnit, tills jag brändes ut, för datorer men bara som något jag arbetar med. Jag klarar inte av att ha det som 24-timmars intresse, då tröttnar jag och jag tror att det är många som känner likadant.

Varför vara sur på dessa?

Det som du ser som ointresse kan helt enkelt var det som jag beskrivit här, de brinner helt enkelt inte på det sättet.

Jag skulle å ena sidan vilja lämna IT-branschen fullständigt samtidigt som det är det jag ägnat de senaste 10 åren med. Och vilket annat yrke ska jag ge mej in i som kan ge mej den lönen? Även om löner inom IT nu har tendens att sjunka. Vad annat ska jag syssla med? Jag har ingen annan erfarenhet.

Visst är det trist om man jobbar på en arbetsplats där alla inte engagerar sej som man själv gör när man brinner som mest, men alla har inte den kraftiga lågan. Och jag kan inte se att människor som inte brinner så mycket skulle inte ha där att göra. Även IT-branschen måste väl ha utrymme för olika slags människor?

Så svaret på trådens fråga får bli "ja". jag har många gånger velat lämna IT-branschen och engagera mej åt något helt annat.

:)

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Va gör man då man har ett genuint intresse för allting? :p
Eller kanske det inte är genuint då?

His Divine Shadow skrev:

Va gör man då man har ett genuint intresse för allting? :p
Eller kanske det inte är genuint då?

Vem kan avgöra vad genuint intresse egentligen är?

Är ett genuint intresse bara det intresse man lägger ner hela sin själ i och offrar allt samtidigt för det intresset? Är det bara det som kan betraktas som "genuint intresse"?

Om du har genuint intresse för allt, ja då har du ju genuint intresse för livet och att leva och vill inte se dej själv stagnera någonstans...

:)

Jag sa inte att det var rätt,men tyvärr går viss teknik och hype utveckling så fort att man inte hinner med allt man måste på 8 timmar för att kunna genomföra sitt jobb bra. Det är verkligheten tyvärr. Sen är det ju upp till var och en vad man väljer att göra.

med genuint intresse menar jag tex som sgtpepper, han bygger skumma saker på sin fritid för att han tycker det är skoj och vill lära sig mer, utmana sig själv, bevisa för sig själv kanske att han är en hejjare, men mest kanske för att han är nyfiken. Man gör ju ett bättre jobb om man brinner för det man gör, som person, som hjul i maskineriet på jobbet...och brinner för det man gör så gör man det med automatik under hela sin vakna tid.

Jag brukar gå runt och kika på byggnader, naturen, former etc för att skapa kreativitet i mitt skapande, detta bara för att jag är intresserad av allt som jag personligen anser vara vackert,snyggt. Sedan när jag arbetar har jag massa input som ligger å väntar i min skalle och använder det i mitt skapande. Äsch nu snurrar jag ut i flummeri.

Man ska göra det man känner för, punkt slut. DÅ kan det aldrig vara fel ifrån sitt eget perspektiv oavsett om det gäller att bli piskad av en stor tysk varje fredagkväll eller sova 3 timmar efter jobbet bara för att man vill ligga i sängen och softa.

erka skrev:

. Äsch nu snurrar jag ut i flummeri.

Man ska göra det man känner för, punkt slut. DÅ kan det aldrig vara fel ifrån sitt eget perspektiv oavsett om det gäller att bli piskad av en stor tysk varje fredagkväll eller sova 3 timmar efter jobbet bara för att man vill ligga i sängen och softa.

Äsch då, inte snurrar du ut i flummen! I så fall är jag duktig på att flumma med... :e

Ok, om det är det man ska, ja, då skulle jag efter alla år inom IT bli keramiker
och författare! Där har du samma sätt att vara som du beskriver. Överallt ser
jag saker jag vill och använder i mitt skrivande. Hela tiden får jag idéer som
jag vill förverkliga i keramik!

Är detta att betrakta som mina genuina intressen?

Men om jag inte kan leva på det jag känner för att göra hur ska jag då bete mej?

Ibland går det helt enkelt inte att leva på det man har lust att göra.
För att citera min gamla mor

"Alla skådespelare pratar alltid om att de har så kul på jobbet och att de är lyckliga
för att de får jobba med något de brinner för. Man kan ju inte ha kul jämt!
Ett jobb är till för att tjäna sitt leverbröd och inte ligga samhället till last!"

Kanske tråkigt att höra men hur många lokalvårdare, lagerarbetare, verkstadsarbetare
skulle det finnas om alla dem gjorde det de hade lust med?

Vem brinner för att jobba på typ McD eller en bullrig stormarknad? De finns, men inte är
de i majoritet...

Det är få förunnat att göra det man har lust med och överleva på det.

Och jag lyckönskar dessa och är avundas dem!! :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)