erka skrev:
För att bli riktigt grym så krävs det nästan jämnt att man har en genuint intresse för utvecklign,formgivning eller vad man vill hålla på med.
Har märkt att många som inte har det på mitt jobb har svårt att hänga med i vissa saker och efter ett tag tröttnar de på allting. I programmeringsvägen finns ju inte en chans att bli duktig om man inte använder sin fritid att experimentera, kurser genom jobbet blir aldrig riktigt samma sak.
Jag vet inte riktigt vad jag menar med detta inlägg utan det är nog tänkt som en klagan på allt folk på mitt jobb som är totalt ointresserade av det vi sysslar med, mer än att det ger en löneutbetalning varje månad.
Här har du en av dessa! Fast jag har ett genuint intresse för datorer men jag är splittad. Jag intresserar mej för så mycket annat oxå.
Datorer har alltid varit mitt arbetsliv men inte mitt fritidsintresse fullt ut. Jag vill lämna datorerna på jobbet och när jag kommer hem sätter jag mej med skulptering, målning och annat konstnärligt. Kan erkänna att en av mina passioner i livet är keramik och att det har en tendens att ta över. Men det är inget som går att göra pengar på om du inte slår.
Därför fortsätter jag att söka en väg inom data vilket just nu verkar omöjligt..
Alla har inte det där genuina som förknippas med människor som överger allt för datorers skull. De som knappt har något i livet som inte involverar datorer.
Jag har brunnit, tills jag brändes ut, för datorer men bara som något jag arbetar med. Jag klarar inte av att ha det som 24-timmars intresse, då tröttnar jag och jag tror att det är många som känner likadant.
Varför vara sur på dessa?
Det som du ser som ointresse kan helt enkelt var det som jag beskrivit här, de brinner helt enkelt inte på det sättet.
Jag skulle å ena sidan vilja lämna IT-branschen fullständigt samtidigt som det är det jag ägnat de senaste 10 åren med. Och vilket annat yrke ska jag ge mej in i som kan ge mej den lönen? Även om löner inom IT nu har tendens att sjunka. Vad annat ska jag syssla med? Jag har ingen annan erfarenhet.
Visst är det trist om man jobbar på en arbetsplats där alla inte engagerar sej som man själv gör när man brinner som mest, men alla har inte den kraftiga lågan. Och jag kan inte se att människor som inte brinner så mycket skulle inte ha där att göra. Även IT-branschen måste väl ha utrymme för olika slags människor?
Så svaret på trådens fråga får bli "ja". jag har många gånger velat lämna IT-branschen och engagera mej åt något helt annat.
:)