Sprang inom arbetsförmedlingen för några dagar sedan och såg flera skyltar där de stod ungefär "Har du drömt om att bli brandman, ta chansen nu!!!" och har även sett andra annonser för det. Jag trodde att det var (och alltid varit) fullt vid ansökningarna för brandmän och många jobbar som "frivilliga" innan dom blir riktiga brandmän. Någon som har koll?
Tror att det är brist pga den låga lönen. Man är ju kommunalt anställd, och det finns liksom bara den arbetsgivaren, så ingen annan arbetsgivare lockar med högre lön, verkar som kommunerna utnyttjar det. Såg något tv porgram där se sa att de har ca 13500 kr/mån i lön om jag minns rätt.
Slutlön(tex efter 30-35 år i yrket...) 17900 kr. :(
Dagen efter att Kommunals strejk blåsts av hördes både besvikna och lättade röster från förbundets medlemmar.
Brandmännen har mycket klara åsikter om Kommunals nya löneavtal.
- Skitavtal. Medlemmarna blir skogstokiga. Folk ringer och säger spontant att de ska gå ur förbundet, säger Owe Fröjd, ordförande för Kommunal, Stockholms brandförsvar.
Avtalet, som efter fem veckors strejk, plötsligt slöts på onsdagen satsar främst på stora personalgrupper i vård och omsorg, som i år eller nästa år får 5 procents lönepåslag.
Fröjd tycker brandmännen får stå tillbaka med lägsta nivån 2,6 procent. Han jämför med de tryggade 3,5 procenten enligt gamla avtalet. Nu, hävdar Fröjd, omfördelas det bara mellan förbundets medlemmar.
- Arbetsgivarna skjuter knappt till någonting; de måste sitta och skratta nu.*
En del kommuner anser sig inte ha råd att anställa brandmän på heltid. Sen blir det inte bara automatiskt bättre bara för man startar ett nytt fackförbund. Det kan vara svårt för brandmän att sätta kraft bakom sina krav då det anses samhällsfarligt om de går ut i strejk. Det är nog svårt att få med allmänheten under en strejk om folk börjar dö för att brandmännen strejkar.
Men helt klart är de värda mer i lön.
Vet någon förresten hur det fick i GB när brandmännen gick ut i strejk förra året?