En annan sak som är ganska bra att tänka på är i fall det är en skylt på varje sida om vägen så skall du inte addera ihop de båda talen... Då kan det hända att du kör lite för fort. ;) :e
/ Mikul
57 svar · 13 608 visningar · startad av erka
Ihhhhh, jag ska köra upp i morgon, 4 år för sent men iaf :) Någon som har kört upp nyligen i Sollentuna eller någon som kan ge en lite tips.
Jag vet dessa redan
-Kör lugnt
-Titta mycket i speglar
-Bryt inte mot trafikreglerna
Help! Im nervös
En annan sak som är ganska bra att tänka på är i fall det är en skylt på varje sida om vägen så skall du inte addera ihop de båda talen... Då kan det hända att du kör lite för fort. ;) :e
/ Mikul
NEEEEEJJJJ!!! Inte en bildåre till i Stockholmsområdet... :-)
Re: Uppkörning imorgon i Sollentuna
erka skrev:
Ihhhhh, jag ska köra upp i morgon, 4 år för sent men iaf :) Någon som har kört upp nyligen i Sollentuna eller någon som kan ge en lite tips.
Jag vet dessa redan
-Kör lugnt
-Titta mycket i speglar
-Bryt inte mot trafikreglernaHelp! Im nervös
Jag tror att dom tre punkterna räcker alldeles utmärkt oavsett vart du kör upp någonstans...
Re: Uppkörning imorgon i Sollentuna
erka skrev:
Jag vet dessa redan
-Kör lugnt
-Titta mycket i speglar
-Bryt inte mot trafikreglernaHelp! Im nervös
Mitt tips skulle väl bli:
* Håll ögonen öppna, gärna efter trafikskyltar.
* Se upp så uppkörningskontrollören inte försöker lura dig att begå ett regelbrott.
Måste säga att du har valt rätt tillfälle att köra upp. Ingen snö/halka, och inga lättklädda flickor som stör utsikten/koncentrationen. :)
Se även till att uppkörningskontrollören inte får dig att kolla på andra saker.
Om han tex säger att du skall kolla på nåt fint hus eller nåt annat konstigt så säger du typ "inte nu, jag är upptagen med att köra ;)"
/ Mikul
ihhhh tack för tippsen, ska undvika titta på hus och kvinnor. Dock kommer det nog regna i morgon, underkylt. Precis som i morse, ett mindre helvete i tät morgontrafik. Kuggar jag i morgon säger jag hej till Norrtälje om 3 veckor :)
Hoppas det går bra, återkommer med rapportering i morgon
Några tips:
I skymda gatuhörn kan du aldrig ta det för lugnt. Växla ner på 1:an och kör försiktigt förbi.
Innan du blinkar ska du titta i mitten backspegeln sedan i backspegeln åt det fönster du ska svänga åt. Slå på blinkersern och innan du svänger tittar du igen med samma möster i backspeglarna samt kollar dödavinkeln (om det är övergångsställe eller cyckelbana)
Titta mycket runt omkring dig i backspeglar, dödavinkeln. massor massor. det visar på att du har koll på omgivningen.
Fråga om du får sätta på radion det hjälper dig att slappna av.
tack, radion hjälper så länge det inte är rammstein :e
Addeladde skrev:
Titta mycket runt omkring dig i backspeglar, dödavinkeln. massor massor. det visar på att du har koll på omgivningen.
Titta inte för mycket bara - Det gäller ju att ha koll på vägen oxå ;)
Innerspegeln - ytterspegeln - döda vinkeln - blinken var en liten ramsa min bilskollärare rabblade hela tiden. :)
Uppkörningsgubben/tanten kommer inte att försöka lura dig, men väl lämna sina order på ett speciellt sätt: "Ta nästa möjliga höger" - då kan första höger mycket väl vara enkelriktad åt fel håll och det är nummer två åt höger du ska svänga in på. ;)
"Kör mot Solna" när du står mitt i Sollentuna är ingen omöjlighet heller - även om du inte har en aning om bästa vägen dit. Då är det bara att köra åt nåt bra håll tills du ser skyltar mot Solna och köra ditåt tills du får nya instruktioner. :)
Justja, som jag skrev i den andra uppkörningstråden - gör du fel, dvs kör åt fel håll eller nåt, föreslå själv hur du kan rätta till det (Ojdå, ska jag vända här framme då?) istället för att bara passivt fråga vad du ska göra. Då blir det garanterat bökigare! :e
Säger bara... Lycka till!
...och ta dej en titt här om du vill ha lite fler tips... :)
Yikes nu ska jag sova, tidigt i morgon...nervis, äsch det kommer gå bra jag är typ bäst
om du är bäst så har du ju inget att frukta
Vi vill veta om det gick bra. Gärna med en liten efterfest, med typ tårta. Helst en cybertårta, har hört att dom ska vara jättegoda. :p
Då vill jag ha en tårtbit!! :e
Hörrö Garbo:
Med tanke på hur tyst erka är verkar det som det inte blir nån tårta. :(
Va trist.... :(
Om man precis har tagit körkort så sitter man väl inte och skriver på webforum. Då är man ute och kör bil så klart.
Nej man deppsuper, JAG KUGGADE! Felfri körning i ca 30 minuter, sen kommer 3 tokfel under lopppet av 10 sekunder. Han ber mig köra mot sollentuna, jag får för mig att det är vänster i en rondell där framme, så jag lägger mig i vänster körfält innan rondellen. Men när jag har börjat köra vänster i rondellen så kommer jag på, fan jag såg ingen skylt, det är nog rakt fram. Kollar snabbt som fan, inga bilar, jag blinkar, byter till ytter körfältet och kör rakt fram. Kändes helt jvla fel.
Jag fick 3 fel för det, ouppmärksam vid byte av körfil, tittade inte tillräckligt i speglarna tyckte han. Felaktig körning i rondell skrev han också, samt att jag inte kunde följa anvisningarna.
Damn, sen klagade han på mitt sätt å växla men det kunda han inte kugga mig på.
Jag klarar mig nästa gång, var ju helt ovan med mongoväxlingen på deras volvo, backen fick man in genom att trycka på en knapp på växelspaken, ettan låg inte där jag var van. Sen ska jag fan inte få ett tokryck utan köra som jag har tänkt från början. FOCK, minst 3 veckor tills nästa försök.