Jag ska titta på ett hus. Någon här som bor i hus (villa) och har tips om vad man bör titta extra på vid köp av ett väl begagnat hus sedan 50-talet? Vad är de kritiska faktorer som kan komma att kosta skjortan att reparera och som man bör se upp med?
Kolla på vind och källare att det inte är fuktskador. Eftersom det är vinter kan du också passa på och kolla om det drar kallt från fönstren. Jag vet inte om det är en viktig kontroll, men eftersom det är så lätt att kolla just nu, så kan du lika gärna passa på och kolla den biten. Du kan också fundera på om du vill anlita en besiktningsman.
Eget avlopp? Isf kolla om det är godkänd 3-kammarbrunn!
Eget vatten? Isf kolla att det är tjänligt!
Källare? Isf kolla om det är nyligen dränerat!
Taket? Kolla att sponten och läkten är friskt.
Skorsten? Kolla efter köldskador.
Målat fasaden med plastfärg? Ta ett vasst föremål och provstick på misstänkta ställen... det är inte ovanligt att det är dåligt utfört och att virket ruttnar under färgen!
Gammal värmepanna? Om de eldat med ved, kolla så att de inte stormeldat (eldat med luckan öppen) för då är det risk för skador på skorstenen.
Nyrenoverat? Kolla isf om det är plastmattor i badrummen och om det ser ut att sitta löst nånstans och/eller luktar illa. Be om kvitton på de som utfört jobbet och försök avgöra om det är seriöst gjort. Alltför många hemmaklåpare snarare förstör än renoverar i sin iver att få det billigt.
Listan kan göras hur lång som helst.. men det viktigaste är nog det som nämnts.
Ta en närmare titt i källaren. Finns det en roddbåt förtöjd vid trappan tyder det på att det är lite fuktigt därnere. Kan tolkas på två sätt:
1. Blir dyrt att reparera.
2. Inomhuspool ökar fastighetstaxeringen/fastighetsskatten.
:e
Nä, allvarligt talat, den enda klocka som pinglar i mitt huvud är att du bör kolla att grunden är ordentligt gjord. Så att inte fukt kan tränga upp nerifrån, och att regnet kan rinna bort. Jag tror det kan bli dyrt om du får fuktskador på grunden.
Tips: Det finns en film som Björn Skifs spelat in, som heter drömkåken. Det kanske är läge att se den. :e
Å va mycket tips som kom så fort! Jättebra!! Har ju aldrig köpt hus förut så alla tips är välkomna!! :)
Jag har inte heller köpt hus förrän vi gjorde det alldeles nyligen. :)
Mitt bästa tips är att ha med någon som vet vad man ska titta efter. Jag hade med mig den bästa, men det finns säkert andra - inte lika bra, men ändå. ;)
Jag ska titta på ett hus. Någon här som bor i hus (villa) och har tips om vad man bör titta extra på vid köp av ett väl begagnat hus sedan 50-talet? Vad är de kritiska faktorer som kan komma att kosta skjortan att reparera och som man bör se upp med?