webForumDet fria alternativet

Söka data-inriktad gymnasieskola i sthlm

Studier & utbildning

14 svar · 442 visningar · startad av eureca

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg
Frågan#1

Nej, jag ska inte söka på gymnasiet ;) , men min lillebror har planer på att flytta upp till stockholm och han vill studera på något gymnasie nu när han slutar högsstadiet.

Eftersom han fått ärva mina gamla datorer hela sitt liv så är han såklart datorintresserad. (fast jag trodde inte det när han var ett år o lärt sig gå, då gick han fram till vår c64 och försökte banka skiten ur den ;) ) Så jag skulle gärna vilja ha lite tips på bra gymnasieskolor med it/data-inriktning han kan söka.. berätta gärna om ni själva pluggat på annan ort och vad han behöver tänka på. Han vill helst lära sig programmera java/c++

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Tror det finns ett it-gymnasium i kista som är bra.

Edit: lite länkar
http://www.skolporten.com/db/artikelview/271
http://www.it-gymnasiet.nu/

....

ska kolla in dom. tack! :)

är det nån som vet hur mycket bidrag man får när man flyttar till en annan kommun för att gå gymnasiet där.. mat o hyra ska väl betalas.. nån som gjort så?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det är ett korrekt antagande att mat och hyra skall betalas, japp, det funkar så även i Stockholm, om man skall ha föda och husrum. ;)

Min fästmö pluggade på gymnasiet i Strängnäs och fick inackorderingsbidrag på ungefär 2k i månaden. Men, det beror helt och hållet på var man bor och vilka kommunikationer det är till studieorten, och även om samma utbildning finns närmare.

Det måste helt enkelt kontrolleras med CSN (jippi!). Jag besökte precis deras hemsida, och insåg att den suger ganska ordentligt, så det är bara att sätta sig i telefonkön...

mvh,

@nders skrev:

Det är ett korrekt antagande att mat och hyra skall betalas, japp, det funkar så även i Stockholm, om man skall ha föda och husrum. ;)

Tänkte om det är så att man just i stockholm får bidrag på en miljon för o köpa bostad som man sen lämnar tillbaka när man säljer den.. ;)

eller om man får 3.000:- extra så man har råd o betala olagliga andrahandspriser i stockholm ;)

nä.. skämt o sidå... 2k för hyra är väl rätt bra.. kan han säkert hyra ngt rum för nånstans.. men nån som vet vad man får utöver det? 950:- studiebidrag räcker inte till mycket kläder, mat och sl-kort på samma gång...

Jo.. jag vet att man kan fråga csn.. sist jag gjorde det så fick jag efter två veckor en blankett jag kunde fylla i och på så sätt få veta hur mkt pengar jag kunde få.. smidigt och effektivt :bire

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Sök lite av mina inlägg här i Cafét om IT-gymnasiet. Jag går på IT-gymnasiet i gbg, men av vad jag förstått av Marcus E passar min beskrivning in på de två skolorna i Stockholm med :)

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

CSN:s har ett kombinerat resebidrag/inackorderingsbidrag för folk som studerar på gymnasiet på annan ort. Kravet för att få bidraget är att restiden från hemmet till skolan överstiger 2h/dag. Storleken på bidraget beror på avståndet mellan hemmet och skolan. Det lättaste är att din bror beställer blanketten från CSN hemsida eller deras datasvar, den innehåller all information man behöver inklusive hur stort bidraget blir.

Allmänt kan sägas att bidraget knappast täcker ens hyran för ett rum i Sthlm, och definitivt inte matkostnader och alla andra kostnader som uppstår när man bor. Studiebidraget på 950 pix är ju inte heller nån större inkomst. Föräldrarna måste alltså räkna med att få pröjsa en del extra per månad.

Jag gjorde själv precis samma manöver som din bror för snart fyra år sen när jag flyttade från Katrineholm för att plugga på IT-Gymnasiet i Kista. ;)

Morph skrev:

Allmänt kan sägas att bidraget knappast täcker ens hyran för ett rum i Sthlm, och definitivt inte matkostnader och alla andra kostnader som uppstår när man bor. Studiebidraget på 950 pix är ju inte heller nån större inkomst. Föräldrarna måste alltså räkna med att få pröjsa en del extra per månad.

[ironi(?)]
Alltså är sverige ett land där alla människor inte ges samma rättigheter. Dom välbärgade och dom som bor på rätt ställe får förtur framför dom andra till att utbilda sig. Ska kolla om brorsan kan hänga på några villainbrott i djursholm så han får ett värdigt studentliv i ett par år ;) [/ironi]

Morph skrev:

Jag gjorde själv precis samma manöver som din bror för snart fyra år sen när jag flyttade från Katrineholm för att plugga på IT-Gymnasiet i Kista. ;)

och du är nöjd antar jag? :) eller hade du valt att stanna hemma om du fick välja igen?

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Bidragen räcker ganska okej om man gör som exempelvis jag och pluggar i Kiruna. ;)
Får högsta inackorderingsbidrag av bussiga CSN då man egentligen bor i Stockholm. :)

erre skrev:

Bidragen räcker ganska okej om man gör som exempelvis jag och pluggar i Kiruna. ;)
Får högsta inackorderingsbidrag av bussiga CSN då man egentligen bor i Stockholm. :)

hmm.. kirunas kommun betalar en för att bo där eller vad? ;)

kan inte nån bara berätta vad det är för pengar det rör sig om varje månad som man får...

är det ca 5000:- per månad? mer elle rmindre?.. vill kunna ge brorsan bra råd om det går o leva värdigt på detta..

ni vet.. när man inte har betalt räkningar nån gång i sitt liv innan så tycker man allt över tusen kronor i inkomst per månad är massor av pengar ;)

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Bor inte du i Stockholm?

Viking skrev:

Bor inte du i Stockholm?

jo, jag bor här, men brorsan bor kvar i Halmstad. Och det är han som ska flytta upp hit. Han kommer förmodligen att bo hos mig.. Men jag vill inte binda upp mig i tre år pga honom, så därför vore det bra att veta om han kan klara sig utan mig här ifall jag säljer min lya eller nåt...

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

OK ... Själv skulle jag absolut inte släppa in min bror i min framtida bostad en längre tid :e

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

är det ca 5000:- per månad? mer elle rmindre?.. vill kunna ge brorsan bra råd om det går o leva värdigt på detta..

Fett mindre!! Som sagt beror det på avståndet mellan hemmet och skolan. I mitt fall rörde det sig om ca 1600kr/mån. Med studiebidraget blev det ungefär 2500 kronor per månad. Den inkomsten förslår inte långt på Stockholms vansinniga bostadsmarknad.

Exakta belopp hittar du här: http://www.csn.se/GemensamInformation/Inackorderingstillagg/Inackorderingstillagg.asp?MenyIdnr=33

och du är nöjd antar jag?

Hell yes! Det var lite tungt första terminen men nu känns Stockholm mer hemma än hålan jag växte upp i. :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)