Det gör ju lite ont att svälja det, men snus gör ju att man får bättre munhygien. Jag fick pencilin, inte för att det hjälper mot körtelfebern, utan för att jag inte skulle få en massa andra baktier o stuff som kan förvärra. Så då borde ju nästan snus var posetivt :)
Okkido, där har du fel, snuset höjer hygienen medan du har den inne tack vare ökad salivavsöndring. Så fort du plockar ut snusen minskar salivavsöndringen igen, den sjunker under ditt normala värde och kommer fortsätta så sålänge du snusar.
Alltså är det inget positivt i munhygienväg att snusa. Dessutom så drar ju snuset upp tandköttskanterna så att tandborgen blottas och så fräts det där på, mysigt eller hur? Visst snus fräter bort vissa belägningar men bidrar till desto fler då dina tänder så småningom kommer aty bli gula där du oftast har prillan, detta är en missfärgning som inte kommer att gå bort.
Mums, det kallar jag en riktig munhygien, way to go Okkido. :p
snuset höjer hygienen medan du har den inne tack vare ökad salivavsöndring. Så fort du plockar ut snusen minskar salivavsöndringen igen, den sjunker under ditt normala värde och kommer fortsätta så sålänge du snusar.
Då är jag med andra ord på rätt spår, som i princip har snus inne under dygnets alla vakna timmar? :D
Okkido, där har du fel, snuset höjer hygienen medan du har den inne tack vare ökad salivavsöndring. Så fort du plockar ut snusen minskar salivavsöndringen igen, den sjunker under ditt normala värde och kommer fortsätta så sålänge du snusar.
Alltså är det inget positivt i munhygienväg att snusa. Dessutom så drar ju snuset upp tandköttskanterna så att tandborgen blottas och så fräts det där på, mysigt eller hur? Visst snus fräter bort vissa belägningar men bidrar till desto fler då dina tänder så småningom kommer aty bli gula där du oftast har prillan, detta är en missfärgning som inte kommer att gå bort.
Snus stärker väl munhygenen. Min tandläkare sa det när jag var där senast. Tändernas färg kan påverkas, men om man borstar dem väl så ska det inte ha någon betydelse. Sen dödar snuset baktierier, och bryter väl ner organiska ämnen har jag också för mig
Snus är ju frätande, men kanske inte så starkt frätande att det gör hål på emaljen?
Nej men det drar upp tandköttet, och fräter på det ben som sitter precis innanför emaljen som blottas då emaljen inte täcker hela tanden.
Rinaldo skrev:
Snus stärker väl munhygenen. Min tandläkare sa det när jag var där senast. Tändernas färg kan påverkas, men om man borstar dem väl så ska det inte ha någon betydelse. Sen dödar snuset baktierier, och bryter väl ner organiska ämnen har jag också för mig
Då har din tandläkare fel eller oxå så har du missuppfattat honom. Den enda gången som din hygien är starkare är illfällena du har den inne.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2