webForumDet fria alternativet

hur gör antipiratbyrån?

Datasäkerhet

32 svar · 1 081 visningar · startad av greymane

Medlem sedan juli 2001711 inlägg
Frågan#1

vad kan svenska antipiratbyrån (och alla andra givetvis) ta reda på om oss surfare?

vad får de ta reda på om oss surfare?

vad gör man för att skydda sig mot att andra personer/organisationer tar reda på vad man använder sin dator till?

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Antar att de kan spåra en via IP-nummer i samband med utdelning (av piratmaterial) i t.ex Direct Connect, och på så sätt orsaka diverse otrevliga åtgärder. :x

Annars är det inte så farligt, deras "tillslag" via webben är ju mer som stickprov. De har varken möjligheten eller rätten att "hacka" sig in i datorer (eller nåt sånt) i jakten efter olagligt material.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

casca skrev:

Antar att de kan spåra en via IP-nummer i samband med utdelning (av piratmaterial) i t.ex Direct Connect, och på så sätt orsaka diverse otrevliga åtgärder. :x

De kan ta reda på ditt ip-nummer, men inte din identitet eftersom operatörerna inte lämnar ut den informationen i Sverige. Risken att som privatperson åka dit är högst begränsad.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

klart operatörerna gör.. allt som behövs är en polisanmälan och det tror jag antipiratbyrån är mer än villiga att göra..

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det är de som sprider de vill åt, men det kanske inte gör nån skillnad i ditt fall? §e

Jymdis skrev:

klart operatörerna gör.. allt som behövs är en polisanmälan och det tror jag antipiratbyrån är mer än villiga att göra..

nä... det behövs inte... tro mig jag vet... (telia)

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Det har ju varit en "livad" debatt om detta på antipiratbyråns hemsida. Folk får ju kommentera deras artiklar...

För att dom ska kunna kolla om personen verkligen har olagligt material på sin dator måste dom själva ladda hem det, då bryter altså dom själva emot lagen för att bevisa att en annan person har olagliga saker på sin burk... :o

LÄS: Detta är endast den syn jag fått på det hela från deras "debattsidor"...

JAreMANNEN skrev:

För att dom ska kunna kolla om personen verkligen har olagligt material på sin dator måste dom själva ladda hem det, då bryter altså dom själva emot lagen för att bevisa att en annan person har olagliga saker på sin burk... :o

går det inte att kontrollera trafiken på nåt sätt?

vid registrering av programvara skickas i vissa fall info om datorn med. hur skyddar man sig mot detta då?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

greymane skrev:

går det inte att kontrollera trafiken på nåt sätt?

vid registrering av programvara skickas i vissa fall info om datorn med. hur skyddar man sig mot detta då?

APB kan inte kolla det på annat sätt än att ladda hem den med tanke på att de inte kan vara säkra på att det du utger vara t.ex en dvd-film verkligen är en dvd-film.

Hur man skyddar sig? Det är väl en fråga om moral om man säger så. Du måste lura programmet. Mer kan jag inte säga utan att få tillsägelse...

Medlem sedan juni 2000547 inlägg

colione skrev:

Hur man skyddar sig? Det är väl en fråga om moral om man säger så. Du måste lura programmet. Mer kan jag inte säga utan att få tillsägelse...

he he... Det är ju faktiskt inte så värst svårt heller. ;)

något annat än att stänga ner internetlinan kan jag inte se... (det är ju självklart inget alternativ - min livsnerv! ;)

någon?

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

greymane skrev:

något annat än att stänga ner internetlinan kan jag inte se... (det är ju självklart inget alternativ - min livsnerv! ;)

någon?

Jag vet inte om jag missförstår dig, men det värsta som kan hända:
http://www.antipiratbyran.com/galleri_1.asp
Alltså, överhängande risk för böter, massor av pengar i skadestånd, fängelsedom. Sedan ha detta i sina papper under lång tid framöver, med risk att inte kunna få vissa jobb man söker, svårigheter att kunna ta lån, svårt få lägenhet. Jag har hört om domar (kanske det bara var en) i USA som förbjuder personer att använda datorer under 5 år.

Men själva antipiratbyrån kan inte göra allt detta själv, dom kan bara begära avstängning under utredning. Men dom kan polisanmäla, och domstol sedan utdöma ovanstående straff.

Man bör väl ställa frågan till sig själv: Är det verkligen värt att ta risken, för att kanske åka dit?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Det är inte olagligt att ladda hem mp3:or och annat som är copyrightskyddat, däremot att dela ut dem vidare sen.

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Okkido skrev:

Det är inte olagligt att ladda hem mp3:or och annat som är copyrightskyddat, däremot att dela ut dem vidare sen.

Det är väl också en moralisk fråga. Om jag ansar att jag ska ha lön för det jobb jag gör, ska jag väl betala andra för deras jobb. Att stjäla andras jobb utan att betala, är för mig likvärdigt till att säga: Ok ta mitt jobb, men betala ingen lön till mig.

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Hur många svenskar som inte sålt programvara/spel/musik har åkt dit?

I Danmark satte väl Antipiratbyrån upp "bötesbeloppet" på hur många filmer och album man hade?

"Saga.om.de.två.tornen.dvdrip.avi" <-- filnamnet säger inte att det är filmen, det kan lika gärna vara en txtfil med samma storlek som man bytt namn på... eller?

Om jag får tag i ett ipnummer från någon som delar ut filmer på DC, kan jag då göra en polisanmälan på det ip:t och sen få veta vem personen är? Och sedan få ut en ersättning om personen blir dömd? (är det så antipiratbyron funkar?)

Japp så är det antipiratbyrån funkgerar..
Men sen är det så att antipiratbyrån har fullmakt att ladda ner material för att se om den är copyrightskyddad.

Jymdis skrev:

Men sen är det så att antipiratbyrån har fullmakt att ladda ner material för att se om den är copyrightskyddad.

det där låter lite underligt. APB har väl inte mer rättigheter än jag vad gäller nerladdning av program o dyl?

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

/me springer och köper senaste datormagazin med info om APB...

jo jag har för mig jag har läst det nånstans.. dom har fått det av filmbolagen och musikbolagen iaf (de företag dom företräder).

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Jymdis skrev:

jo jag har för mig jag har läst det nånstans.. dom har fått det av filmbolagen och musikbolagen iaf (de företag dom företräder).

Vad händer då om dem ladder ner en film som dem tror är från ett bolag dem företräder och sen visar det sig att det är en film från ett bplag dem inte företräder? Då har väl ABP begåt ett lagbrott?

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)