webForumDet fria alternativet

Idioter till grannar

Småprat

28 svar · 1 613 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Vad ska jag göra? Har uppenbarligen några grannar som har tydliga problem. Jag tror dessutom mig veta vem/vilka det här men tyvärr inte vilken lägenhet de bor i.

Följande har hänt...
Det hela verkade ta sin början i höstas. Jag hörde lite ståhej i trapphuset, kikade i titthålet och såg några minderåriga människor leka med en tändare. Jag brydde mig inte om det men en minut senare när jag kikade igen så var hela mitt titthål igenkletat med banan eller något åt det hållet. När jag senare samma kväll träffade på ungarna utanför min dörr så lyckades en smita varpå jag kutade efter honom några meter och ropade sedan några väl valda ord efter honom. De andra två som blev kvar fick höra ett och annat och de erkände dessutom att de var inblandade.
När vi kom tillbaka efter jul var den lampknappen alldeles utanför lägenheten till viss del söndersmält, förmodligen med hjälp av tändare och idag var min lapp på dörren nedspottad.

Jag gissar att det är samma ungar som har varit i farten och att de uppenbarligen har svårt att smälta mitt tilltag i höstas. De bor ovanför men jag vet inte vilken av lägenheterna.

Tips på åtgärd? Sätta upp en lapp i trapphuset eller ringa hyresvärden direkt? Det börjar bli aningen irriterande. Jag må låta som en surr gubbjävel men jag accepterar inte att andra ställer till med djävulskap som drabbar mig och min flickvän. :x x(

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Knacka dörr för att ta reda på var de bor? Men ring hyresvärden, någon måste ju fixa lampknappen och värden lär väl vara intresserad av att få ersättning för skadorna.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du har möjlighet så fotografera allt som sker tills det att något görs av hyresvärden, då har du bevis som du kan visa upp om det skulle bli nödvändigt.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Dra inte in värden. Prata med föräldrarna istället och be dem föreslå en lösning.

Varför bör jag inte dra in värden?

Sådär, fotograferat och klart.

Dryden skrev:

Varför bör jag inte dra in värden?

Känns som lite "overkill" typ. Jag menar, ett samtal med föräldrarna borde väl räcka. (förhoppningsvis)

Egentligen borde ju skadegörelsen polisanmälas eftersom det är allmänt farligt att elda på lampknappar. Men föräldrarsnack vore ju iofs lämpligt, om jag bara kunde bevis att det är de som har ställt till med allt. Det kan jag inte i dagsläget, det är lite därför jag är tveksam till vad jag skall göra.

Fast, det heter ju "mina barn och andras ungar", är de jobbiga päron kommer de säkert att ställa sig på sina barns sida. och skälla ut dig efter noter. :(

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Dryden skrev:

Egentligen borde ju skadegörelsen polisanmälas eftersom det är allmänt farligt att elda på lampknappar. Men föräldrarsnack vore ju iofs lämpligt, om jag bara kunde bevis att det är de som har ställt till med allt. Det kan jag inte i dagsläget, det är lite därför jag är tveksam till vad jag skall göra.

När det handlar om skaderörelse ska man alltid polisanmäla tycker jag. Spec. när någon/några leker med eld inomhus och utsätter andra för fara. Borde väl kunna klassas som försök till mordbrand? För vem vet vad dem gör nästa gång? Tänder eld på en tidningshög i källaren och vips finns inte huset mer (ok, lite överdrivet, men vadå?)

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

Polisanmäl det!

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Självklart ska du dra in värden, det är det du betalar din hyra för bla, för att dom och inte du ska sköta den här typen av saker.

Jag bor själv i hyresrätt, vilket jag tvivlar på att en del andra som svarar i den här tråden gör ;)

Det värsta värden vet är självutnämnda poliser som springer omkring och sätter upp lappar, gnäller på grannarna mm mm då är det bättre att dom som har större auktoritet kommer in i ett tidigt stadium och avvärjer det hela med att tala om vad som gäller.

Johnny Rönnberg skrev:

Dryden skrev:

När det handlar om skaderörelse ska man alltid polisanmäla tycker jag. Spec. när någon/några leker med eld inomhus och utsätter andra för fara. Borde väl kunna klassas som försök till mordbrand? För vem vet vad dem gör nästa gång? Tänder eld på en tidningshög i källaren och vips finns inte huset mer (ok, lite överdrivet, men vadå?)

Hoppas socialen inte tar ungarna... :)

Pellefant skrev:

Fast, det heter ju "mina barn och andras ungar", är de jobbiga päron kommer de säkert att ställa sig på sina barns sida. och skälla ut dig efter noter. :(

Tja, de kan ju alltid försöka.

Johnny Rönnberg skrev:

Även mina tankar går åt det hållet. Försök till mordbrand lät förövrigt jäkligt bra :e

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Anstiftan till mordbrand, det blev några i min klass på högstadiet nästan anmälda för. De eldade upp ett litet skrivblock utanför skolan, så det behövs inte mycket...

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Kicka dom i arslet så ska du allt se att dom inte gör nåt mer! §e ;) :e

Ironiskt...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag håller helt med Reefer - ring värden!

Innan jag flyttade hade jag en polare som hyresvärd (ack dessa familjeföretag :e), vi hade lite trubbel med en familj på bottenplanet som trodde att trapphuset var deras lägenhet (en miljard skor utanför deras dörr som naturligtvis var direkt innanför porten, leksaker, cyklar - skitkul när man kom hem på natten) och trots tillsägelser från värden skärpte de sig inte. Ingen värd vill ha sådana hyresgäster, så de samlar lite på hög inför en eventuell avhysning till exempel.

Medlem sedan juli 2001711 inlägg

Mr. N. skrev:

Anstiftan till mordbrand, det blev några i min klass på högstadiet nästan anmälda för. De eldade upp ett litet skrivblock utanför skolan, så det behövs inte mycket...

samma här. en "polare" till mig eldade upp brandlarmsknappen (!..?!). försök till mordbrand eller nåt.

bara så ni vet är det inte det lättaste att bli av med hyresgäster. betalar de hyran sitter de rätt säkert. vi bor ju i sverige!

Nu har jag ringt värden och de har gjort en "felanmälan". Jag nämnde anstiftan till mordbrand men jag vet inte om han som jag pratade med tog seriöst på det. Skall nu eventuellt kontakta lägenhetsinnehavaren men jag tvekar lite eftersom jag inte har några direkt bevis.

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Dryden skrev:

Nu har jag ringt värden och de har gjort en "felanmälan". Jag nämnde anstiftan till mordbrand men jag vet inte om han som jag pratade med tog seriöst på det. Skall nu eventuellt kontakta lägenhetsinnehavaren men jag tvekar lite eftersom jag inte har några direkt bevis.

Enligt min åsikt gjorde du helt rätt. Vet man inte att den misstänkte är skyldig så ...

Det är ändå värden som ska laga de förstörda sakerna, så en anmälan till denne är helt rätt. Om sen värden anser att det är en medveten förstörelse, det är värdens saker som förstörs, och hans ensak att göra en polisanmälan.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Jag menar, ett samtal med föräldrarna borde väl räcka. (förhoppningsvis)

Man tycker ju det...men det verkar ibland som om det där med "mina barn och andras ungar" är lite väl inkört. Jag har grannar med barn åt alla håll, och dom är alla lika smådjävliga. Jag tycker om barn och har inget emot dom, men bor man i hyreshus måste man som förälder sätta gränser...tycker jag iallafall.

2 snabba exempel...

Mina grannar ovanför har tre barn á la tripp, trapp och trull. Dom gapar, skriker och slämmer i dörrar, hoppar i sängarna, soffan och slåss, nån låser in sig på toaletten och resten sparkar sedan på dörren i två timmar för att få komma in. Detta försigår dygnet runt...varje dag. Det är lite som att bo med elefanter...

En kväll, natten mellan den 22:e och 23:e december fick jag så slutligen nog. Jag skulle jobba den 23:e och det gick bara inte att sova eftersom barnen förde en sånt zxzxzx liv. Jag tog på mig morgonrocken, traskade upp och ringde på. Mamman öppnade och illvrål slog emot mig (barnen slogs). Jag förklarade vänligt (fastän jag mest kände för att strypa henne) att "jag skulle jobba imorgon och tyckte att det fick räcka med barnens nattliga eskapader nu". Fick tillbaka en radda av snorkigheter och en igenslämd dörr. Jag sov inte mycket den natten och det har inte blivit bättre.

Grannarna till höger om mig har en tonårs-son som älskar Eminem. Det är väl i sig inget problem, jag tycker att Eminem är helt ok, men inte om det spelas så att betongväggarna vibrerar av basen. Jag trodde i min enfald att hans föräldrar, som båda jobbar skift, inte var hemma när han spelade som högst...men men...

En lördagsmorgon klockan 08.00 satte han igång. Så det var bara att stiga upp och påbörja dagen. Nån timme senare skulle jag åka och handla och när jag håller på att låsa ytterdörren kommer hans båda föräldrar ut, och hade jag inte vetat att det var en vanlig lägenhet så kunde jag svurit på att det pågick en livekonsert därinne! Hans föräldrar såg inte märkbart berörda ut av att sonen spelade HÖGT.

Killen har dessutom kompisar, halvligister, som gärna saboterar allt i sin väg. Det inkluderar att sparka sönder lekplatsen utanför huset, bryta av varenda gren av träden som är nyplanterade runt området plus att rista hakkors i hissen och dörrar i huset. Och skulle dörren, Gud förbjude, vara låst när dom vill in si så där framåt 3 på morgonen, ja då sparkar man bara på den i nån halvtimme tills någon öppnar eller dom tröttnar...

Hur kan man bo så? Hur kan man som förälder acceptera att sina barn beter sig så illa? Jag tycker att det är väldigt respektlöst när man beter sig så, speciellt i hyreshus.

Nu skall jag eventuellt flytta, för att bo närmare jobbet men ändå... Huset jag bor i anses vara ett av de bättre hyreshusen i detta ghetto - även kallat Södertälje. Hur har då dom andra det?

/A

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)