webForumDet fria alternativet

Nya fiskar i mitt akvarium

Småprat

29 svar · 879 visningar · startad av Garbo

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg
Frågan#1

Hej alla fiskälskare och ni andra med! :e

Mitt akvarium lyser vackert med sina gyllene barber och svärdbärare men det är inte variation på färger precis. Hade jag haft ett saltvattenakvarium, vilket jag kommer skaffa nån gång i livet, så skulle det inte vara problem att skaffa nya i alla möjliga sprakande färgskiftningar men till ett sötvatten är det lite svårare.

Någon här som har tips på färgglade sötvattenfiskar som inte är gula?

:)

-----
Jag visste inte riktigt var det här hör hemma eftersom det inte finns något forum som handlar om husdjur. Det handlar ju inte om fisk man fiskar för att äta så det gick inte att stoppa in i friluftsliv heller....tyckte jag...
-----

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

kardinaltetra.... typ

Medlem sedan mars 2000344 inlägg

Kopparbarbhannar är illröda (honorna mer oranga), lätta att sköta och leker gärna.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

*ler* guppy

ta en titt i akvarieguiden.nu register så hittar du massor av finna firrar... :D

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jack demsy §e :e

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

ahh ciklider

Japp, förut, många, stora och ilskna :e

Kanske inte sååå lämpligt med de andra fiskarna... :OO :e

Väldigt olämpligt i ett sällskapsakvarium med ciklider!! Eh...jag trodde att de var saltvattenfisk...?

Å stoffe-2k, vilken bra länk jag fick!!

:)

Väldigt olämpligt i ett sällskapsakvarium med ciklider!! Eh...jag trodde att de var saltvattenfisk...?

Njäi och nej.
Olämpliga i selskapsakvariet vet jag inte, beror väldigt på vilken firre du köper, geophagusar är rätt snälla, dom flesta ciklider under 10cm brukar gå rätt bra med barber o.l.
Och det är inga saltvattensfisk :e

Nähä...jaha... Ciklider är ju väldigt vackra fiskar!!

Själv har jag guldbarber, botier, svärdbärare, grenmalar och två små neontetror i mitt akvarium.

Två neontetror ? .... köp 10 till så de får lite kompisar... :-)

Jo, har funderat på det men jag köper nya stup i kvarten och de slutar alltid med att jag till slut har bara två kvar. Zooaffärn ansåg att såna fiskar är "förbrukningsvara" och tyckte att jag skulle mata mina sköldpaddor med dem! :l

Zooaffärn ansåg att såna fiskar är "förbrukningsvara" och tyckte att jag skulle mata mina sköldpaddor med dem!

Egentligen ingen "nybörjarfisk", så därför duger dom bra som sköldpaddsmat. ;)
Testa kjeisartetra, lite större, lite tåligare, räcker med 15-20st.

Får svärdbärerna behålla svärdet för dina barber?

mitt stim på 20-30 neontetror har överlevet ett par år, och då går dom med andra (syd/mellan)amerikanska fiskar...(ciklider)

stoffe-2k skrev:

mitt stim på 20-30 neontetror har överlevet ett par år, och då går dom med andra (syd/mellan)amerikanska fiskar...(ciklider)

Just det, dom passar rätt bra tillsammans med fisk från samma "vatten" (även om det kan vara långt från ett vatten till ett annat).
Kanske ingen hitt tillsammans med crenicikla dock :e

frankof skrev:

Får svärdbärerna behålla svärdet för dina barber?

Japp! Guldbarber är den snällaste sorten bland barber! Rekommenderas just till sällskapsakvarium där många olika sorter ska placeras. Hade väl ett tag 50 fiskar av 7-8 olika sorter förr... Nu har det bara de sorter jag beskrivit tidigare i tråden.

Nu har oxå svärdbärarna ynglat av sej och gör så ungefär var tredje vecka eller så... 1 - 6 yngel överlever varje gång så ni kan tänka er hur mycket fisk mitt akvarium snart kommer att ha! Har börjat skänka bort fisk till vänner och bekanta.

Tråkigt är dock färgerna. Jag har orange/gula fiskar mest, sedan svart och vita. Grenmalarna är ju beigesvarta likaså Botierna. Jag älskar Botier och då helst Praktborierna, men de ville jag inte skaffa till mitt akvarium då de blir lite surmulna med åren och anfaller andra fiskar så fort de känner för det.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

abborrar!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Vi fick sniglar i vårt akvarium, så köpte vi en Praktbotia (tror jag) som åt upp sniglarna. Hade dvärggurami, en hona och en hanne, det var mina favoriter, honan är ju lite tråkig, men hannen är väldigt fin (och man måste ju ha en tjej till honom ;)).

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Pirayor ska de va

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)