webForumDet fria alternativet

Automatlåda & övningskörning

Småprat

9 svar · 611 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

När jag övningskörde så fick jag inte köra med en automatväxlad bil utan då var det manuell helt och hållet som gällde. Övningskörde jag med automat skulle det vara det enda som gällde vilket skulle innebära att jag enbart fått köra automat när jag tagit körkortet.

Så, enligt min teori så får inte övningskörare som regel inte köra med automatlåda. Gäller detta fortfarande?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Japp restriktioner som kan skrivas in är Glasögon och automat.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Det är rätt självklart.. ;) Om man bara kört automat är det ju inte helt enkelt att börja köra med manuell växel..

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

I mina ögon är det lika bra att lära sig köra med manuell växellåda direkt, det har man nytta av senare.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Om man väljer att ta körkort med restriktionen automat så kommer man nog ångra sig senare i livet.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Varför skulle man inte få övningsköra med automatlåda? Det är väl rätt självklart att man inte ska köra upp för manuellt växlad bil om man endast övningskört med automatlåda. Har man valet väljer man väl att övningsköra med manuell låda, men pappsen har ju bara automat? Då är det klart att man kör med pappsen ändå, eftersom man får trafikvana om inte annat.

Jag har övningskört en hel del med automat, det är väl inget konstigt med det?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Samma här, jag började köra med farsan i vår 240 automat. Fördelen som jag ser det är att jag vande mig vid trafiken, att fippla med blinkers, bromsa i tid, passa mig för halkan utan att samtidigt famla efter växelspaken och leta efter draglägen.
När jag väl satte mig i en bil med manuell låda kunde jag mycket mer koncentrera mig på kopplingen och växelspaken eftersom jag inte stressades av trafiksituationen lika mycket som i början. :)

För övrigt inträffade mina första meter bakom ratten på Bergslagsvägen i Bromma och jag skulle svänga vänster mellan all trafik som kom där i rusningen. Kan säga att jag var mycket glad över att ha automat då - jag slapp dragläge och skit och trampade helt sonika till ordentligt med högerfoten.
Inte alla som ritar svarta streck första gången bakom ratten. :e

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Men jag tror inte det är tillåtet ens, det är det som är hela grejen. Som övningskörare får man, vad jag erfar, inte köra med automat så länge man inte planerar att ta körkort enbart för automat.

Men som sagt, det var ju därför jag frågade. Finns regeln kvar?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

En sån regel har jag överhuvudtaget inte hört talas om...

Om du övningskör uteslutande på automat och dessutom kör upp på automat förstår jag (kanske) det, men att inte få köra automat alls? Nä, en så puckad lag tror jag inte ens Sveriges lagstiftare kan få till...

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Har du privat handledare vid övningskörandet så bryr sej inte trafikskolorna utom att tycka lite. Deras åsikt är ingen lag och hindrar en absolut inte från att övningsköra med tillgänglig personbil. Det är om möjligt olämpligt, om man tänkt ta körkort för manuellt växlad bil, då man behöver träna på simultanförmågan i körandet, att både växla och vara uppmärksam på trafiken. Då kommer det oxå att vara svårt att köra upp med manuellt växlad bil, vilket säger sej självt och då är risken väääääldigt stor att man kuggas det första man gör.

Vad som gäller är just det som påpekats i tråden tidigare. Kör man upp i manuellt växlad bil får du sedan köra manuellt växlad och automatväxlad bil. Men kör du upp i en automatväxlad bil så får du endast köra automatväxlad bil därefter.

Vad du övningskör i kan inte trafikskolorna styra över om det inte handlar om deras egna bilar.

:)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)