webForumDet fria alternativet

Har läst lite om kyla...

Småprat

30 svar · 790 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

i ett par andra trådar, då kom jag på:

Vad är det mest osmarta som ni har gjort när det har varit kallt...

Själv kan jag nog säga att en av de mest osmarta jag har gjort är att köra skoter i -30, på huvudet hade jag en topluva. Annars så var jag ordentligt påklädd.
Det gjorde rätt så ont när öronen tinade upp när vi satt i bastun.
Öronen "knakade" även när jag försiktigt kände efter om dom satt kvar, när skoterturen var klar efter ett par timmars tok åkning i höga hastigheter :e

Dagen efter köpte jag mig en "hundmössa"...

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Det var urbota dumt gjort, obelix!! Själv kan jag inte komma på att jag gjort nåt dumt alls!

:e :e

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

När jag var 13 eller nåt sånt cyklade jag upp till en kompis och lämnade ett spel jag lånat. Det var runt 20 minusgrader och motvindsblåst, på det hade jag inga vantar. Cyklingen på 2 km och att dessutom hålla i en svinkall cd-skiva gjorde ooooooooont. Jag kommer ihåg att det gjorde nåt ruskigt jävla ont i hela handen en bit upp i underarmen. När jag kom hem kunde jag inte röra händerna.

Jag gick in och spolade händerna under varmt vatten vilket gjorde ännu ondare. Sen sprang jag runt och fick nästan panik över att jag inte kunde röra händerna. Efter några minuter hade de tinat men den smärtan jag kände var helskum. Det var inte någon smärta som gjorde ont i stil med att man fått en hammare på tån utan någon annan typ av smärta. Mycket svår att beskriva.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

när jag var mindre åkte jag å fiskade, pimplade. pappa var med eftersom jag var liten, det var fiske tävling, men efter ca två timmar gav jag upp.
mina fötter var närmaste blå och jag fick nästan bäras in till duschen där jag stog ett bra tag och tinade upp dom.

aldrig mera vanliga gummistövlar :-/

Kom på när jag skulle iväg på idrottsdag när jag gick i mellanstadiet.
Vi skulle till Johannelundstippen och ha kul. Jag fick den brighta iden att jag skulle åka miniskidor...

Det var väl inget fel på den ideen, förutom att jag bara hade gympadojjor på mig x(

Det var kallt, dom domnade bort, tappade känseln.
Kom hem, satte fötterna mot elementet, dom böjade tina - jag började gråta. :(

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Domnade skorna bort?
Ta det lugnt i kylan, håll er inne. Tänk på att man sparar hjärnan genom att hålla den nedkyld, så ni kan ju ha huvet utanför...

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg

Det dummaste jag gjort är nog att ramla framlänges i en snödriva när jag pissade.
minus 20 grader kallt var det då.

Domnade skorna bort?

Det var nog både fötter och hjärnan :e
Frågan är väl om hjärnan har tinat upp än ;)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Det dummaste jag gjort är nog att ramla framlänges i en snödriva när jag pissade.

Uäck!
Landade du i det gula? :e

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

obelix skrev:

Vi skulle till Johannelundstippen och ha kul.

Jag undrar om det finns flera Johannelundstippar...

Fem år sen eller så hade jag och mina vänner med oss en nyinflyttad indier och ett par snow racers till Johannelundstippen. Tjugonio skarpa minusgrader, skönt som attans, men vår indier frös rätt bra. Det tog flera timmar bara att tina bort all snö från hans midjelånga skägg. :e ;)

mvh,

Jag undrar om det finns flera Johannelundstippar...

Det finns bara en...
Den i Västerort, är en utvandrad Vällingbyare :D

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg

Mika3l skrev:

Uäck!
Landade du i det gula? :e

nja jag missade det precis som tur var. Men märket efter mig såg kul ut ;) :e

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

obelix skrev:

Den i Västerort, är en utvandrad Vällingbyare :D

Aha, en SVIKARE! ;)

(/slap obelix)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Jobbade i ett frysrum under ett par år. Envisades med att ha vanliga skor på mig istället för specialstövlarna eftersom det var "bekvämare."
Till slut började jag få smärtor i fötterna. När jag gick upp på morgonen var det som att gå på nålar. Har fortfrarande lite problem med det till och från.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag var nyss ute och åkte pulka på gården, jämrans kul! Krockade med och blev påkörd av Lofberg och min syrra. Men jag kylde ner mina fötter för mycket så jag gick in, det är för kallt!

Medlem sedan jan. 200265 inlägg

Sprungit ut naken och rullat mig i snön när det var ca -20.
Iofs rätt kul, och bör testas.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Eskilstuna Wintergames (Tävling för studenter som innebär en hel del alkohol... :birp )

En gren gick ut på att göra diverse saker som gör x-antal armhävningar på en arm, gör en snöängel, strippa osv...

Jag råkade fylla 20 den här dagen så jag fick ju lov att bjuda lite på mig själv (eller var det mina polare som bjudit mig lite för mycket? ;) ).. Nåja.. Jag kombinerade iaf. "strippa" med "gör en snöängel". Dvs. Jag tog av mig overallen och stod där i enbart kallingar, sprang en liten runda i snön och gjorde sen ett par fina snöänglar. Sen var det bara att klä på sig overallen igen utan att torka eller så... Vid tillfället var det väl uppskattningsvis -8 grader så det var inte iskallt men tillräckligt för att jag skulle lyckas dra på mig en rejäl bihåleinflammation/öroninflammation...

...

Men jag fick mycket poäng för det!! :birp

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Dumheter och dumheter...........
Om man inte räknar sådan klassiker som att slicka på metall när man är barn, är det inte så mycket dumheter man har hittat på.
Körde moppe året om när jag var i den åldern, inofeciella köldrekordet hemma är -52, antagligen bara lite under -40.
Fast då körde jag inte moppe(för gammal).
Lämnade balkongdörren öppen en nyårsafton, inte smart, tapeterna ramlade av väggen.(ok, det var inte jag som öppnade dörren).

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

Frankof skrev:

Lämnade balkongdörren öppen en nyårsafton, inte smart, tapeterna ramlade av väggen.

:bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Full gas me min gamla Polaris Indy 500 över en sjö i ca 20 graders kyla utan mössa...

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)