GarboMedlem sedan apr. 20021 509 inläggMen då har jag en undran, nu när jag har så emenenta hundkunniga här... Om man är allergisk för katt är man då oxå automatiskt allergisk mot hund?
Jag har levt med djur nästan hela mitt liv, mest katt, och saknar väldigt den gemenskap de ger.... :(
Fast jag har ju fiskar, men de gillar inte att vara i knät och bli killade under hakan...
:)
PPatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg tyvärr obelix, där håller jag inte med dig.
Det sällskapet brukar inte vara tillräckligt. Saknad av husse/matte kan bli för stor ändå
Visst kan jag säga att mina hundar var hemma längre tider. Finns sk oförutsedda händelser som kan inträffa.
Sedan beror det på vad man har för en individ till hund. Svag i psyket, stark i psyket. Den psykiskt starkare hunden klarar uppgiften att vara själv bättre.
cya,
PatrikB
Generellt så tycker jag inte att man ska ha hund om de blir lämnade ensamma längre.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggÄr allergisk mot både hund och katt, men har två goa hundar ändå...
Det är inte helt säkert att du är allergisk mot alla raser, det kan gå...
Det är som sagt inte bara päls som är jobbigt, utan även kvalster
MMalmMedlem sedan aug. 2002560 inlägg Nej det behöver du inte vara. Större chans att få allergiska reaktioner gente mot hund. Men om du vill ha en. Testa och åk till hund pensionat och va där :)
PPatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Garbo: Svar Nej.
Själv är jag allergisk mot katter men inte mot hundar :)
Skaffa ara papegoja ... de gillar att ligga i famnen och bli kliade under hakan, magen.
cya,
PatrikB
GarboMedlem sedan apr. 20021 509 inläggDet har forskats fram att det är kvalster och avlagringar som man blir allergisk mot inte pälsen i sej...har jag läst. :)
GarboMedlem sedan apr. 20021 509 inläggPatrik, arapapegoja för ju sånt oväsen ju... :(
PPatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg ... men de är vackra att kika på och trevliga som sällskap ...
cya,
PatrikB
GarboMedlem sedan apr. 20021 509 inlägg...å käkar säkert fiskar så fort de kommer åt...
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 506 inläggApropå att lämna hundar ensamma för länge...
Jag har en katt som är sur som en citron, jättetråkig, den går undan så fort man visar sig och tillåter knappt att man klappar den, den är bara glad bär den får mat sen går den och gömmer sig. När vi var utomlands i två veckor fick vi veta av grannen som gick och gav katten mat (katten bodde hemma hos oss) att katten hade blivit jättekelig och sällskapssjuk. När vi sen kom hem så visade sig att katten faktiskt hade blivit mycket mer kelig och glad åt att se oss. Den hade saknat oss! Det kanske är nyttigt som en sorts terapi kanske, för att de ska uppskatta oss mer?
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inläggÄt inga djur och håll inga djur i fångenskap så blir allt bra ska ni se ;)
Gott nytt år!!
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inläggDom är ju överallt också. Har sett dom i affärer nere på stan också här i Västerås. Samma sak i Göteborg.
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg
Men däremot urbota korkade hundägare som har sina hundar lösa, och låter dom springa fram till våra hundar...
Då får jag höra: Jamen min hund är inte farlig.
Nä men min är. Brukar då svaret bli.
Jag kör en variant på den där, eftersom jag är hyperalergisk mot hundar, brukar jag svara att "nä, men jag är!" eller att "jag skiter i tändarna, det är pälsen jag är redd för"
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggmåste säga att jag aldrig har sett en hund i en affär, bortsett från ledarhundar och i djuraffärer. fast det är ju både normalt och helt ok
PPatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Ser det ideligen.
Ledarhund är ju något helt annat och faller under en annan kategori, nyttohund/servicehund.
Att dessa har tillträde vart som helst har nog alla förståelse för. MEN!!! det är den andra kategorien hundägare som måste tänka med det "lilla" de har mellan öronen ... fast, kanske är det som en hasselnöt ....
cya,
PatrikB