... är andra ignoranta, respektlösa och hundägare som totalt saknar hänsyn till sina medmänniskor.
Igår var jag ute på Hälla köpcentrum i Västerås med dotter som ville handla lite kläder då hon fick ett antal presentkort i julklapp.
Det första som händer när vi går in är att jag i min ögonvrå ser en hundägare komma med sin hund. Tänkte: "Inte kommer han väl att gå in med hunden?" ... döm om min förvåning när jag efter att ha klivit in genom portarna ser att hundägaren har parkerat sig inne i "luftslussen" med sin hund. Räknar till tio och "bryr mig" inte mer.
Efter att ha varit inne på Lindex och handlat beger vi oss till JC. På väg ned till kassan kommer än dam i medelåldern med sin vuxna dotter in och vad upptäcker man. En j***a pudel i famnen på damen. Nä, lugna ned dig nu pappa säger min dotter. Damen kryssar fram mellan alla kläder min hunden i famnen i 5 minuter innan jag storknar. Trodde att butiksbiträdena skulle säga till henne men de cirklar bara runt och "kikar in" damen. Går fram och frågar om hon tycker att det är lämpligt att komma in i ett köpcentrums klädbutik med sin hund. Damen svarar: "Jag ser inga skyltar som säger att man inte får ha hund.". Påtalar snällt för damen, eller så snällt jag kunde, att det finns allergiker bland oss så jag tycker att du ska ta din hund och gå ut. Damen svarar: "Jasså, det tycker du! Ja, jag får väl looov att gå uuut då"
Fan, värsta som finns är hundägare som tror att de har all rätt att ta med sin jycke överallt. Vet inte hur många gånger jag har påtalat för folk att det inte är lämligt att ta med sig hund in på affärer, posten, systembolaget etc. Svaren man fått har varit av typen:
Men, det är ju en liten valp. Det är alldeles för kallt för den att sitta ute. Svaret man ger: Lämna den i bilen.
Den ränner bara runt i bilen. Svaret: Minska utrymmet att "springa runt på". Skaffa bur eller galler/grindar.
Nä, då blir den stressad. Svaret: Lämna hunden hemma.
Den kan inte vara hemma själv. Svaret: Skaffa hundvakt.
Har ingen som kan vakt hunden. Svaret: Skaffa för faaaan inte hund!!!!
Som sagt, vare sig det är en "mördarhund" eller en "kelgris" så sitter det stora felet i andra änden av snöret. Det är nog på tiden att våra hundorganisationer (sbk, skk, sh etc) börjar samarbeta med att ta fram ett Körkort och "lobba" för körkortet för att få äga/köpa/föda upp hund bland våra politiker. Inget giltigt körkort, ingen hund, för annars kommer det att komma fler och fler förbud mot "oss" hundägare.
Ett sätt att tänka på som hundägare är att man har fasen inga rättigheter utan bara en massa skyldigheter.
cya,
/PatrikB - hundälskare, fd hundägare och aktiv SBK'are
Vilken tid var du där ungefär? Jag var nämligen också där igår vid tvåtiden. Reagerade lite på ditt inlägg då jag såg en kille gå omkring med en schäfer inne på nya "gallerian" där ute... Och jag tänkte faktiskt exakt samma tanke som dig.
Det är helt sant.. Felet sitter ofta i "andra änden" av snöret... :)
Red:
På tal om Hälla. Vad tycker du om hur alla människor parkerade där ute? ;) Jag har aldrig varit med om maken till korkade människor. Bilar som stod helt instängda. Bilar som stod mitt i vägen osv. Bah! :x
Hundar i affärer är bland det värsta som finns.
Flickvännen har en allergi mot både hundar och katter, och brukar inte allt för sällan helt plötsligt säga: Nån ha en hund här inne, för att det i nästa sekund ska dyka upp nån j**el runt hyllan med en stor jycke.
Än så länge har det räckt med att be personal att visa ut hunden, men snobbigare/betydelsefulla än vissa hundägare är det svårt att vara. Tycker de själv i alla fall.
In med hundkörkort! Förhoppningsvis efter alla hundattacker mot folk så kanske det inte är så långt bort i tiden?
Nej, men det skulle ju kunna ge en slags gallringseffekt där vissa oansvariga och okunniga försvinner.
D.v.s. samtidigt bättre förhållanden för hundarna, samt att alla ägare har kunskap om att det finns många allergiker och man inte kan bära runt på jyckarna överallt.
1. Dom flesta hundar tappar pälls... jag har en grym alergi för päls.. sen har vi våran hund..en bishon frisé... the dog som inte tappar pälls! :e *yey* säger jag... men visst jag håller nog med dej att man ska inte ha med sej djur in i kläd affärer... sunt förnuft.. en oskriven lag.. kanske en skriven..
Phorpher:
Det var precis vid den tidpunkten igår som jag vär där.
Jo, "parkeringshelvetet" e ju roligt ... halvtimme att ta sig in för att parkera .... en timme att ta sig ut .... snacka om "infrastruktur" :e
Körkortet ska vara ett bevis för att innehavaren KAN handskas/uppträda med hund. Har man inte denna licens ska man ej heller kunna införskaffa sig en hund. Det yttersta ansvaret ska ligga hos den som säljer hunden att kolla upp köparen om den innehar körkortet. Visst, det kommer ju fortfarande att "slinka igenom" en del mindre förnuftiga människor, men man stäver nog en hel del ;)
voigtann1:
Det är inte pälsen som man är allergisk mot .... det är fettet som utsöndras i huden, "huddammet" som man är allergiskt mot.
obelix:
Håller oxå med om obligatorisk valp kurs, medlemskap i sbk/skk/sh .... men! jag vill gå ett steg längre. Det ska oxå vara krav på en fortsättningskurs en sk vardagslydnadskurs. OK, det kommer att kräva en massa av våra idella hundinstruktörer ute på klubbarna som kanske inte kommer att hinna med :(
Jepp, kan intyga att det finns alltför många hundägare som inte borde få ha hund
Detta efter att ha varit hundvakt åt en kompis ett flertal tillfällen, ex; naturreservat i närheten där jag bor som det är kopplingtvång för alla jyckar utan undantag, efterlevnad? tja, kan säga såhär; jag var den enda hundföraren i det reservatet som hade "min" jycke kopplad, jag vet inte hur många ggr som det hände att lösa jyckar sprang fram och försökte mucka gräl med "min" jycke, en gång tröttnade jag och grep helt enkelt tag i en av dessa jyckar i nacken och promenerade med han tills jag hittade hans ägare, "jasså? är det kopplingstvång här? det hade jag ingen aaaning om...." detta trots skyltar vid alla infarter och stigar till reservatet.
Dessutom har jag vid två tillfällen sett lösa jyckar som hetsade rådjur i reservatet, ägarna? inte ett spår av dom, dom var förmodligen på andra sidan reservatet och gav blanka fan i vad deras jyckar ställde till med.
Nej det ska helt klart införas "körkort" för innehav av husdjur med praktiska och skriftliga prov avseende vilken typ av djur som man har tillåtelse att inneha.
Du har faktiskt i ditt inlägg, PatrickB! Jag har länge funderat och längtat efter att skaffa hund men inte tänkt just på det du tar upp i inlägget. Det är nog värt att tänka på... Vad göra med hunden om man ska vara på stan i flera timmar o det är svinkallt ute. Det är ju inte precis varmt i en parkerad bil heller på vintern. Hm, fick jag något att fundera på....
Vad göra med hunden om man ska vara på stan i flera timmar o det är svinkallt ute. Det är ju inte precis varmt i en parkerad bil heller på vintern.
Lämna hunden hemma.
jag var den enda hundföraren i det reservatet som hade "min" jycke kopplad, jag vet inte hur många ggr som det hände att lösa jyckar sprang fram och försökte mucka gräl med "min" jycke, en gång tröttnade jag och grep helt enkelt tag i en av dessa jyckar i nacken och promenerade med han tills jag hittade hans ägare,
Jag har ständigt en eller två laddade 45:or ;) , ibland med stålhätta.
Dom gånger jag har använt dom så kan jag lova att hundägaren inte har haft hunden lös igen i min närhet.
Kanske bör tilläga att mina sparkar gjorde ingen skada, och att jag ALDRIG är ute efter att skada någon annans hund, och att om min hund hade fått tag i dom så hade det blivit värre.
Jag tokretade en dalmatiner inuti en budbil utanför IKEA,
en sån där som skäller så fort något rör sig utanför bilen.
Efter ett tag fick han såna där fradga-drag i ansiktet som
rabiessmittade hundar får, eller som den där hunden i
Stephen King's Cujo....
Frågan är vad hunden tänkte då?
"MAT".... tror jag.....en köttig senig biff?
Yummy.....
Garbo:
Det finns flera andra ställen där hundar inte är välkommna.
Badstränder. I närheten där jag bor finns det inga offentliga bad som tillåter hundar med resultatet att familjer lämnar sina hundar i stekheta bilar (typ 80 graders värme). Säkert är det på samma sätt där du bor. I sådana fall har hunden det mycket bättre hemma i ett par timmar än i bilen ett par timmar.
En annan sak att beakta är att man inte ska lämna hunden ensam mer än 4 timmar om dagen. Det räcker alltså inte att komma hem på lunchen och rasta jycken för att direkt därefter slänga in den och sticka tillbaka på jobbet/skola/aktivitet. Om man vet att hunden kommer att få stanna hemma mer så ska man inte skaffa hund.
Finns miljoner saker att tänka på.
Varje kommun brukar ha en folder man kan få tillskickad till sig med vad för regler som gäller i just den kommunen man bor i. Kan skilja sig en hel del.
stick in näsan din i***t så ska jag nypa den av dig :e
Nä, det var inte snällt ...... hunden vann ju denna kamp eftersom den gafflade så pass högt så att angriparen försvann ..... inget bra alternativ. Du har nu lärt ytterligare en hund hur "man ska sköta sig i bilen" ;)
Men däremot urbota korkade hundägare som har sina hundar lösa, och låter dom springa fram till våra hundar...
Jo tack!
När jag var ute med min hund igår så bara sprang det fram en mycket snäll liten hund. Men var i helvete var ägarna (Jag visste att det var två äldre människor). Så jag gick inte in och klaga. Man vill ju inte gärna hålla på med andras hundar sådär. Men tillslut så blev jag så arg att jag sa åt den att "Gå In". Den lydde inte direkt. Men när jag skrek det kom dens husse och matte. Och dom sa fan inte ens förlåt. x(
Sådant gör en riktigt förbannad.
Men nu ska jag inte vara sur för detta var mitt 100-inlägg på Ny års afton :birp SKÅL!
kolla med någon hundklubb där du bor om de har kurser för de som har tänkt att skaffa hund. De typerna av kurser har jag sett börjat poppa up på olika kurser. Man brukar gå igenom grunderna i hundhållning, inga inlärningar, utan om hundens behov, hur man bör uppträda mot sin omgivning, kolla om tänkt ras passar just min livsstil.
För ett par år sedan gjordes en av de första kurserna av detta slag i Leksands-trakten med resultatet att hälften av kursarna INTE skaffade hund, den andra hälften som fortfarande var intresserade av att skaffa hund skaffad hund men av annan ras än den man tänkt skaffa från början.
Så, skaffa så mycket info som möjligt från våra hundorganisationer SBK och [Ta gärna oxå kontakt med din lokala SBK klubb.
Om man skaffar hund, och man vet att det kan hända att hunden kommer att bli ensam mer än 4h, skaffa en hund till så har dom sällskap.
Det är tyvärr rätt så omöjligt för många att bara låta sina hundar vara ensamma max 4h om dagen, om dom är det så tror jag att inte alla hundar far illa av det, men jag vet hundar som har tagit skada av det.
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25