Hittade ingen bildiskus här på wF så jag postar det här och jag har inget emot att tråden eventuellt flyttas i framtiden :)
Så till problemet. Har problem med en lättstartad 900i.
Efter att den startar så verkar den inte få nåt bränsle.
Elektronikboxen är utbytt, och bilen fungerade ett tag, men nu har problemet uppstått igen.
Finns det någon som har träffat på nåt sånt här problem? :q
Hittade ingen bildiskus här på wF så jag postar det här och jag har inget emot att tråden eventuellt flyttas i framtiden :)
Så till problemet. Har problem med en lättstartad 900i.
Efter att den startar så verkar den inte få nåt bränsle.
Elektronikboxen är utbytt, och bilen fungerade ett tag, men nu har problemet uppstått igen.
Finns det någon som har träffat på nåt sånt här problem? :q
Dum fråga kanske?
Får den soppa?
Kollat bränslefilter/slangar/spridare?
Även luftfilter/luftmassemätare/lambdasond(om sådan finns)?
Känner inte till saab överhuvudtaget, men har den någon självdiagnosenhet?(för gammal?)
Det där är inte särskilt Saab-specifikt då samma bränslesystem används på fler märken. Troliga orsaker:
1. Bränslefiltret igensatt.
2. Pumpen slut
3. Mängdskivan kärvar
Ett sätt att kolla det hela på är att mäta systemtrycket och styrtrycket, samt mängdskivans motstånd. Ett annat är att helt enkelt testa att byta filter mot ett nytt, pump mot en fungerande beg.
Hur beter sig bilen, vet du att den inte får bränsle efter ett tag eller är det vad du antar. Isåfall ska du kontrollera att den inte får bränsle, lossa tändstiftet och kolla om det är fuktigt eller torrt. Är det fuktigt kan vi anta att den inte tänder eller får för mycket bränsle.
Vilket skick är spridarna i? Är tändsystemet genomgånget och renoverat?
Vad kan man göra för att åtgärda mängdskivan? Sitter och skriver på uppdrag, bara så ni vet :)
Den är förmodligen lagrad med kullager... men det blir automatiskt ett motstånd av systemtrycket, så enda sättet att kontrollera om den kärvar är att ta loss spridar-klumpen och mäta med en newtonmeter. Som "åtgärd" skulle jag leta rätt på en ny mängdmätare (bättre beg).
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2