Precis när jag kommit inför dörren ringer telefonen.
Morsan svarar,
Personen i andra luren säger gör precis som jag säger annars dör din dotter. (Han visste namnet och hade hemnumret).
han frågar vad vi andra gör i familjen hon säger att vi sover.
Då skall hon ta av sig kläder och går me på det i början (på lådsasa men) men lägger sedan på när det gått lite för långt.
"Jag vill att denna person skall dö."
Vi ringde SOS men de kunde inte göra något.
PS vi har ingen nummerpresentatör och antagligen var nummret dolt eller en stulen mobiltelefon.
Vad kan de göra om nu numret var dolt ?
skall inte telia kunna spåra det ändå ?
Vi fick tipset att polisanmäla det.
Det jag tyckte morsan skulle gjort eller om det hade varit jag som svarade så hade jag skrattat åt personen sagt att han var sjuk och lagt på. Håller med terroristlagarna att man inte skall ge med sig på kraven.
Klart som fan att det skall polisanmälas. Om polisen/åklagare tar kontakt med Telia så kan de säkert kolla sina loggar över era mottagna samtal runt den tidspunkten för att se vart samtalet kom från.
Telia borde säkerligen kunna spåra detta telnummer, hemligt eller ej. Är det ett anonymt kontantkortsabonnemang hjälper det dock inte. Antag att snubben ändå spåras. Eftersom ni inte har några bevis kommer snuten inte göra mycket mer än ta upp en anmälan, konstatera att ord står mot ord och lägga ned utredningen.
Men se till att ni har en bandspelare till hands och spela in ev kommande otrevliga samtal.
Anmälas skall det absolut. Om det inte är första gången så kan man hoppas att det finns tidigare anmälningar. Troligen kommer de inte att göra någonting, tyvärr så saknas de nog resurser. :l
Men det finns bara en sak att göra med sådana personer, lås in skiten för all framtid. x(
Jag minns att vi hade konstiga samtal vid flera tillfällen från dolt nummer. Telia skulle kolla upp det men vi fick betala en summa (minns inte hur mycket det var) om det visade sej att det var en busringning. Om det va något fel någonstans så skulle vi inte behöva betala något. Så om det polisanmäles så borde ju Telia kunna få fram vem det va.
Vad kan de göra om nu numret var dolt ?
skall inte telia kunna spåra det ändå ?
Vi fick tipset att polisanmäla det.
Självklart skall ni polisanmäla, det är olaga hot vilket är ett brott som kan ge fängelse upp till ett år, eller upp till fyra år om det bedöms som grovt.
Eftersom brottet kan ge fängelse så är telefonbolaget skyldigt att lämna ut uppgifter om telefonabonnemanget om polis eller åklagare så begär enligt Telelagen.
clarkbones skrev:
Eftersom ni inte har några bevis kommer snuten inte göra mycket mer än ta upp en anmälan, konstatera att ord står mot ord och lägga ned utredningen.
Om samtalet kan spåras och en röstidentifiering kan göras så finns bevis. Att ord står mot ord innebär inte automatiskt att brottet inte kan bevisas. Vittnesmål är godtagbara bevis i svensk rätt och det är upp till rätten att besluta om vittnesmålet är trovärdigt, det är inte upp till polisen.
Är det en mobiltelefon med kontaktkort kan du säkert få reda på vem det är ändå, alla telefoner går att avlyssna - även om de är avstängda. Så länge batteriet inte är urtaget bara.
Detta skall gå att göra via internet, men hur berättar jag inte. :p
Red.} Hemskt är det, självklart. Sånt här ogillas starkt av mig... Vi har haft hemska telefonterrorattentat här också, men inte i samma kaliber som det här. x( :x
Eftersom ni inte har några bevis kommer snuten inte göra mycket mer än ta upp en anmälan, konstatera att ord står mot ord och lägga ned utredningen.
Om samtalet kan spåras och en röstidentifiering kan göras så finns bevis. Att ord står mot ord innebär inte automatiskt att brottet inte kan bevisas. Vittnesmål är godtagbara bevis i svensk rätt och det är upp till rätten att besluta om vittnesmålet är trovärdigt, det är inte upp till polisen.
Men eftersom åklagaren sannolikt kommer fram till att brott inte kan styrkas kommer det aldrig till rätten. Det lär inte heller vara något högprioriterat brott. Men det kan förstås vara värt att försöka.
Men eftersom åklagaren sannolikt kommer fram till att brott inte kan styrkas kommer det aldrig till rätten. Det lär inte heller vara något högprioriterat brott. Men det kan förstås vara värt att försöka.
Så kan det naturligtvis bli, men man skall inte gå händelserna i förväg, jag tycker absolut att det är värt en polisanmälan, om inte annat för möjligheten att man kanske lyckas skrämma förövaren i fråga.
Klart som fan att det skall polisanmälas. Om polisen/åklagare tar kontakt med Telia så kan de säkert kolla sina loggar över era mottagna samtal runt den tidspunkten för att se vart samtalet kom från.
Tyvärr. Telia kan kolla vilka nummer som du har ringt (dvs utgående samtal), men inte vilka som ringt dig (inkommande).
För att göra detta behöver du tilläggstjänsten Spårning som Pellefant länkar till, men denna tjänst garanterar inte någonting - inte heller Spårnig i efterhand (som verkar vara ett nytt påhitt).
SPiN skrev:
Är det en mobiltelefon med kontaktkort kan du säkert få reda på vem det är ändå, alla telefoner går att avlyssna - även om de är avstängda. Så länge batteriet inte är urtaget bara.
Detta skall gå att göra via internet, men hur berättar jag inte.
Hur tusan skulle det gå till? :q
Ett kontantkort som inte är registrerat är helt omöjligt att ta reda på vem det är, eftersom noll personuppgifter finns på abonnemanget.
Avlyssna en avstängd mobil? Varför lyssna på en telefon som inte har någon trafik? ;)
Dessutom tror jag inte alls på att en mobil kan avlyssnas bara sådär, speciellt inte en avstängd en och framförallt inte via nätet. :p
Det går att spåra en mobiltelefons position, vart och när de senaste samtalen är gjorda, vilket telefonnummer som används och mobilens IMEI-nummer. Frågan är dock hur mycket det hjälper då man fortfarande inte kan ta fram identiteten på personen som gjorde samtalet.
Tyvärr. Telia kan kolla vilka nummer som du har ringt (dvs utgående samtal), men inte vilka som ringt dig (inkommande).
För att göra detta behöver du tilläggstjänsten Spårning som Pellefant länkar till, men denna tjänst garanterar inte någonting - inte heller Spårnig i efterhand (som verkar vara ett nytt påhitt).
Hmm...
Kom att tänka på en sak som jag hörde igår på nyheterna angående Telia och ComviQ kuppen...
Där sades det att ”Telia blev misstänksamma då det ringdes osedvanligt mycket till ett par nummer på nätterna. Man beslutade sig därför att spåra samtalen...”
Alltså, jag vet ju inte hur korrekt den informationen (TV4:a nyheterna) är men dom sa ju till. Om man tolkar detta som om Telia kan se trafik till en telefon så borde dom ju kunna spåra vilka nummer det är som ringer in, likaväl som dom som ringer ut. Kanske inte som nån allmän gratistjänst, men säkerligen när det gäller situationer som din... Å andra sidan vet jag inte hur det är med mobiltelefoner...det kanske bara funkar för fasta telefonlinjer.
Jag hoppas i vilket fall att ni slipper uppleva detta igen. Det finns för många psykon i världen alltså! Men som någon sa, se till att ha en bandspelare tillgänglig ifall han ringer igen och polisanmäl det hela! Det kanske är fler som fått liknande samtal och då kan det ju vara intressant för polisen.
/A
337 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2