webForumDet fria alternativet

Varför spammas det när spam inte funkar...

Småprat

43 svar · 2 398 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Hur kommer det sig att folk än i dag fortsätter med spam på divers forum etc men framför allt till mailadresser? Till och med så att vissa köper mailadresser för rätt dyra pengar för att kunna spamma till. Får jag ett mail där jag inte känner igen avsändaren och i subjectet står det typ "Free XXX", "...$10.000 / day" så åker det direkt i papperskorgen utan att jag öppnar det! Eller är det faktiskt så att spam lönar sig även om dom flesta hatar det?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Antagligen lönar det sig. Då det rör sig om väldigt stora många mail så borde ju någon läsa och det kanske väger upp kostnaderna.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Jo. Grejen med spam är att det är ett väldigt billigt sätt att sprida sitt "budskap/produkt". Tänk att de skickar spam till 300.000 addresser på ett år. De har ett gratisprogram för att skicka ut mailen samt att internet är något de redan har samt använder i andra syften.
Om 3 personer av de 300.000 svarar och beställer en produkt för 200 kr så har de tjänat 600 kr utan att ha någon egentlig utgift. (Det är fler i verkligheten)
Mest är det kanske inte allt för seriösa företag som använder spam då det skadar deras rykten. Men om ett porrföretag skickar ut spam. Skadar det deras rykte då? Troligen inte. Men de kanske får några kunder som, tack vare anonymiteten, kanske handlar något av dem. Då är det värt pengarna för dem.

Sen så antar jag att de som sitter på detta forum är ganska svåra att lura vad gäller marknadsföring på internet. Det finns alltså en hel del människor som är ganska lättpåverkade i världen som säkert köper efter att ha fått ett spam. Kanske inte så många i detta forum dock. Rätta mig om jag har fel. :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Tror cyprys har ganska många rätt. :)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Hur många spam får ni per dag? Jag får kring 60-70 spam om dagen. Iofs har jag haft min mailadress sen 1995 men ändå. Det är plågsamt många!

Något liknande...
Har nästan slutat använda e-postadressen. Tråkigt med tanke på att jag har erik@juhlin.nu... :(

Då tänker man att det nästan skulle vara bra om man fick betala 10öre i skatt per skickat meddelande. Som FN hade något förslag om. Då hade det nog inte lönat sig att skicka spam.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag får i princip aldrig spam men jag har å andra sidan sett ganska många filter för det med och nya filter kommer ett par gånger i veckan.

Sitter och tankar hem drygt 450 spam-mail nu... :(

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Är det någon här som testat SpamNet? Isåfall, hur tycker du att det fungerar?

http://www.cloudmark.com/

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Jag får 15-20 stycken varje dag på mailadressen jag haft sen 97.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag får inte så mycket spam nu för tiden, men jag brukar hota med anmälan eller dylikt och de flesta har tydligen respekt för det.

Men om man får 50 spammeddelanden om dagen kan det vara lite tidskrävande förstås...

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

OJ!...60 spammail / dag, jobbigt!!!

Själv ligger jag på ca 10 st / dag i min skräpmail (den jag skrivet in på sidor och ger till folk jag inte känner) som jag haft rätt många år. Men alla mail jag får där det finns möjliget att avbeställa gör jag det ändå och dom flesta har faktiskt slutat att skicka då.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Någon som har testat SpamKiller? Det är ett program som läser av era konton direkt från servern och det finns hundratals skarpa inbyggda filtermodeller som blockar det mesta och det är inga problem att lägga till egna filter. Blockar 99 av 100 mail för mig så jag tänker inte släppa det programmet. SpamKiller har stöd för POP3/MAPI-konton och dessutom flera konton.
SpamKiller ingår i McAfee's utbud och ni hittar programmet på http://www.mcafee.com/myapps/msk/default.asp

Jag får allt från 5-30 spam per dag på en e-postadress som jag använt sedan 1996 men tackvare antispamprogrammet märker jag knappt av all skräppost.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Dryden: Har det hänt någon gång att "riktig" e-post filtrerats bort av programmet?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag har haft min hotmail sedan 97 och har nu slutat använda den eftersom det kom runt 100 spammail varje dag.

Jag har börjat få en massa spam till mina andra adresser nu som jag försökt använda på olika ställe så lite som möjligt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Pace: ja, det händer. Adresser som inte känns igen och som innehåller vissa "fula" ord (som ofta inte alls är fula) filtreras bort. Grejen med SK är att det raderar mailen från servern men behåller samtidigt en säkerhetsbackup på samtliga dödade mail. På så sätt kommer Rescue-funktionen väl till användning där man kan rädda felaktigt raderade mail. Att ha koll på Killed Mail-mappen är att föredra.
Det finns också en funktion som heter "Friends" där du kan lägga till adresser som du vill skall passera filtret.
SK ligger i systray och kör konstant, drar mellan 1-10mb minne och kan avge ljud när du får e-post. Det fungerar dock inte som en e-postklient vilket betyder att du inte kan exempelvis svara på mail.

Medlem sedan juli 200042 inlägg

Har ni sett den här sidan http://www.spamradio.com/

Det är bara att lyssna hur otroligt dumma mejlen låter

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

hehe min gamla mail.bip.net adress som jag inte kollar numera..
den landar väl ca 100 spam meddelande/dag..

men nu har jag lite nyare email som än så länge inte ett enda landat i! =)

har en skitmail som jag använder för att registrera mej till diverse tjänster å liknande så jag slipper spammen till min "riktiga" mail =)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Stämmer det att många spammail innehåller bilder, så om man råkar läsa mailet så "aktiveras" spammet och det bara kommer mer spam??

Jag har inte något filter ännu, men Mail.app som finns inbyggt i Mac OS X har ett Spamfilter (som funkar otroligt bra faktiskt) som man kan lära upp vilka mail som är skräp eller inte och sen slå på automatiken och mailen rasar ner i skräpkorgen direkt utan att man ens behöver klicka på dem.

Om det stämmer som jag frågade så borde det ju vara rätt bra, dels slipper jag se dessa 60-70 mail varje dag och sen borde antalet minska när filtret kör igång automatiskt och de inte får någon "bekräftelse" på att jag läst mailet.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

CyberPet skrev:

Stämmer det att många spammail innehåller bilder, så om man råkar läsa mailet så "aktiveras" spammet och det bara kommer mer spam??

Det är sant att många spam-mail innehåller länkar till bilder eller andra typer filer. När du visar mailet så försöker din e-postprogramvara hämta hem den fil som det länkades till villket innebär att den som skickade spammet får en bekräftelse på att adressen är giltig och aktiv. Det kan alltså innebära att man får mer spam pga detta. Därför är det bra om den e-postprogramvara har möjligheten att stänga av funktionen att hämta externa länkar eftersom man då helt blir av med det här problemet.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)